Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 30 - 35, 30.04.2013

Öz


AMAÇ: Araştırma, ebelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerini ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır.


YÖNTEMLER: Çalışmanın evrenini ve örneklemini Mersin Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Ebelik Bölümü’nde okuyan 251 öğrenci oluşturmuştur ve uygulamayı 149 öğrenci kabul etmiştir. Veriler, bireysel bilgileri içeren anket formu ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği (KEDEÖ) ile toplanmıştır. İstatistik analizler için SPSS 11.5 paket programından yararlanılmıştır. Sürekli ölçümlere ait normallik kontrolleri Shapiro Wilk testi ile değerlendirilmiştir. Sürekli ölçümlere ait analizler One Way ANOVA ile test edilmiştir.


BULGULAR: Araştırmaya katılan öğrencilerin % 69’unun 18-22 yaş aralığında, %72’si normal lise mezunu, % 69’unun annesinin, % 65’inin ise babasının ilköğretim mezunu olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların eleştirel düşünme puan ortalaması 199 ± 22 olarak saptanmıştır. Katılımcıların % 94’ünün düşük, % 6’sının orta eleştirel düşünme düzeyine sahip olduğu saptanmıştır.


SONUÇ: Sonuç olarak ebelik bölümü öğrencilerinin büyük oranda düşük eleştirel düşünme düzeyine sahip oldukları ve KEDEÖ’nin alt ölçekleri incelendiğinde bazı demografik özelliklerin eleştirel düşünme becerilerini etkilediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1. Öncel S. 2001 yılı ebelik teması: bütün kadınlar uygun sağlık bakımı almada eşittir. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2002; 6 (1): 24-27.
  • 2. Arslan H. Ebenin çalışma alanları ve ebeden beklenen hizmetler. Hemşirelik Forumu Dergisi. 2005; 1 :6-11.
  • 3. Öztürk Y. Hemşirelik-ebelik uygulamalarında kalite. Hemşirelik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu, 3-5 Haziran 1998, Kayseri.
  • 4. Hemşirelik ve Ebeliğin Güçlendirilmesi Sekretarya Raporu. 56. Dünya Sağlık Asamblesi. 2003. http://195.142.135.65/who/bulten/turk/bul9hemsirelik.HTM 91 (erişim tarihi:14.04. 2011.
  • 5. Gündoğdu H. Eleştirel düşünme ve eleştirel düşünme öğretimine dair bazı yanılgılar. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2009; 7(1): 57-74.
  • 6. Seferoglu S, Akbıyık C. Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 30: 193-200.
  • 7. Kökdemir D. Belirsizlik Durumlarında Karar Verme Ve Problem Çözme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2003, Ankara.
  • 8. Özdemir SM. Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2005; 3(3): 1-17.
  • 9. Kantek F, Gezer N. Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November 2010, Antalya.
  • 10. Atay S, Ekim E, Gökkaya S, Sağım E. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2009; 39–46.
  • 11. Kıranşal N, Adana F, Erdağı S, Eliş S, Aktaş B, Biçer N, Sucu D, Alkan H. Kars’ta Çalışan Hemşirelerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin İncelenmesi. 42. Ulusal Psikiyatri Kongresi, 01- 05 Kasım 2006, İstanbul.
  • 12. Arslan GG, Demir Y, Khorshıd L, Eşer İ. Hemşirelerde eleştirel düşünme eğilimini etkileyen etmenlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009; 12(1): 72-80.
  • 13. Korkmaz Ö, Yeşil R. Öğretim kademelerine göre öğrencilerin eleştirel düşünme düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 10(2): 19-28.
  • 14. Zaybak A, Khorshıd L. Ege üniversitesi hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006; 22 (2): 137-146.
  • 15. Ip WY, Lee DTF, Lee IFK, Chau JPC, Wootton YSY, Chang AM. Dispositions toward critical thinking: a study of chinese undergraduate nursing students. Journal Of Advanced Nursing. 2000; 32 (1): 84-90.
  • 16. Şenturan L, Alpar ŞE. Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008; 12(1): 22-30.
  • 17. Dil S, Öz F. Hemşirelik yüksekokulu ve beslenme ve diyetetik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini etkileyen faktörler. Zonguldak Sağlık Yüksekokulu Sağlık Eğitim Araştırma Dergisi. 2005; 1(1): 12-25.
  • 18. Derelioğlu Y. Üniversite öğrencilerinde eleştirel düşünme ile denetim odağı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2004, İstanbul.

CRITICAL THINKING LEVELS OF STUDENTS STUDYING IN MIDWIFERY AND THE AFFECTING FACTORS

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 30 - 35, 30.04.2013

Öz


OBJECTIVE: This study aims to examine the critical thinking levels of students studying in midwifery associate degree program and to identify the factors affecting students’ critical thinking abilities.


METHODS: 149 out of 251 total students studying in School of Health-Midwifery Department of Mersin University were involved in the study. The data were collected using the survey prepared by the researchers and the California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI). SPSS 11.5 was used for statistical analysis. The Shapiro-Wilk test was used to determine if the continuous variables were normally distributed. One Way ANOVA test was used for continuous variables.


RESULTS: It was found that 69 % of the students who took part in the study were between 18 and 22, 71 % of the students graduated from regular high schools and that mothers of 69 % of the students and fathers of 65% received only primary school education. The critical thinking average score of the participants was found as 199 ± 22.


CONCLUSION: We found that 94% of the participants had low level of critical thinking skills and that some demographic characteristics affected their critical thinking abilities.


Kaynakça

  • 1. Öncel S. 2001 yılı ebelik teması: bütün kadınlar uygun sağlık bakımı almada eşittir. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2002; 6 (1): 24-27.
  • 2. Arslan H. Ebenin çalışma alanları ve ebeden beklenen hizmetler. Hemşirelik Forumu Dergisi. 2005; 1 :6-11.
  • 3. Öztürk Y. Hemşirelik-ebelik uygulamalarında kalite. Hemşirelik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu, 3-5 Haziran 1998, Kayseri.
  • 4. Hemşirelik ve Ebeliğin Güçlendirilmesi Sekretarya Raporu. 56. Dünya Sağlık Asamblesi. 2003. http://195.142.135.65/who/bulten/turk/bul9hemsirelik.HTM 91 (erişim tarihi:14.04. 2011.
  • 5. Gündoğdu H. Eleştirel düşünme ve eleştirel düşünme öğretimine dair bazı yanılgılar. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2009; 7(1): 57-74.
  • 6. Seferoglu S, Akbıyık C. Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 30: 193-200.
  • 7. Kökdemir D. Belirsizlik Durumlarında Karar Verme Ve Problem Çözme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2003, Ankara.
  • 8. Özdemir SM. Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2005; 3(3): 1-17.
  • 9. Kantek F, Gezer N. Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November 2010, Antalya.
  • 10. Atay S, Ekim E, Gökkaya S, Sağım E. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2009; 39–46.
  • 11. Kıranşal N, Adana F, Erdağı S, Eliş S, Aktaş B, Biçer N, Sucu D, Alkan H. Kars’ta Çalışan Hemşirelerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin İncelenmesi. 42. Ulusal Psikiyatri Kongresi, 01- 05 Kasım 2006, İstanbul.
  • 12. Arslan GG, Demir Y, Khorshıd L, Eşer İ. Hemşirelerde eleştirel düşünme eğilimini etkileyen etmenlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009; 12(1): 72-80.
  • 13. Korkmaz Ö, Yeşil R. Öğretim kademelerine göre öğrencilerin eleştirel düşünme düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 10(2): 19-28.
  • 14. Zaybak A, Khorshıd L. Ege üniversitesi hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006; 22 (2): 137-146.
  • 15. Ip WY, Lee DTF, Lee IFK, Chau JPC, Wootton YSY, Chang AM. Dispositions toward critical thinking: a study of chinese undergraduate nursing students. Journal Of Advanced Nursing. 2000; 32 (1): 84-90.
  • 16. Şenturan L, Alpar ŞE. Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008; 12(1): 22-30.
  • 17. Dil S, Öz F. Hemşirelik yüksekokulu ve beslenme ve diyetetik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini etkileyen faktörler. Zonguldak Sağlık Yüksekokulu Sağlık Eğitim Araştırma Dergisi. 2005; 1(1): 12-25.
  • 18. Derelioğlu Y. Üniversite öğrencilerinde eleştirel düşünme ile denetim odağı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2004, İstanbul.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meltem Aydın

Mine Yurdakul Bu kişi benim

Semra Erdoğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2013
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, M., Yurdakul, M., & Erdoğan, S. (2013). EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 30-35.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.