Günümüzde materyalist eğilimler artmaktadır. Yapılan eleştirilerin ise genellikle tüketim kültürü etrafında yoğunlaştığı görülmektedir. Bu araştırmada materyalizmin farklı tüketim alışkanlıkları üzerindeki etkisi tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup, anket uygulaması yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Uşak ilinde yaşayan, kendi gelirini elde eden ve 18 yaşını geçmiş bireyler oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, Materyalizm, Statü Tüketimi, Hedonik Tüketim ve Faydacı Tüketim ölçeklerinden oluşan anket formu kullanılmıştır. Kolayda örnekleme yöntemi kullanılmış ve araştırmaya gönüllü olarak destek vermek isteyen bireyler katılmıştır. 412 katılımcıdan elde edilen verilerin analizinde SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, materyalizmin statü ve hedonik tüketimi pozitif yönde, anlamlı bir şekilde etkilediği, faydacı tüketime ise anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, materyalizmin statü ve hedonik tüketimi artıran ve günümüz tüketim kültürünün gelişmesine neden olan önemli unsurlardan birisi olduğunu göstermektedir.
Today, materialist tendencies are increasing. It is seen that the criticisms are generally concentrated around the consumption culture. In this study, the effect of materialism on different consumption habits was tried to be determined. Quantitative research method was used in the research and a questionnaire was applied. The population of the study consists of individuals who live in Uşak, who earn their own income and who are over the age of 18. In collecting data, a questionnaire consisting of Materialism, Status Consumption, Hedonic Consumption and Utilitarian Consumption scales was used. Easy sampling method was used and individuals who wanted to support the research voluntarily participated. SPSS 22.0 program was used in the analysis of the data obtained from 412 participants. As a result of the research, it has been determined that materialism affects the status and hedonic consumption positively and meaningly and does not have a significant effect on utilitarian consumption. These results show that materialism is one of the important factors that increase the status and hedonic consumption and cause the development of today's consumption culture.
Materialism Status Consumption Hedonic Consumption Utilitarian Consumption
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 3 |
E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr