Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kampüs Yaşamında Estetik ve Fonksiyonel Açıdan Süs Bitkilerinin Yeri ve Önemi; Çaycuma Kampüsü Örneği

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 2, 267 - 279, 15.08.2019
https://doi.org/10.24011/barofd.526537

Öz

Ülkemizde
özellikle kentleşme olgusu ve çevre bilincinin artmasıyla birlikte yeşil
alanlara verilen önem de artmaya başlamıştır. Gelişen ve değişen toplumlarda,
çevresel, görsel yaşam ve özellikle mimari açıdan yeşil alanların temel taşını
oluşturan süs bitkilerinin önemi, gün geçtikçe artmaktadır. Sosyal-kültürel
faaliyetlerin gerçekleştirildiği kampüslerin de daha yaşanabilir olmasında, süs
bitkilerinin doğru kullanımının da önemli payı bulunmaktadır. Özellikle dinamik
yapıya sahip üniversitelerde yeşil alanların; öğrenci ve akademisyenlerin aktif
kullandığı kampüs yerleşkelerinde, ruhsal, fiziksel ve sosyal gelişim
bakımından süs bitkilerinin de içinde bulunduğu tasarım alanları olarak
planlaması önem arz etmektedir. Bu çalışma kapsamında, Zonguldak Bülent Ecevit
Üniversitesi Çaycuma kampüsündeki mevcut yeşil alanda kullanılan süs bitkileri
belirlenerek, tasarım yönünden değerlendirilmesi yapılmıştır. Ülkemiz, sahip
olduğu iklim şartları ve konumu itibariyle süs bitkisi materyali bakımından
oldukça zengin bir çeşitliliğe sahiptir. Bu çeşitliliğin getirdiği zenginlikle
birlikte kampüs yerleşkesinde bulunan bitkiler de, çalışma kapsamında
fonksiyonel kullanımlarına ilişkin olumlu-olumsuz nitelikleri ve kullanıcı
ihtiyaçları açılarından ele alınmıştır. Araştırmada, tercih edilen bitkiler ve
kullanım şekli; fonksiyonelliği ve estetik özellikleri değerlendirilmiştir. 

Kaynakça

  • Akça Ş B, Yazici K (2017). Çaycuma (Zonguldak) Kentinin Kentsel Açık-Yeşil Alan Yeterliliği Ve Geliştirme Olanakları. VI. International Vocational Schools Symposıum. Bosnia and Herzegovina (Umyos)
  • Arslan M, Perçin H, Barış E, Uslu A (1996). İç Anadolu Bölgesi İklim Koşullarına Uygun Yeni Bazı Herdem Yeşil Bitki Çeşitlerinin Saptanması Üzerine Bir Araştırma. A.Ü. Ziraat Fak. Yayın No: 1470, s: 58, Ankara.
  • Aslanboğa İ (2002). Odunsu Bitkilerle Bitkilendirmenin İşleve Uygun Tasarımının, Uygulanmasının ve Bakımının Planlanması, s:100. İzmir.
  • Aslanboğa İ (1997). Fiziksel Çevrenin Belirlenmesinde Bitki Örtüsünün İşlevleri. Doğayı Korumada Kent ve Ekoloji Sempozyumu Bildiriler Kitabı. S: 166-170. İstanbul.
  • Aydın D, Ter U (2008). Outdoor space quality: case study of a University campus plaza. International Journal of Architectural Research, 2(3), 189-203.
  • Broussard E (2009). The power of place on campus. Chronicle of Higher Education 55(34), 12-13.
  • Cengiz B, Karaelmas D, Karayılmazlar A S, Güler K E (2018). MYO Öğrencilerinin Eğilim ve Taleplerinin Belirlenmesi: Bülent Ecevit Üniversitesi Çaycuma Yerleşkesi Örneği. Bartın Orman Fakültesi, 20(2): 163-175.
  • Eroğlu E, Kesim Akıncı G, Müderrisoğlu H (2005). Düzce Kenti Açık ve Yeşil Alanlarındaki Bitkilerin Tespiti ve Bazı Bitkisel Tasarım İlkeleri Yönünden Değerlendirmesi. Tarım Bilimleri Dergisi, 11(3) 270-277.
  • Güner A, Aslan S, Ekim T, Vural M, Babaç M T (2012). Türkiye Bitkileri Listesi (Damarlı Bitkiler).İstanbul.
  • Leszczynski N A (1999). Planting the Landscape. John Wiley and Sons, Inc, p: 208.
  • McAyoy L (2001). OutdoorsforEveryone: Opportunities That Include People With Disabilities. Parks and Recreation, 36, 8, 24-36.
  • Moore R C (2002). Plants for play. Mig Communications, California.
  • URL-1: Çaycuma Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%87aycuma. Erişim: 12.08.2018
  • URL-2: Çaycuma Meslek Yüksekokulu http://aday.beun.edu.tr/icerik/36/caycuma-myo Erişim: 12.08.2018.
  • Yalçın A E (2012). Yer duygusu ve peyzaj değerleri arasındaki ilişkinin kampüsler üzerinde değerlendirmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 139 s. Ankara.
  • Yazici K, Gülgün Aslan B (2017). Açık-Yeşil Alanlarda Dış Mekân Süs Bitkilerinin Önemi ve Yaşam Kalitesine Etkisi; Tokat Kenti Örneği, Ege Üniv. Ziraat Fak. Derg.,54 (3):275-284 ISSN 1018 – 8851.
  • Yazici K, Kalaycı Önaç A, Gülgün Aslan B (2018). Süs Bitkilerinin Kampüs Alanlarında İşlevsel Kullanımı Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği. Uluslararası Marmara Fen ve Sosyal Bilimler Kongresi, 1404-1415. (Tam Metin Bildiri/Sözlü Sunum).
  • Yılmaz S (2015). Bir Kampüs Açık Mekanının Peyzaj Tasarımı: Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Binası Kastamonu Üni., Orman Fakültesi Dergisi, 2015, 15 (2) 297-307.

Role and Importance of Ornamental Plants from Aesthetic and Functional Point of View Campus Life

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 2, 267 - 279, 15.08.2019
https://doi.org/10.24011/barofd.526537

Öz

Especially in our country, with the increase of
urbanization consciousness and environmental awareness, emphasis on green areas
has also started to increase. In developing and changing societies, the
importance of ornamental plants which form the foundation stone of green areas
in terms of environmental, visual life and especially architecture is
increasing day by day. The correct use of ornamental plants also has a
significant share in those more livable campuses where social-cultural
activities are carried out. Especially, the dynamic structure, of green spaces
it is important for campus sites where students and academics actively use to
plan as a design area for ornamental plants in terms of mental, physical and
social development. In this study, ornamental plants were determined and
evaluated in terms of plant design in
Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi
Çaycuma
campuses. Our country has a rich diversity of
ornamental plant material in terms of its climatic conditions and location. The
ornamental plants located in the campus area of with richness of this diversity
were also discussed in terms of their positive and negative qualities and user
needs regarding their functional use within the scope of the study. As a result
of observations made in the study area, preferred plants and methods of use;
functionality and aesthetic properties were evaluated.

Kaynakça

  • Akça Ş B, Yazici K (2017). Çaycuma (Zonguldak) Kentinin Kentsel Açık-Yeşil Alan Yeterliliği Ve Geliştirme Olanakları. VI. International Vocational Schools Symposıum. Bosnia and Herzegovina (Umyos)
  • Arslan M, Perçin H, Barış E, Uslu A (1996). İç Anadolu Bölgesi İklim Koşullarına Uygun Yeni Bazı Herdem Yeşil Bitki Çeşitlerinin Saptanması Üzerine Bir Araştırma. A.Ü. Ziraat Fak. Yayın No: 1470, s: 58, Ankara.
  • Aslanboğa İ (2002). Odunsu Bitkilerle Bitkilendirmenin İşleve Uygun Tasarımının, Uygulanmasının ve Bakımının Planlanması, s:100. İzmir.
  • Aslanboğa İ (1997). Fiziksel Çevrenin Belirlenmesinde Bitki Örtüsünün İşlevleri. Doğayı Korumada Kent ve Ekoloji Sempozyumu Bildiriler Kitabı. S: 166-170. İstanbul.
  • Aydın D, Ter U (2008). Outdoor space quality: case study of a University campus plaza. International Journal of Architectural Research, 2(3), 189-203.
  • Broussard E (2009). The power of place on campus. Chronicle of Higher Education 55(34), 12-13.
  • Cengiz B, Karaelmas D, Karayılmazlar A S, Güler K E (2018). MYO Öğrencilerinin Eğilim ve Taleplerinin Belirlenmesi: Bülent Ecevit Üniversitesi Çaycuma Yerleşkesi Örneği. Bartın Orman Fakültesi, 20(2): 163-175.
  • Eroğlu E, Kesim Akıncı G, Müderrisoğlu H (2005). Düzce Kenti Açık ve Yeşil Alanlarındaki Bitkilerin Tespiti ve Bazı Bitkisel Tasarım İlkeleri Yönünden Değerlendirmesi. Tarım Bilimleri Dergisi, 11(3) 270-277.
  • Güner A, Aslan S, Ekim T, Vural M, Babaç M T (2012). Türkiye Bitkileri Listesi (Damarlı Bitkiler).İstanbul.
  • Leszczynski N A (1999). Planting the Landscape. John Wiley and Sons, Inc, p: 208.
  • McAyoy L (2001). OutdoorsforEveryone: Opportunities That Include People With Disabilities. Parks and Recreation, 36, 8, 24-36.
  • Moore R C (2002). Plants for play. Mig Communications, California.
  • URL-1: Çaycuma Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%87aycuma. Erişim: 12.08.2018
  • URL-2: Çaycuma Meslek Yüksekokulu http://aday.beun.edu.tr/icerik/36/caycuma-myo Erişim: 12.08.2018.
  • Yalçın A E (2012). Yer duygusu ve peyzaj değerleri arasındaki ilişkinin kampüsler üzerinde değerlendirmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 139 s. Ankara.
  • Yazici K, Gülgün Aslan B (2017). Açık-Yeşil Alanlarda Dış Mekân Süs Bitkilerinin Önemi ve Yaşam Kalitesine Etkisi; Tokat Kenti Örneği, Ege Üniv. Ziraat Fak. Derg.,54 (3):275-284 ISSN 1018 – 8851.
  • Yazici K, Kalaycı Önaç A, Gülgün Aslan B (2018). Süs Bitkilerinin Kampüs Alanlarında İşlevsel Kullanımı Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği. Uluslararası Marmara Fen ve Sosyal Bilimler Kongresi, 1404-1415. (Tam Metin Bildiri/Sözlü Sunum).
  • Yılmaz S (2015). Bir Kampüs Açık Mekanının Peyzaj Tasarımı: Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Binası Kastamonu Üni., Orman Fakültesi Dergisi, 2015, 15 (2) 297-307.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevresel Olarak Sürdürülebilir Mühendislik
Bölüm Sustainable Design, Landscape Planning and Architecture
Yazarlar

Şüheda Basire Akça 0000-0001-9390-1921

Bahriye Gülgün Aslan 0000-0002-7071-8486

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akça, Ş. B., & Gülgün Aslan, B. (2019). Kampüs Yaşamında Estetik ve Fonksiyonel Açıdan Süs Bitkilerinin Yeri ve Önemi; Çaycuma Kampüsü Örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 21(2), 267-279. https://doi.org/10.24011/barofd.526537


Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,

Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.

Tel: +90 (378) 223 5094, Fax: +90 (378) 223 5062,

E-mail: bofdergi@gmail.com