Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Isparta Kent Merkezindeki Bazı İlkokulların Dış Çevre Gürültülerinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 3, 859 - 870, 15.12.2021
https://doi.org/10.24011/barofd.899507

Öz

Okullar; öğrencilerin eğitim aldıkları ve geleceklerini şekillendirdikleri alanlardır. Okullarda eğitimin sağlıklı bir şekilde devam edebilmesi için okul bahçeleri, dış mekanla okul arasında tampon görevi görmektedir. Kentsel açık yeşil alan birimlerinden birisi olarak kabul edilen okul bahçeleri; çocukların okul zamanı içinde ve dışında kullandıkları, kentleri açık yeşil alan bakımından bir miktar da olsa rahatlatan alanlar olarak gösterilmektedir. Okul bahçeleri, çocukların hem eğitim aldıkları hem de serbest zamanlarında vakit geçirdikleri alanlar olduğu için kullanım yoğunluğu oldukça fazladır. Bu yüzden, okul bahçelerinde ve çevresinde yaşanacak çevre sorunlarının en aza indirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, Isparta kent merkezinde seçilen 4 resmi ilkokulda okul bahçesinde ve bahçe dışında, gürültü düzeyinin belirlenmesi amacıyla ölçümler yapılmış ve ölçüm verilerinden yararlanılarak gürültü haritaları hazırlanmıştır. Çalışma yapılacak olan okulların belirlenmesinde; kent merkezine yakın olmaları, öğrenci sayıları, bahçe büyüklükleri ve çevresindeki kullanımlar dikkate alınmıştır. Ölçümler, okullarda eğitim öğretimin devam ettiği hafta içi ve 08.30-17.00 saatleri arasında 5 dakika süre boyunca yapılmıştır. Ölçümlerin her noktada farklı gün ve saatlerde alınmasına dikkat edilmiştir. Ölçümler için her okulda teneffüste bahçe içinde, teneffüste bahçe dışında ve ders esnasında bahçe dışında olmak üzere belirlenen noktalardan üç ölçüm yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, WHO tarafından belirlenen okul bahçeleri çevresindeki gürültü sınır değerleriyle karşılaştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda, tüm okullarda Leq değerinin 55 dB(A) üzerinde olduğu görülmüştür. Bu değerin WHO tarafından belirlenen okul bahçeleri çevresindeki gürültü sınır değerinin (55 dB(A)) üzerinde olması nedeniyle, okul çevrelerinde önlem alınması gerektiği sonucuna varılmıştır.

Destekleyen Kurum

Süleyman Demirel Üniversitesi

Proje Numarası

FDK-2018-6873

Teşekkür

Bu çalışma, Süleyman Demirel Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Koordinatörlüğü’nün FDK-2018-6873 No`lu Proje tarafından desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Akabay, H., Bulunuz, M. (2018). Okul İçi ve Okul Dışı Gürültü Düzeylerinin Karşılaştırılması. Academy Journal of Educational Sciences, 2(1), 53-65.
  • Anonim (2019). Isparta İli 2018 Yılı Çevre Durum Raporu. Isparta Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü, Isparta.
  • Bayazıt, N.T., Küçükçifçi, S., Şan, B. (2013). İlköğretim Okullarında Gürültüden Rahatsızlığın Alan Çalışmalarına Bağlı Olarak Saptanması. TTMD Dergisi, 37-48.
  • Bhardwaj, M., Baum, U., Markevych, I., Mohamed, A., Weinmann, T., Nowak, D., Radon, K. (2013). Are Primary School Students Exposed to Higher Noise Levels than Secondary School Students in Germany. International Journal of Occupational and Environmental Medicine, 4(1), 1-11.
  • Bulunuz, N., Bulunuz, M., Orbak, A. Y., Mutlu, N., Tavşanlı, Ö. F. (2017). An Evaluation of Primary School Students’ Views About Noise Levels in School. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 725-740.
  • Delikanlı, N.E., Yücedağ, C., Kapdı, A. (2014). Bartın Kentinde Araç Trafiğinden Kaynaklı Gürültü Kirliliği Üzerine Bir Ön Çalışma. Bartın Üniversitesi Mühendislik ve Teknoloji Bilimleri Dergisi, 2, 21-39.
  • Demirci, D. (2011). Isparta Evleri. Isparta Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Isparta.
  • Ebrahim, S.E., Al-Naseri, S.K., Ali, S.H. (2017). Noise Pollution Assessment and Control in Selected Schools in Baghdad City. Association of Arab Universities Journal of Engineering Sciences, 3(24), 33-42.
  • Güremen, L. (2012a). İlköğretim Okullarında İç ve Dış Ortam İşitsel Konfor Koşullarının Kullanıcılardaki Etkisinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Çalışma Amasya Kenti Örneği. E-Journal of New World Sciences Academy, 7(3), 580-604.
  • Güremen, L. (2012b). Amasya Kentinde İlköğretim Okullarında İç ve Dış Çevre Gürültü Koşullarının Değerlendirilmesi. E-Journel of New World Sciences Academy – Engineering Science, 7(2), 415-435.
  • Kurra, S. (2009). Çevre Gürültüsü ve Yönetimi. Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Merkit, M. (2019). İlkokul Dördüncü Sınıflarda Gürültü Kirliliği Farkındalık Eğitimi Uygulamalarının Etkisinin İncelenmesi: İzmir Örneklemi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 99s, Bursa.
  • Polat, S., Buluş Kırıkkaya, E. (2004). Gürültünün Eğitim-Öğretim Ortamına Etkileri. XIII Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz, Malatya.
  • Şahin, K., Şahin, A., Bağcı, H. R. (2014). Sinop Şehri ve Yakın Çevresindeki Bazı Okullarda Gürültü Kirliliği. Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları, 4(6), 20-31.
  • Şan, B. (2010). İlköğretim Okullarında Gürültüden Rahatsızlığın Alan Araştırması ile Belirlenmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 501s, İstanbul.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2021). Isparta Nüfus Bilgileri. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1059 (Erişim Tarihi: 07.08.2020).
  • URL-1 (2020). https://isparta.meb.gov.tr/ URL1 (Erişim Tarihi: Ocak, 2020).
  • Uskun, E., Nayir, T., Turkoglu, H., Kilinç, S., Kisioglu, A.N., Ozturk, M. (2007). Outdoor noise levels of primary schools in Isparta. Turkish Journal of Public Health, 5(1), 23-30.
  • Yalılı Kılıç, M, Adalı, S. (2020). İlkokul Çevresinde Gürültü Kirliliğinin Belirlenmesi: Bursa İli Örneği. Journal of the Institute of Science and Technology, 10 (3), 1607-1615.
  • Yılmaz, M. (2019). İlkokul 3. ve 4. Sınıflarda Okulda Gürültü Kirliliği Eğitimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 130s, Bursa.

A Research on the Investigation of Outdoor Noise of Some Primary Schools in Isparta City Center, Turkey

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 3, 859 - 870, 15.12.2021
https://doi.org/10.24011/barofd.899507

Öz

Schools are areas where the students are received education and develop their future. In order to be following healthy progress in education, school gardens, are a buffer between the outdoor space and the school. School gardens, which are considered as one of the urban open green space units; children use in and out of school time, which relieves cities to some extent. Since school gardens are areas where children both get education and spend time in their free time, usage density is quite high. Therefore, it is necessary to minimize the environmental problems to be experienced in and around the school gardens. In this study, the noise levels of selected four official primary schools’ gardens, located in Isparta city center and their surroundings were measured and noise maps were prepared with measured results. While determining the schools, the distance from city center, student populations, the size of the garden and usage of surroundings have been taken into account. The measurements were made during education in progress between 8.30-17.00 in weekdays for five min. of durations. However, an attention was considered that measurements were made in same location but different day and hours. The experiments were conducted at selected points for three measurements that during break time in schoolyard, during break time out of schoolyard and during class time. The collected data were compared with WHO suggested noise level limits for schoolyard surroundings. At the end of study, all selected school’s Leq values were found to be higher than 55 dB(A). Due to the fact that the measured values are above the noise limits (55 dB) which suggested by World Health Organization (WHO) for schools, it was concluded that precautions should be taken in school environments.

