Toplumsal cinsiyet rolleri;
geleneksel olarak kadınlarla ve erkeklerle ilişkili olduğu kabul edilen rolleri
ifade etmekte ve toplumda kültürel olarak kadına ve erkeğe uygun görülen
kişilik özellikleri ve davranışları içermektedir. Toplumsal cinsiyet rolleri,
toplumsal cinsiyet algısına paralel olarak toplumun tüm değerlerinden
etkilenmektedir. Geleneksel-ataerkil bakış açıları toplumda kadınların
statüsünü olumsuz yönde etkilemekte ve kadınların toplum içerisinde istenilen
statüye ulaşmasını engelleyerek erkeklerin gerisinde kalmasına neden
olmaktadır. Çoğunluğunu kadınların oluşturduğu ve insanlara yaşamlarının bir
döneminde etkisi olan hemşirelik mesleğinin toplumsal cinsiyet rollerine bakışı
önemlidir. Bu araştırma, bir sağlık yüksekokulunda öğrenim gören hemşirelik
öğrencilerinin lisans eğitimi sürecinde toplumsal cinsiyet konusundaki
tutumları ile bununla ilişkili olabilecek faktörleri belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Çalışma, tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini
bir sağlık yüksekokulunda öğrenim gören, araştırmanın yapıldığı dönem olan 01
Eylül-01 Aralık 2015 tarihleri arasında okula devam eden ve araştırmaya
katılmayı kabul eden 217 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak,
öğrencilerin sosyo- demografik özellikleri ve araştırma kullanımında etkili
olabileceği düşünülen faktörleri belirlemek amacıyla hazırlanan, 12 sorudan
oluşan “Tanıtıcı Bilgi Formu” ile “Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği”
ölçeği kullanılmıştır.Çalışmadaki tüm verilerin
tanımlayıcı istatistikleri hesaplanmıştır. Öğrencilerin toplumsal cinsiyet
rolleri ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalaması 104,76±12,67 olup
öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının eşitlikçi yönde
olduğu ve hemşirelik eğitiminin eşitlikçi tutuma olumlu etkisinin olduğu
görülmüştür.
Toplumsal cinsiyet Toplumsal Cinsiyet Rolleri Hemşirelik Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Nisan 2016 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 1 |
E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr