AMAÇ: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
YÖNTEMLER: Tanımlayıcı tipte planlanan bu araştırmanın evrenini Sakarya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulunda öğrenim gören 585 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçme yoluna gidilmemiş tüm evrene ulaşılmaya çalışılmıştır. Ancak öğrencilerin devamsızlık, araştırmaya katılmayı kabul etmeme ve anketleri eksik doldurmalarından dolayı araştırma 100 öğrenci ile tamamlanmıştır.Birinci bölümde öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ve mesleğe ilişkin tutumlarını ortaya koymak amacıyla hazırlanan 9 soru, ikinci bölümde ise; 24 sorudan oluşan Acat ve Köşgeroğlu tarafından geliştirilen “Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği” yer almıştır.
BULGULAR: Araştırmaya katılan öğrencilerin %88’i kız, %25’i 1. sınıf ve %79’u hemşireliği 1-10. sırada tercih etmiştir. Öğrencilerin %25’inin hemşireliği tercih etme nedeni insanlara yardım etmek iken %11’inin üniversiteye giriş puanının düşük olması, %57’sinin mezun olduğunda kolay iş bulabileceğini düşünmesi, %7’sinin ise ailesi istediği içindir. Araştırmanın sonucunda hemşirelik öğrencilerinin içsel güdülenme düzeyinin yüksek (2,48 ±0,787), dışsal güdülenme düzeyinin ortalamanın üzerinde (2,06 ±0,751) olduğu saptanmıştır. Hemşire öğrencilerin cinsiyete, ailede sağlık çalışanının olup olmamasına göre, toplumun hemşireliğe bakış açısına ve öğrencilerin hemşirelik eğitiminden beklentileri açısından güdülenme düzeylerinde anlamlı bir farklılık görülmezken (p>0,05); sınıfa, tercih sırasına, mezuniyet sonrası hemşirelik yapma durumuna, hemşireliği tercih etme nedenine ve öğrencilerin hemşireliği tanımlamaları doğrultularında anlamlı bir farklılık (p<0,05) görülmüştür.
SONUÇ: Araştırma sonucunda; hemşirelik öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin geliştirilmeye ihtiyacı olduğunu ortaya koydu. Ortaöğretim düzeyinde hemşirelik mesleğine yönelik tanıtım programlarının hazırlanıp sunulması, hemşirelik mesleğini benimsemeyen ve yapmayı düşünmeyen ancak ilgili bölümde eğitim gören adaylara olumlu meslek imajı için yeni programlar düzenlenebilir.
OBJECTIVE: This study was conducted to determine the level of professional motivation of nursing students.
METHODS: The universe of this survey planned descriptive Sakarya University, 585 students have been studying in the School of Health. In the study sample selection was not made in the way the whole universe was designed to achieve. However, students absenteeism, participation in research not to accept and surveys fill in the missing because of research with 100 students tamamlanmıştır.birinc in chapter students' socio-demographic characteristics and professional attitudes reveals prepared to nine questions, the second section; Consisting of 24 questions developed by Acat and Köşgeroğl "Motivational Resources and Problems Scale" has taken place.
RESULTS: Students who participated in the study, 88% of girls and 25% and 79% of 1st class 1-10 nursing. As a result, a high level of intrinsic motivation of prospective nurses (2.48 ± 0.787), above the average of the level of extrinsic motivation (2.06 ± 0.751) was detected. Nurse candidates' gender, family history of health workers depending on whether the community's nursing perspective and students from nursing education expectations in terms of motivation levels, a significant difference is not observed (p> 0.05); classes, in order of preference, the nursing make to the state, nursing reasons for choosing to and nursing students a meaningful difference in the direction of identification (p <0.05) was observed.
CONCLUSION: Our findings need to develop nursing students' motivation level is revealed. At the secondary level of preparation and presentation of promotional programs for the nursing profession, the nursing profession and do not intend to adopt the relevant section but positive professional image to candidates studying for the new programs can be arranged.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2012 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 1 |