Proje Numarası

FDK-2018-6873

Kaynakça

  • Akabay, H., Bulunuz, M. (2018). Okul İçi ve Okul Dışı Gürültü Düzeylerinin Karşılaştırılması. Academy Journal of Educational Sciences, 2(1), 53-65.
  • Anonim (2019). Isparta İli 2018 Yılı Çevre Durum Raporu. Isparta Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü, Isparta.
  • Bayazıt, N.T., Küçükçifçi, S., Şan, B. (2013). İlköğretim Okullarında Gürültüden Rahatsızlığın Alan Çalışmalarına Bağlı Olarak Saptanması. TTMD Dergisi, 37-48.
  • Bhardwaj, M., Baum, U., Markevych, I., Mohamed, A., Weinmann, T., Nowak, D., Radon, K. (2013). Are Primary School Students Exposed to Higher Noise Levels than Secondary School Students in Germany. International Journal of Occupational and Environmental Medicine, 4(1), 1-11.
  • Bulunuz, N., Bulunuz, M., Orbak, A. Y., Mutlu, N., Tavşanlı, Ö. F. (2017). An Evaluation of Primary School Students’ Views About Noise Levels in School. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 725-740.
  • Delikanlı, N.E., Yücedağ, C., Kapdı, A. (2014). Bartın Kentinde Araç Trafiğinden Kaynaklı Gürültü Kirliliği Üzerine Bir Ön Çalışma. Bartın Üniversitesi Mühendislik ve Teknoloji Bilimleri Dergisi, 2, 21-39.
  • Demirci, D. (2011). Isparta Evleri. Isparta Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Isparta.
  • Ebrahim, S.E., Al-Naseri, S.K., Ali, S.H. (2017). Noise Pollution Assessment and Control in Selected Schools in Baghdad City. Association of Arab Universities Journal of Engineering Sciences, 3(24), 33-42.
  • Güremen, L. (2012a). İlköğretim Okullarında İç ve Dış Ortam İşitsel Konfor Koşullarının Kullanıcılardaki Etkisinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Çalışma Amasya Kenti Örneği. E-Journal of New World Sciences Academy, 7(3), 580-604.
  • Güremen, L. (2012b). Amasya Kentinde İlköğretim Okullarında İç ve Dış Çevre Gürültü Koşullarının Değerlendirilmesi. E-Journel of New World Sciences Academy – Engineering Science, 7(2), 415-435.
  • Kurra, S. (2009). Çevre Gürültüsü ve Yönetimi. Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Merkit, M. (2019). İlkokul Dördüncü Sınıflarda Gürültü Kirliliği Farkındalık Eğitimi Uygulamalarının Etkisinin İncelenmesi: İzmir Örneklemi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 99s, Bursa.
  • Polat, S., Buluş Kırıkkaya, E. (2004). Gürültünün Eğitim-Öğretim Ortamına Etkileri. XIII Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz, Malatya.
  • Şahin, K., Şahin, A., Bağcı, H. R. (2014). Sinop Şehri ve Yakın Çevresindeki Bazı Okullarda Gürültü Kirliliği. Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları, 4(6), 20-31.
  • Şan, B. (2010). İlköğretim Okullarında Gürültüden Rahatsızlığın Alan Araştırması ile Belirlenmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 501s, İstanbul.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2021). Isparta Nüfus Bilgileri. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1059 (Erişim Tarihi: 07.08.2020).
  • URL-1 (2020). https://isparta.meb.gov.tr/ URL1 (Erişim Tarihi: Ocak, 2020).
  • Uskun, E., Nayir, T., Turkoglu, H., Kilinç, S., Kisioglu, A.N., Ozturk, M. (2007). Outdoor noise levels of primary schools in Isparta. Turkish Journal of Public Health, 5(1), 23-30.
  • Yalılı Kılıç, M, Adalı, S. (2020). İlkokul Çevresinde Gürültü Kirliliğinin Belirlenmesi: Bursa İli Örneği. Journal of the Institute of Science and Technology, 10 (3), 1607-1615.
  • Yılmaz, M. (2019). İlkokul 3. ve 4. Sınıflarda Okulda Gürültü Kirliliği Eğitimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 130s, Bursa.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat Mühendisliği
Bölüm Sustainable Design, Landscape Planning and Architecture
Yazarlar

Büşra Onay 0000-0003-3126-2276

Candan Şahin 0000-0002-0413-2380

Proje Numarası FDK-2018-6873
Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Onay, B., & Şahin, C. (2021). Isparta Kent Merkezindeki Bazı İlkokulların Dış Çevre Gürültülerinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 23(3), 859-870. https://doi.org/10.24011/barofd.899507


Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,

Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.

Tel: +90 (378) 223 5094, Fax: +90 (378) 223 5062,

E-mail: bofdergi@gmail.com