COVID-19 pandemisinin halk sağlığı ve tıbbi alandaki önemine ilave olarak, iş hayatındaki kısa ve uzun vadeli etkilerine dair çalışmalar da giderek çeşitlenmektedir. Bu çerçevede bu çalışmanın temel amacı, pandemi sürecinde önemli değişim ve dönüşümlere kısa zamanda uyum sağlamak zorunda kalan sosyal bilgiler öğretmenlerinin algıladıkları öz-yeterlilikleri ve psikolojik dayanıklılıklarının psikolojik iyi oluşları üzerindeki etkilerini incelemektir. Bu amaçla, Muğla İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı okullarda görevli 183 sosyal bilgiler öğretmeninden oluşan örneklemden anket tekniğiyle elde edilen verilere, Stata ve SPSS programları yardımıyla, doğrulayıcı faktör analizi, korelasyon ve çoklu regresyon analizleri uygulanmıştır. Bu analizler sonucunda, katılımcıların öz-yeterlilik algılarının psikolojik iyi oluşları üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi olduğu bulunmuştur. Fakat, katılımcıların psikolojik dayanıklılık boyutlarından sadece “gelecek algısının” psikolojik iyi oluş üzerinde pozitif ve anlamlı etkisi olduğu tespit edilmiştir. Başka bir deyişle, psikolojik dayanıklılığın kendilik algısı, sosyal yeterlilik, yapısal stil, aile uyumu ve sosyal kaynaklar alt boyutlarının, psikolojik iyi oluş üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır.
öz-yeterlilik Psikolojik dayanıklılık psikolojik iyi oluş sosyal bilgiler öğretmenleri
While the COVID-19 pandemic remains essential in the public health and medical sphere, studies on its short and long-term effects in business life are increasingly diversifying. In this context, the primary purpose of this study is to examine the impact of social studies teachers who have to adapt to significant changes and transformations in the pandemic process on their perceived self-efficacy and resilience on their overall well-being. For this purpose, using Stata and SPSS, we employ confirmatory factor analysis, correlation, and multiple regression analyses on the data obtained by survey technique from the sample of 183 social studies teachers in schools affiliated with Mugla Provincial Directorate of National Education. As a result of these analyses, it was found that the self-efficacy perceptions of the participants had a positive and significant effect on their psychological well-being. However, it was observed that only “perception of future” of the resilience dimensions of the participants had a positive and significant impact on psychological well-being. COVID-19 pandemic closure policies and other measures, such as closing schools, distance education, and remote work, have forced teachers to acquire new skills and implement them quickly as an important professional group. This study provides an assessment of the effects of perceived self-efficacy and resilience on psychological well-being in this process, which is the first time a global pandemic has been faced in such a broad scope.
self-efficacy resilience psychological well-being social studies teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar, Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 17 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
BAUNSOBED