Tourist guides are tourist employees who are in direct
contact with tourists and at the forefront of tourism. The aim of this study is
to determine how tourists' performance and ethical behavior are perceived by
tourists and to determine whether this perception differs according to the
demographic characteristics of tourists. The questionnaire form, which was
developed as a result of a comprehensive literature review, was applied to 438
domestic and foreign tourists visiting Nevsehir province. In this research,
statistical analysis methods such as frequency distribution analysis,
explanatory factor analysis, T test, Anova and Tukey multiple comparison test for the assessment of the tourists’
socio-demographic characteristics, were used. In the results of the study, it
was concluded that perceptions differed according to the gender of the
tourists, in the dimension of reliability and fairness according to the
educational status, in the dimension of talent according to nationality and in
the dimensions of reliability and fairness according to the duration of the
tour. At the same time ıt was found that the age of tourists and the number of
visits did not differentiate their perceptions.
Turist
rehberleri turistlerle birebir iletişim halinde olan ve turizmin ön saflarında
hizmet veren turizm çalışanlarıdır. Bu çalışmanın amacı, turist rehberlerinin
performansının ve etik davranışlarının turistler tarafından nasıl algılandığını
ortaya koymak ve bu algılamanın turistlerin demografik özelliklerine göre
farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Kapsamlı bir literatür taraması
sonucunda oluşturulan anket formu, Nevşehir ilini ziyaret eden yerli ve yabancı
438 turiste uygulanmıştır. Araştırmada turistlerin sosyo-demografik
özelliklerinin değerlendirilmesine ilişkin frekans dağılımı analizi, açıklayıcı
faktör analizi, T testi ve Anova ve Tukey çoklu karşılaştırma testi gibi
istatistiksel analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda turistlerin
cinsiyetine göre yalnızca güvenilirlik boyutunda, eğitim durumuna göre
güvenilirlik ve adil olma boyutunda, milliyete göre yetenek boyutunda, turun
süresine göre ise yine güvenilirlik ve adil olma boyutlarında algıların
farklılaştığı sonucu elde edilmiştir. Bununla birlikte turistlerin yaşının ve
ziyaret sayısının ise algılarını farklılaştırmadığı ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 4 |
E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr