Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARI

Yıl 2016, Cilt: 16 Sayı: 1, 223 - 242, 03.04.2016
https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455842

Öz

Toplumsal cinsiyet rolleri;
geleneksel olarak kadınlarla ve erkeklerle ilişkili olduğu kabul edilen rolleri
ifade etmekte ve toplumda kültürel olarak kadına ve erkeğe uygun görülen
kişilik özellikleri ve davranışları içermektedir. Toplumsal cinsiyet rolleri,
toplumsal cinsiyet algısına paralel olarak toplumun tüm değerlerinden
etkilenmektedir. Geleneksel-ataerkil bakış açıları toplumda kadınların
statüsünü olumsuz yönde etkilemekte ve kadınların toplum içerisinde istenilen
statüye ulaşmasını engelleyerek erkeklerin gerisinde kalmasına neden
olmaktadır. Çoğunluğunu kadınların oluşturduğu ve insanlara yaşamlarının bir
döneminde etkisi olan hemşirelik mesleğinin toplumsal cinsiyet rollerine bakışı
önemlidir. Bu araştırma, bir sağlık yüksekokulunda öğrenim gören hemşirelik
öğrencilerinin lisans eğitimi sürecinde toplumsal cinsiyet konusundaki
tutumları ile bununla ilişkili olabilecek faktörleri belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Çalışma, tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini
bir sağlık yüksekokulunda öğrenim gören, araştırmanın yapıldığı dönem olan 01
Eylül-01 Aralık 2015 tarihleri arasında okula devam eden ve araştırmaya
katılmayı kabul eden 217 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak,
öğrencilerin sosyo- demografik özellikleri ve araştırma kullanımında etkili
olabileceği düşünülen faktörleri belirlemek amacıyla hazırlanan, 12 sorudan
oluşan “Tanıtıcı Bilgi Formu” ile “Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği”
ölçeği kullanılmıştır.
Çalışmadaki tüm verilerin
tanımlayıcı istatistikleri hesaplanmıştır. Öğrencilerin toplumsal cinsiyet
rolleri ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalaması 104,76±12,67 olup
öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının eşitlikçi yönde
olduğu ve hemşirelik eğitiminin eşitlikçi tutuma olumlu etkisinin olduğu
görülmüştür.

Kaynakça

  • Akın, Ayşe ve Simge Demirel (2003). "Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Sağlığa Etkileri". C.Ü Tıp Fakültesi Dergisi 25(4): 73-82. Atış, Filiz (2010). “Ebelik/ Hemşirelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Aylaz R, Güneş G, Uzun Ö, Ünal S (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolüne Yönelik Görüşleri”. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 23(5): 183-190. Balkır, Zehra Gönül (2012). "Toplumsal Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı". TÜBAKKOM 1. Kadın Avukatlar Kurultayı. Ankara: Aydın Barosu Kadın Hukuku Komisyonu. 68-94. Çıtak, Aylin (2008). "Kadınların Çalışmasına Yönelik Tutum: Cinsiyet, Cinsiyet Rolü ve Sosyo-Ekonomik Düzeye Göre Bir Karşılaştırma". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji (Sosyal Psikoloji) Anabilim Dalı . Dökmen, Zehra Yaşın (2010). Toplumsal Cinsiyet, Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitapevi. Giddens, Anthony (2008). Sosyoloji. Çev. H. Özel vd. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Ivechukwu, Wictoria (2013). “Gender Role Attitudes Among Nigerian Students: Egalitarian or Traditional?”. Yayımlanmamış Lisans Tezi. Dublin: Submitted in partial fulfilment of the requirements of the Bachelor of Arts degree (Social Science specialization) at Dublin Business School : of Arts. Kurt, Abdurrahman (2016). "Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı". Dünden Bugüne Türk Ailesi. Ed. M. Zencirkıran. Ankara: Dora Yayıncılık. 338. McHale, Susan. vd. (2003). "The family contexts Of Gender development İn Childhood and adolescence". Social Development 12(1): 125- 148. Önder, Ömer R vd. (2013). “Bayram Sağlık Kurumları Yöneticiliği Bölümü Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları”. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 2 (123): 55-78. Öngen, Burcu ve Serpil Aytaç. "Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ve Yaşam Değerleri İlişkisi". Sosyoloji Konferansları 48 (2013): 1-18. Kaya, F. Şule ve Veysel Uysal (2015). "Günümüzde Dindarlık ve Toplumsal Cinsiyet Rolü Algıları Üstüne Bir Araştırma". Journal of International Social Research 8(36): 646-662.
  • Pınar, Gül vd. (2008). "Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda Kalan Gençlerin Toplumsal Cinsiyet Rol Kalıplarına İlişkin Tutumları". Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 15(1): 47-57. Seçgin, Fadime ve Ayşegül Tural (2011). "Attıtudes on Gender Roles of Prımary School Teacher Candıdates". Education Sciences 6(4): 2446-2458. T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü (2008). “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı 2008-2013” Ankara. Türmen, Tomris (2003). "Toplumsal cinsiyet ve kadın sağlığı." Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın. Ed. A. Akın. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi (HÜKSAM)Yayınları. Vefikuluçay, Duygu vd. (2007). "Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları". Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 14(2): 26-38. Vefikuluçay Yılmaz, Duygu vd. (2009). "Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Görüşleri". Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 6(1): 775-792. World Health Organization. 1998. Gender and health, Technical paper. Switzerland, pp. 5-20. Zeyneloğlu, Simge (2008). “Ankara’da Hemşirelik Öğrenimi Gören Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları”. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
Yıl 2016, Cilt: 16 Sayı: 1, 223 - 242, 03.04.2016
https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455842

