Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Yenilikçi Davranış Özellikleri ile Motivasyonel Kararlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2023, , 278 - 285, 23.06.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1115558

Öz

Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin yenilikçi davranış özellikleri ile motivasyonel kararlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla planlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte planlanan araştırmanın örneklemini araştırmanın dahil edilme kriterlerine uyan 334 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Yenilikçi Davranış Ölçeği (YDÖ) ve Motivasyonel Kararlılık Ölçeği ile 10-30 Ekim 2021 tarihleri arasında toplanmıştır. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin Yenilikçi Davranış Ölçeği puan ortalamalarının 75.53±16.92, Motivasyonel Kararlılık Ölçeği puan ortalamalarının ise 41.94±9.85 olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin akademik başarı algıları ile motivasyonel kararlılık ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde fark bulunurken (p<0.05), diğer tanıtıcı özellikler ile Yenilikçi Davranış Ölçeği puan ortalaması arasında anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Ayrıca hemşirelik öğrencilerinin Yenilikçi Davranış Ölçeği puan ortalamaları ile Motivasyonel Kararlılık Ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan ileri düzeyde pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır (r=0.683; p<0.001). Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin yenilikçi davranış düzeylerinin yüksek, motivasyonel kararlılık düzeylerinin ise orta düzeyde olduğu ayrıca yenilikçi davranış özelliklerinin artmasıyla motivasyonel kararlılık düzeylerinin de arttığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Baksi, A., Sürücü, H.A, Kurt, G. (2020). Hemşirelerin bireysel yenilikçilik davranışları ve bu davranışları etkileyen faktörlerin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 310-315. https://doi.org/10.31067/0.2020.269
  • Ceylan, S. (2019). Innovativeness levels and perceived barriers to innovativeness of nursing students. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(4), 363-371.
  • Çinar, F., Toker, K. (2019). An examination of the effect of loneliness on the innovative behavior of health science faculty students. Chinese Medical Journal, 132(2), 171. https://doi.org/10.1097/CM9.0000000000000031
  • Demir, M., Peker, A. (2017). Motivasyonel kararlılık ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 289-300.
  • Gün, T., Denat, Y. (2020). Nursing students' motivation and learning strategies, Journal of Human Sciences, 17(1), 32-48. https://orcid.org/0000-0001-9633-8951
  • Erol, Ö., Yacan, L., Hayta, R., Şahin, İ., Yağcı, M. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Yenilikçilik Özellikleri ve Etkileyen Faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 15(3), 142-146.
  • Gedük, E.A. (2018). Hemşirelik mesleğinin gelişen rolleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 253-258. https://doi.org/10.17681/hsp.358458
  • Gopalan, V., Bakar, J.A.A., Zulkifli, A.N., Alwi, A., Mat, R.C. (2017). A review of the motivation theories in learning. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1891, No. 1, p. 020043). AIP Publishing LLC. https://doi.org/10.1063/1.5005376
  • Kulakçı, A.H., Kuzlu, A.T., Yıldırım, Ş.N., Veren, F., Köse, T.A. (2015). Motivational resources and problems of nursing students: vocational choice, school culture and other associated factors. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(2), 83-93. doi:10.5222/SHYD.2015.083
  • Kundak, Z., Taş, H.Ü., Keleş, A., Eğicioğlu, H. (2015). Bir üniversite hastanesinde hemşirelik mesleğinde iş tatmini ve motivasyon. Kocatepe Tıp Dergisi, 16(1), 1-10. https://doi.org/10.18229/ktd.50196
  • Köksal, L.G., Yurttaş, A. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 10-15. doi: 10.5505/bsbd.2015.65487
  • Lv, M., Yang, S., Lv, X.Y., Zhang, L., Chen, Z.Q., Zhang, S.X. (2021). Organizational innovation climate and innovation behavior among nurses in China: A mediation model of psychological empowerment. Journal of Nursing Management. https://doi.org/10.1111/jonm.13381
  • Liu, H.Y., Chang, C.C., Wang, I.T., Chao, S.Y. (2020). The association between creativity, creative components of personality, and innovation among Taiwanese nursing students. Thinking Skills and Creativity, 35, 100629. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100629
  • Mutonyi, B.R., Slåtten, T., Lien, G. (2021). Fostering innovative behavior in health organizations: a PLS-SEM analysis of Norwegian hospital employees. BMC Health Services Research, 21(1), 1-15. https://doi.org/10.1186/s12913-021-06505-1
  • Nibbelink, C.W., Brewer, B.B. (2018). Decision‐making in nursing practice: An integrative literature review. Journal of Clinical Nursing, 27(5-6), 917-928. https://doi.org/10.1111/jocn.14151
  • Özpulat, F., Karakuzu, S. (2018). Yenilikçi davranışları etkileyen faktörler: Devlet hastanesi örneği. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(3), 46-58.
  • Pala, O., Turan, N. (2020). Yenilikçi Davranış Ölçeğinin (YDÖ) Türkiye'ye Uyarlama Çalışması. Anadolu University Journal of Social Sciences, 20(3), 65-80. https://doi.org/10.18037/ausbd.801853
  • Perreira, T.A, Innis, J., Berta, W. (2016). Work motivation in health care: a scoping literature review. International Journal of Evidence-based Healthcare. https://doi.org/10.1097/XEB.0000000000000093
  • Putney, J.M., Sankar, S., Harriman, K.K., O’Brien, K.H.M., Robinson, D.S., Hecker, S. (2017). An innovative behavioral health workforce initiative: Keeping pace with an emerging model of care. Journal of Social Work Education, 53(sup1), S5-S16. https://doi.org/10.1080/10437797.2017.1326329
  • Saricam, H., Akın, A., Akın, U., İlbay, A.B. (2014). Motivasyonel kararlılık ölçeğinin Türkçe formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Journal of Education, 3(1), 60-69.
  • Timmermans, O., Van, Rompaey, B., Franck, E. (2018). Learning and Innovation in Health-Care-Based Teams: The Relationships Between Learning, Innovative Behavior at Work, and Implementation of Innovative Practices in Hospitals. In The Organizational Context of Nursing Practice (pp. 161-174). Springer, Cham.
  • Toraman, Ç., Yurdal, M.O., Koşan, A.M.A., Baş, B. (2021). Tıp Öğrencilerinin Motivasyonel Kararlılık, Özyönetimli Öğrenme Hazırbulunuşluğu ve Başarı Yönelimleri Arasındaki İlişki. Tıp Eğitimi Dünyası, 20(62), 123-138. https://doi.org/10.25282/ted.957588
  • Qi, L., Liu, B., Wei, X., Hu, Y. (2019). Impact of inclusive leadership on employee innovative behavior: Perceived organizational support as a mediator. PloS one, 14(2), e0212091. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212091
  • Bodur, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik (inovasyon) düzeyleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 139-148. https://doi.org/10.17681/hsp.349105
  • Ertuğ, N., Kaya, H. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Profilleri ve Yenilikçiliğin Önündeki Engellerin İncelenmesi. Journal of Education and Research in Nursing, 14(3), 192-198.
  • Tarhan, M., Doğan, P. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Davranışları ile Otonomi Düzeyleri Arasındaki İlişki, Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(1), 51-58. https://doi.org/10.17681/hsp.339991
  • Sarıçam, H. (2015). Akademik kontrol odağı ve motivasyonel kararlılık: Yapısal eşitlik modellemesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 79-92.

The Relationship Between the Innovative Behavior Characteristics and the Levels of Motivational Persistence of Nursing Students

Yıl 2023, , 278 - 285, 23.06.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1115558

Öz

Aim: This study was planned to determine the relationship between the innovative behavior characteristics of nursing students and their motivational persistence levels. Materials and Methods: The sample of the study, which was planned as descriptive and relationship-seeking, consisted of 334 nursing students who met the inclusion criteria of the study. Data were collected between 10-30 December 2021 with Personal Information Form, Innovative Behavior Scale and Motivational Persistence Scale. Results: Nursing students' mean scores on the Innovative Behavior Scale were 75.53±16.92; Motivational Persistence Scale mean score was determined as 41.94±9.85. While there was a significant difference between the groups between the motivational persistence levels of the students and the perception of academic achievement (p<0.05), no significant difference was found between the other descriptive characteristics and the Innovative Behavior Scale mean score (p>0.05). In addition, it was determined that there was a statistically highly positive and significant relationship between the mean scores of the Innovative Behavior Scale and the Motivational Persistence Scale of nursing students (r=0.683; p<0.001). Conclusion: Nursing students' innovative behavior levels are high; it was determined that the motivational persistence levels were moderate, and the motivational persistence levels increased with the increase in innovative behavior characteristics.

Kaynakça

  • Baksi, A., Sürücü, H.A, Kurt, G. (2020). Hemşirelerin bireysel yenilikçilik davranışları ve bu davranışları etkileyen faktörlerin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 310-315. https://doi.org/10.31067/0.2020.269
  • Ceylan, S. (2019). Innovativeness levels and perceived barriers to innovativeness of nursing students. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(4), 363-371.
  • Çinar, F., Toker, K. (2019). An examination of the effect of loneliness on the innovative behavior of health science faculty students. Chinese Medical Journal, 132(2), 171. https://doi.org/10.1097/CM9.0000000000000031
  • Demir, M., Peker, A. (2017). Motivasyonel kararlılık ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 289-300.
  • Gün, T., Denat, Y. (2020). Nursing students' motivation and learning strategies, Journal of Human Sciences, 17(1), 32-48. https://orcid.org/0000-0001-9633-8951
  • Erol, Ö., Yacan, L., Hayta, R., Şahin, İ., Yağcı, M. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Yenilikçilik Özellikleri ve Etkileyen Faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 15(3), 142-146.
  • Gedük, E.A. (2018). Hemşirelik mesleğinin gelişen rolleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 253-258. https://doi.org/10.17681/hsp.358458
  • Gopalan, V., Bakar, J.A.A., Zulkifli, A.N., Alwi, A., Mat, R.C. (2017). A review of the motivation theories in learning. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1891, No. 1, p. 020043). AIP Publishing LLC. https://doi.org/10.1063/1.5005376
  • Kulakçı, A.H., Kuzlu, A.T., Yıldırım, Ş.N., Veren, F., Köse, T.A. (2015). Motivational resources and problems of nursing students: vocational choice, school culture and other associated factors. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(2), 83-93. doi:10.5222/SHYD.2015.083
  • Kundak, Z., Taş, H.Ü., Keleş, A., Eğicioğlu, H. (2015). Bir üniversite hastanesinde hemşirelik mesleğinde iş tatmini ve motivasyon. Kocatepe Tıp Dergisi, 16(1), 1-10. https://doi.org/10.18229/ktd.50196
  • Köksal, L.G., Yurttaş, A. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 10-15. doi: 10.5505/bsbd.2015.65487
  • Lv, M., Yang, S., Lv, X.Y., Zhang, L., Chen, Z.Q., Zhang, S.X. (2021). Organizational innovation climate and innovation behavior among nurses in China: A mediation model of psychological empowerment. Journal of Nursing Management. https://doi.org/10.1111/jonm.13381
  • Liu, H.Y., Chang, C.C., Wang, I.T., Chao, S.Y. (2020). The association between creativity, creative components of personality, and innovation among Taiwanese nursing students. Thinking Skills and Creativity, 35, 100629. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100629
  • Mutonyi, B.R., Slåtten, T., Lien, G. (2021). Fostering innovative behavior in health organizations: a PLS-SEM analysis of Norwegian hospital employees. BMC Health Services Research, 21(1), 1-15. https://doi.org/10.1186/s12913-021-06505-1
  • Nibbelink, C.W., Brewer, B.B. (2018). Decision‐making in nursing practice: An integrative literature review. Journal of Clinical Nursing, 27(5-6), 917-928. https://doi.org/10.1111/jocn.14151
  • Özpulat, F., Karakuzu, S. (2018). Yenilikçi davranışları etkileyen faktörler: Devlet hastanesi örneği. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(3), 46-58.
  • Pala, O., Turan, N. (2020). Yenilikçi Davranış Ölçeğinin (YDÖ) Türkiye'ye Uyarlama Çalışması. Anadolu University Journal of Social Sciences, 20(3), 65-80. https://doi.org/10.18037/ausbd.801853
  • Perreira, T.A, Innis, J., Berta, W. (2016). Work motivation in health care: a scoping literature review. International Journal of Evidence-based Healthcare. https://doi.org/10.1097/XEB.0000000000000093
  • Putney, J.M., Sankar, S., Harriman, K.K., O’Brien, K.H.M., Robinson, D.S., Hecker, S. (2017). An innovative behavioral health workforce initiative: Keeping pace with an emerging model of care. Journal of Social Work Education, 53(sup1), S5-S16. https://doi.org/10.1080/10437797.2017.1326329
  • Saricam, H., Akın, A., Akın, U., İlbay, A.B. (2014). Motivasyonel kararlılık ölçeğinin Türkçe formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Journal of Education, 3(1), 60-69.
  • Timmermans, O., Van, Rompaey, B., Franck, E. (2018). Learning and Innovation in Health-Care-Based Teams: The Relationships Between Learning, Innovative Behavior at Work, and Implementation of Innovative Practices in Hospitals. In The Organizational Context of Nursing Practice (pp. 161-174). Springer, Cham.
  • Toraman, Ç., Yurdal, M.O., Koşan, A.M.A., Baş, B. (2021). Tıp Öğrencilerinin Motivasyonel Kararlılık, Özyönetimli Öğrenme Hazırbulunuşluğu ve Başarı Yönelimleri Arasındaki İlişki. Tıp Eğitimi Dünyası, 20(62), 123-138. https://doi.org/10.25282/ted.957588
  • Qi, L., Liu, B., Wei, X., Hu, Y. (2019). Impact of inclusive leadership on employee innovative behavior: Perceived organizational support as a mediator. PloS one, 14(2), e0212091. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212091
  • Bodur, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik (inovasyon) düzeyleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 139-148. https://doi.org/10.17681/hsp.349105
  • Ertuğ, N., Kaya, H. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Profilleri ve Yenilikçiliğin Önündeki Engellerin İncelenmesi. Journal of Education and Research in Nursing, 14(3), 192-198.
  • Tarhan, M., Doğan, P. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Davranışları ile Otonomi Düzeyleri Arasındaki İlişki, Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(1), 51-58. https://doi.org/10.17681/hsp.339991
  • Sarıçam, H. (2015). Akademik kontrol odağı ve motivasyonel kararlılık: Yapısal eşitlik modellemesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 79-92.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Aksoy 0000-0002-5023-4468

Hanife Durgun 0000-0003-1622-8184

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 11 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Aksoy, F., & Durgun, H. (2023). Hemşirelik Öğrencilerinin Yenilikçi Davranış Özellikleri ile Motivasyonel Kararlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 278-285. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1115558

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.