Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Çok Boyutlu Performans Değerleme Yöntemlerinden Balanced Scorecard ve Performans Prizması Yöntemlerinin Karşılaştırılması

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 21, 101 - 122, 31.05.2020

Öz

Günümüzde gerek finansal gerekse finansal ve finansal olmayan verileri birlikte ele alan çok sayıda performans değerleme yöntemi bulunmaktadır. Fakat sadece finansal verileri dikkate alan performans değerleme yöntemlerinin işletme performansını tam anlamıyla ölçemediği görülmektedir. Bu nedenle son yıllarda hem finansal hem de finansal olmayan verilerin birlikte değerlendirildiği çok boyutlu performans değerleme yöntemlerine olan ihtiyaç artmıştır. İşletmenin tüm paydaşlarını dikkate alan Performans Prizması yöntemi, çok boyutlu performans değerleme yöntemlerinden biridir. Bunun yanı sıra çok boyutlu performans değerleme yöntemlerinden ülkemizde en sık kullanılan Balanced Scorecard (BSC) yöntemidir. Bu nedenle çalışmada, BSC ve Performans Prizması yöntemlerini karşılaştırmak amaçlanmıştır. Ayrıca literatürde BSC ve Performans Prizması yöntemlerinin karşılaştırılmasına ilişkin bir çalışma olmamasından dolayı bu çalışmanın yararlı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Referans1 Adams, C. ve A. Neely (2002). Prism Reform. Financial Management. 28-31.
  • Referans2 Aktürk, A., E. Okutmuş ve Ş. Yirik. (2013). Konaklama Sektöründe Finansal Boyutuyla Bir Kurumsal Karne Uygulaması. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi. 15.1, 109-122.
  • Referans3 Atağan, G. (2010). Muhasebe Tabanlı Performans Değerleme: Sektör ve Grup Şirket Uygulama Sonuçlarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi SBE.
  • Referans4 Cengic, M. ve D. Fazlic. (26-30 Ağustos 2008). Balanced Scorecard Vs. Performance Prism. 12th International Research/Expert Conference ”Trends in the Development of Machinery and Associated Technology”. İstanbul: TMT. 421-424.
  • Referans5 Gautreau, A. ve B.H. Kleiner. (2001). Recent Trends In Performance Measurement Systems – The Balanced Scorecard Approach. Management Research News. 24.3/4, 153-156.
  • Referans6 Güner, M.F. ve M. Ü. Memiş. (2007). Kurumsal Performans Değerlendirme Yöntemlerinin Gelişim Süreci:1850’lerden 2000’lere Bir İnceleme. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16.2, 299-310.
  • Referans7 Kaplan, R. S. ve D.P. Norton. (2009). Balanced Scorecard Şirket Stratejisini Eyleme Dönüştürmek. S. Egeli (çev.), İstanbul: Sistem Yayıncılık (orijinal baskı tarihi).
  • Referans8 Kuğu, T.D. ve M. Kırlı. (2013). İşletme Performansının Değerlendirilmesinde Bir Yenilikçi Yönetim Muhasebesi Aracı Olarak Balanced Scorecard Uygulaması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 18.2, 301-318.
  • Referans9 Najmi, M., M. Etebari ve S. Emami. (2011). A Framework To Review Performance Prism. International Journal Of Operations & Production Management. 32.10, 1124-1146.
  • Referans10 Neely, A., C. Adams ve A. Consulting. (2001). Perspectives on Performance: The Performance Prism. Journal Of Cost Management. 15.1, 7-15.
  • Referans11 Neely, A., C. Adams ve P. Crowe. (2001). The Performance Prism in Practice. Measuring Business Excellence. 5.2, 6-13.
  • Referans12 Neely, A., C. Adams ve M. Kennerley. (2002). The Performance Prism: The Scorecard for Measuring and Managing Business Success. London: Financial Times Prentice Hall.
  • Referans13 Niven, P.R. (2006). Balanced Scorecard Step By-Step: Maximizing Performance And Mainting Results. Kanada: John Viley&Sons.
  • Referans14 O’Boyle, I. ve D. Hassan. (2013). Organizational Performance Management: Examining The Practical Utility Of The Performance Prism. Organization Development Journal. 31.3, 51-58.
  • Referans15 Ryan, N. (2012). The Performance Prism. Relevant To Acca Qualıfıcatıon Paper P5 And Performance Objectıves 12, 13 And 14.1-10.
  • Referans16 Singh, K. ve S. Weligamage. (2010). Thinking Towards Stakeholder Satisfaction In Higher Educatıon: An Applicatıon Of Performance Prism. 2. International Confernece Steering Excellence Of Business.University Of Kelaniya. 1-9. Referans17 Striteska, M. ve M. Spickova. (2012). Review and Comparison Of Performance Measurement Systems. Journal of Organizational Management Studies. 1-13.
  • Referans18 Töre Başat, H. (2009). Örgütsel Performansın Ölçülmesinde Çok Boyutlu Ölçüm Yaklaşımları ve Performans Prizmasına İlişkin Bir Uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi SBE.
  • Referans19 Utkutuğ, Ç.P. (2008). Kurumsal Performans Değerlendirme Yöntemi Olarak Toplam Başarı Göstergesi Yöntemi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 23, 55-78.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Saadet Tulum 0000-0002-4693-2538

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2020
Kabul Tarihi 4 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Tulum, S. (2020). Çok Boyutlu Performans Değerleme Yöntemlerinden Balanced Scorecard ve Performans Prizması Yöntemlerinin Karşılaştırılması. Bartın Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(21), 101-122.

Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere yılda iki defa yayımlanan, beş yılını doldurmuş çift kör hakemli uluslararası bir dergidir. Dergimiz 06.04.2015 tarihinden itibaren EBSCO Host’ta, Akademia Sosyal Bilimler İndeksi (ASOS), SOBIAD ve Google akademik indeksinde taranmaktadır. TR Dizin indeksinde taranması için de girişimlerde bulunulmuş olup değerlendirilme süreci devam etmektedir. 

This work is licensed under CC BY-NC-SA 4.0