Öz

Kaynakça

  • Akın, Ayşe ve Simge Demirel (2003). "Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Sağlığa Etkileri". C.Ü Tıp Fakültesi Dergisi 25(4): 73-82. Atış, Filiz (2010). “Ebelik/ Hemşirelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Aylaz R, Güneş G, Uzun Ö, Ünal S (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolüne Yönelik Görüşleri”. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 23(5): 183-190. Balkır, Zehra Gönül (2012). "Toplumsal Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı". TÜBAKKOM 1. Kadın Avukatlar Kurultayı. Ankara: Aydın Barosu Kadın Hukuku Komisyonu. 68-94. Çıtak, Aylin (2008). "Kadınların Çalışmasına Yönelik Tutum: Cinsiyet, Cinsiyet Rolü ve Sosyo-Ekonomik Düzeye Göre Bir Karşılaştırma". Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji (Sosyal Psikoloji) Anabilim Dalı . Dökmen, Zehra Yaşın (2010). Toplumsal Cinsiyet, Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitapevi. Giddens, Anthony (2008). Sosyoloji. Çev. H. Özel vd. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Ivechukwu, Wictoria (2013). “Gender Role Attitudes Among Nigerian Students: Egalitarian or Traditional?”. Yayımlanmamış Lisans Tezi. Dublin: Submitted in partial fulfilment of the requirements of the Bachelor of Arts degree (Social Science specialization) at Dublin Business School : of Arts. Kurt, Abdurrahman (2016). "Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı". Dünden Bugüne Türk Ailesi. Ed. M. Zencirkıran. Ankara: Dora Yayıncılık. 338. McHale, Susan. vd. (2003). "The family contexts Of Gender development İn Childhood and adolescence". Social Development 12(1): 125- 148. Önder, Ömer R vd. (2013). “Bayram Sağlık Kurumları Yöneticiliği Bölümü Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları”. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 2 (123): 55-78. Öngen, Burcu ve Serpil Aytaç. "Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ve Yaşam Değerleri İlişkisi". Sosyoloji Konferansları 48 (2013): 1-18. Kaya, F. Şule ve Veysel Uysal (2015). "Günümüzde Dindarlık ve Toplumsal Cinsiyet Rolü Algıları Üstüne Bir Araştırma". Journal of International Social Research 8(36): 646-662.
  • Pınar, Gül vd. (2008). "Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda Kalan Gençlerin Toplumsal Cinsiyet Rol Kalıplarına İlişkin Tutumları". Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 15(1): 47-57. Seçgin, Fadime ve Ayşegül Tural (2011). "Attıtudes on Gender Roles of Prımary School Teacher Candıdates". Education Sciences 6(4): 2446-2458. T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü (2008). “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı 2008-2013” Ankara. Türmen, Tomris (2003). "Toplumsal cinsiyet ve kadın sağlığı." Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın. Ed. A. Akın. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi (HÜKSAM)Yayınları. Vefikuluçay, Duygu vd. (2007). "Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları". Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 14(2): 26-38. Vefikuluçay Yılmaz, Duygu vd. (2009). "Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Görüşleri". Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 6(1): 775-792. World Health Organization. 1998. Gender and health, Technical paper. Switzerland, pp. 5-20. Zeyneloğlu, Simge (2008). “Ankara’da Hemşirelik Öğrenimi Gören Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları”. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Meryem Aydın

Ebru Özen Bekar Bu kişi benim

Şerife Yılmaz Gören

Mehmet Ali Sungur

Yayımlanma Tarihi 3 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, M., Özen Bekar, E., Yılmaz Gören, Ş., Sungur, M. . A. (2016). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARI. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 223-242. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455842
AMA Aydın M, Özen Bekar E, Yılmaz Gören Ş, Sungur MA. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARI. ASBİ. Nisan 2016;16(1):223-242. doi:10.11616/basbed.vi.455842
Chicago Aydın, Meryem, Ebru Özen Bekar, Şerife Yılmaz Gören, ve Mehmet Ali Sungur. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARI”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16, sy. 1 (Nisan 2016): 223-42. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455842.
EndNote Aydın M, Özen Bekar E, Yılmaz Gören Ş, Sungur MA (01 Nisan 2016) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARI. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16 1 223–242.
IEEE M. Aydın, E. Özen Bekar, Ş. Yılmaz Gören, ve M. . A. Sungur, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARI”, ASBİ, c. 16, sy. 1, ss. 223–242, 2016, doi: 10.11616/basbed.vi.455842.
ISNAD Aydın, Meryem vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARI”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16/1 (Nisan 2016), 223-242. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455842.
JAMA Aydın M, Özen Bekar E, Yılmaz Gören Ş, Sungur MA. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARI. ASBİ. 2016;16:223–242.
MLA Aydın, Meryem vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARI”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 16, sy. 1, 2016, ss. 223-42, doi:10.11616/basbed.vi.455842.
Vancouver Aydın M, Özen Bekar E, Yılmaz Gören Ş, Sungur MA. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARI. ASBİ. 2016;16(1):223-42.

Cited By


















THE EFFECT OF GENDER ROLES AND SEXUAL QUALITY OF LIFE ON MENOPAUSAL COMPLAINTS
İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi
Yeşim AKSOY DERYA
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.883575







   15499    15500  15501   15502

E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr