Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCI DİL OLRAK TÜRKÇE ÖĞRENME TUTUMU İLE DİL BECERİLERİ EDİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2016, Cilt: 16 Sayı: 4, 203 - 214, 30.12.2016
https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455421

Öz

Bu çalışmada Türkçeyi yabancı olarak öğrenen 25 öğrencinin dil öğrenme tutumları ile dil becerilerini kullanma başarıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Konuyla ilgili veri toplamada tarama modeli kullanılmıştır. B1 ve B2 kurları sonunda öğrencilere uygulanan dil becerileri sınavlarından elde edilen okuma, yazma, dinleme ve konuşma ile ilgili puanlar ile Türkçe Öğrenme Tutumu Ölçeği puanlarından yararlanılmıştır. Türkçe öğrenme tutumları; öğrenme ilgisi (bilişsel), öğrenme güdüsü (duyuşsal) ve edim kaygısı (devinişsel) ile okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Bunun için elde edilen verilerin analizinde aritmetik ortalama ve tek yönlü korelasyon analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin genel olarak Türkçe öğrenme tutum puanları ile okuma ve dinleme beceri puanları arasında olumlu ve anlamlı orta düzeyde; yazma ve konuşma becerileri arasında ise düşük düzeyde bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin özellikle okuma, yazma ve konuşma tutumları ile becerileri arasında olumsuz ve düşük düzeyde bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Acat, Bahaddin ve Demiral, Seyfettin (2002). “Türkiye’de Yabancı Dil Öğreniminde Motivasyon Kaynakları ve Sorunları”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,313: 312-329.
  • Açık, Fatma (2008). Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretilirken Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü “Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu” 2008, (http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/fatma_acik_yabancilara_turkce_ogretimi.pdf).( 25 Mayıs 2016’da erişildi.
  • Arkonaç, Sibel Ayşen (2001). Sosyal Psikoloji.İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Aydın, Orhan (1987). Davranış Bilimlerine Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Bağcı, Hasan (2007). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatım DerslerineYönelik Tutumları İle Yazma Becerileri Üzerine Bir Araştırma”.Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Barın, Erol (2008). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Motivasyonun Önemi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7 : 135-143
  • Bloom, Benjamin Samuel (1995). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Çev. D.A. Özçelik. Ankara: Milli Eğitim Yayınları. Demirel, Özcan (2010). Eğitim Sözlüğü.Pegem Akademi: Ankara.
  • Ellis, Rod (1994). The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
  • Gardner, Robert (1985). Socialpsychologyandsecondlanguagelearning: The role of attitudes and motivation .London: Edward Arnold.
  • Hosseini, Seeyyed Behrooz ve Pourmandnia, Delaram (2013). Language Learners’ AttitudesandBeliefs: BriefReview of theRelatedLiteratureandFrameworks. International Journal on New Trends in Education and Their Implications (4) 4: 63-74
  • İnceoğlu, Metin (1985). Güdüleme Yöntemleri. Eskişehir: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi.
  • İnceoğlu,Metin (2000). Tutum Algı İletişim. Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • Karababa, Canan ve Karagül, Sedat (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlere Yönelik Gereksinim Çözümlemesi. Eğitim ve Bilim, (38): 361-371.
  • Karatay, Halit ve Kartallıoğlu, Nurettin. (2012). Kırgız Öğrencilerin Türkiye Türkçesi Öğrenmeye İlişkin Tutumları.Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Araştırmaları Dergisi, (2): 1-11.
  • Kazazoğlu, Semin (2013) Türkçe ve İngilizce Derslerine Yönelik Tutumun Akademik Başarıya Etkisi. Eğitim ve Bilim, (38): 294-307
  • Malallaha,Seham (2000). English in an Arabic Environment: Current Attitudes to English Among Kuwait University Students.
  • International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 3: 19-43.
  • Mitchell,Rosamond ve Florence,Myles (1998). Second Language Learning Theories.London: Edward Arnold.
  • Oroujlou, Nasser ve Vahedi, Majid (2011). Motivation, attitudeandlanguagelearning. Procedia–SocialandBehavioralSciences 29. 994 – 1000
  • Saracaloğlu, Seda ve Varol,Rana (2007). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Yabancı Dile Yönelik Tutumları ve Akademik Benlik Tasarımları ile Yabancı Dil Başarıları Arasındaki İlişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 3(1). 39-59.
  • Smith, Alfred (1971). TheImportance of Attitude in Foreign Language Learning. The Modern Language Journal. 55: 82-88
  • Tavşancıl, Ezel (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu Yayınları. Ankara.
  • Ushida,Eiko (2005). The Role of Students’ Attitudes and Motivation in Second Language Learning in Online Language Courses. CALICO Journal. 23 (1):49-78.
  • Yıldız, Ümit (2015). An Investigation into European Learners’ Needs with Regards to Turkish as a Foreign Language. Anthropologist, 19(3): 585 - 596.
  • Yılmaz, Fatih (2014). An investigation into students’ Turkish language needs at Jagiellonian University in Poland. Educational Research and Reviews, 9(16):555-561.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Halit Karatay

Nurettin Kartallıoğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karatay, H., & Kartallıoğlu, N. (2016). YABANCI DİL OLRAK TÜRKÇE ÖĞRENME TUTUMU İLE DİL BECERİLERİ EDİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(4), 203-214. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455421
AMA Karatay H, Kartallıoğlu N. YABANCI DİL OLRAK TÜRKÇE ÖĞRENME TUTUMU İLE DİL BECERİLERİ EDİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. ASBİ. Aralık 2016;16(4):203-214. doi:10.11616/basbed.vi.455421
Chicago Karatay, Halit, ve Nurettin Kartallıoğlu. “YABANCI DİL OLRAK TÜRKÇE ÖĞRENME TUTUMU İLE DİL BECERİLERİ EDİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16, sy. 4 (Aralık 2016): 203-14. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455421.
EndNote Karatay H, Kartallıoğlu N (01 Aralık 2016) YABANCI DİL OLRAK TÜRKÇE ÖĞRENME TUTUMU İLE DİL BECERİLERİ EDİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16 4 203–214.
IEEE H. Karatay ve N. Kartallıoğlu, “YABANCI DİL OLRAK TÜRKÇE ÖĞRENME TUTUMU İLE DİL BECERİLERİ EDİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”, ASBİ, c. 16, sy. 4, ss. 203–214, 2016, doi: 10.11616/basbed.vi.455421.
ISNAD Karatay, Halit - Kartallıoğlu, Nurettin. “YABANCI DİL OLRAK TÜRKÇE ÖĞRENME TUTUMU İLE DİL BECERİLERİ EDİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16/4 (Aralık 2016), 203-214. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455421.
JAMA Karatay H, Kartallıoğlu N. YABANCI DİL OLRAK TÜRKÇE ÖĞRENME TUTUMU İLE DİL BECERİLERİ EDİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. ASBİ. 2016;16:203–214.
MLA Karatay, Halit ve Nurettin Kartallıoğlu. “YABANCI DİL OLRAK TÜRKÇE ÖĞRENME TUTUMU İLE DİL BECERİLERİ EDİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 16, sy. 4, 2016, ss. 203-14, doi:10.11616/basbed.vi.455421.
Vancouver Karatay H, Kartallıoğlu N. YABANCI DİL OLRAK TÜRKÇE ÖĞRENME TUTUMU İLE DİL BECERİLERİ EDİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. ASBİ. 2016;16(4):203-14.

Cited By














   15499    15500  15501   15502

E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr