Giriş: Son yıllarda sağlığın korunması ve
geliştirilmesi, hastalıkların tedavi süreci kapsamında, modern tıbbın
paralelinde, tamamlayıcı sağlık yaklaşımları yöntemleri kullanım oranlarında
artış gözlenmektedir. Sağlık bakımı içinde tamamlayıcı sağlık yaklaşımları
yöntemlerine yöneliş, optimal sağlık düzeyinin yükseltilmesini amaç edinen
hemşirelerin tamamlayıcı tedavi uygulamalarında yer almasını kaçınılmaz
kılmıştır.
Amaç: Çalışma hemşirelik öğrencilerinin
bütüncül tamamlayıcı ve alternatif tıbba karşı tutumlarını değerlendirilmek
amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel olarak
planlanan araştırmanın örneklemini, 2017-2018 öğretim yılında bir üniversitenin
Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören ve çalışmaya katılmaya istekli toplam 280
öğrenci oluşturdu. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen
kişisel bilgi formu ve Bütüncül Tamamlayıcı ve Alternatif Tıbba Karşı Tutum
Ölçeği (BTATÖ) kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde
yüzdelik dağılım, t testi, Mann Whitney U testi, tek yönlü varyans analizi,
Kruskal Wallis testleri kullanılmış olup, anlamlılık düzeyi p<0.05 kabul
edildi.
Bulgular: Araştırmaya alınan öğrencilerin yaş
ortalamaları 20.79±2,54 olup, %76,1’inin kız öğrenci olduğu belirlendi.
Hemşirelik öğrencilerin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıbba Karşı Tutum Ölçeği puan
ortalamaları 28.46 ± 5.04 olarak belirlendi. Öğrencilerin %33.9’u tamamlayıcı
tıp yöntemlerini birden çok kez kullanıyorken, %38.9’unun hiç kullanmadığı
belirlendi. Öğrencilerin çoğunlukla başvurduğu yöntemlerin müzik terapi
(%49.6), diyet desteği (%40.4), yoga (%19.3) ve meditasyon (%18.9) olduğu
belirlendi. Tutum ölçek puanlarının cinsiyete göre değerlendirilmelerinde
anlamlılık görülürken; sınıf, anne ve babanın öğrenim durumu, gelir durumu ve
tamamlayıcı tıp yöntemlerini kullanma durumuna göre ise anlamlılık görülmedi
(p>0.05).
Tartışma: Çalışmamızda hemşirelik öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tıbba karşı
tutumlarının pozitif ve orta düzeyde olduğu belirlendi. Hemşirelik öğrencilerinin
lisans eğitiminden itibaren tamamlayıcı sağlık yaklaşımları konusunda eğitimler
ile desteklenmesi büyük önem taşımaktadır.
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi
BAP-18-SBF-1009-032
BAP-18-SBF-1009-032
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | BAP-18-SBF-1009-032 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |