Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe dersi öğretim programı ile ilgili yapılan araştırmalarda eğilim: İçerik analizi

Yıl 2023, , 469 - 482, 31.12.2023
https://doi.org/10.31795/baunsobed.1295270

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul Türkçe dersi öğretim programıyla ilgili yapılan araştırmaların içerik analizini yaparak, yayımlanan araştırmaların eğilimini belirlemektir. Elde edilen veriler betimsel tarama modeli kullanılarak analiz edilmiştir. Bu amaca uygun olarak, 2008-2022 yılları arasında yazılmış makale, bildiri, doktora ve lisansüstü tezlerinden yararlanılmıştır. Örneklemi oluşturan 45 araştırmadan elde edilen veriler, frekansa ve yüzdeye göre yorumlanarak şekil ve tablolarla gösterilmiştir. Araştırmaların içerik analizi yapılarak; yayın türü, yayınlanma tarihi, incelenen programın yılı, araştırmanın yöntemi, araştırmanın örneklemi, veri toplama şekli ve veri analizi ile programın ögelerinin dağılımı başlıkları altında toplam yedi değişken incelenmiştir. Bu kapsamda veri toplama formu hazırlanarak, toplam yedi araştırma sorusuna yönelik bulgular tartışılmıştır. Çalışmaların yarısından fazlası araştırma makalelerinin oluşturduğu görülmektedir. Elde edilen verilere göre, araştırmaların en fazla 2008 yılında yapıldığı görülmektedir. En fazla 2005 öğretim programı, en az 2017 öğretim programı ile çalışma yapıldığı görülmektedir. Beş adet çalışmada ise program yıllarının karşılaştırması yapılmıştır. Araştırmaların 30’unun nitel, 6’sının ise karma yöntem, 9’unun nicel araştırmaya uygun olarak yapıldığı görülmektedir. Araştırma desenleri incelendiğinde; 31 betimsel çalışma, 14 durum çalışması tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmalarda en çok doküman inceleme ve görüşmelerden yararlanılmıştır. İncelenen çalışmaların çoğu sınıf öğretmenleriyle yapılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen sonuçlara göre Türkçe dersi öğretim programının düzenlenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Altunkeser, F. ve Coşkun, İ. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 114-135. Doi: 10.24315/trkefd.366695
  • Aslan, M. ve Atik, U. (2018). 2015 ve 2017 İlkokul Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş bloom taksonomisine göre incelenmesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(1), 528-547.
  • Atik, S. ve Aykaç, N. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe öğretim programlarının eğitim programı ögeleri açısından değerlendirilmesi, KEFAD, 18(3), 586-607
  • Aydın, E. (2017). Türkçe dersi öğretim programlarının (2015 ve 2017) değerlendirilmesi, Turkish Studies dergisi, 12,28, s.41-66. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12476
  • Ayrancı, B. B. ve Mutlu, H. H. (2017). 2006, 2015 ve 2017 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması, International Journal of Language Academy, 5/7 p. 119 / 130. DOI : 10.18033/ijla.3793
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 Türkçe dersi öğretim programı ve 2006 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature And History of Turkish or Turkic Volume: 10/15 Fall 2015, p. 137-158. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8817
  • Bektaş, M., Dündar, H. ve Ceylan, A. (2013). Ulusal sınıf öğretmenliği eğitimi sempozyumu (USOS) bildirilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 201-226.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. doi:10.15390/EB.2014.3412
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme. Pegem Yayınevi
  • Dönmez, B., ve Gündoğdu, K. (2016). 2000-2016 yılları arasında Türkçe öğretim programları alanında yayımlanan makale ve tezlerin analizi. Uluslararası TEKE Dergisi, 5(4), 2109-2125
  • Epçaçan, C. ve Erzen, M. (2012). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi, Journal of International Social Research, 1(4). 77-100
  • Erdoğan, M., Kayır, Ç. G., Kaplan, H., Ünal, Ü. Ö. A. ve Akbunar, Ş. (2015). 2005 yılı ve sonrasında geliştirilen öğretim programları ile ilgili öğretmen görüşleri; 2005-2011 yılları arasında yapılan araştırmaların içerik analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 171-196.
  • Falkingham, L. T. & Reeves, R. (1998). Context analysis a technique for analysing research in a field, applied to literature on the management of R and D at the section level. Scientometrics, 42(2), 97- 120.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Educational technology research trends in turkey: a content analysis of the 2000-2009 decade. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 191-196.
  • Günay, R., ve Aydın, H. (2015). Türkiye’de çokkültürlü eğitim ile ilgili yapılan araştırmalarda eğilim: bir içerik analizi çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178). , 1-22. doi:10.15390/EB.2015.3294
  • Hezen, E. (2009). İlköğretim 1-5. Sınıflar Türkçe dersi öğretim programının ve kılavuzunun öğelerinin öğretim programında yer alan temel becerileri geliştirmeye uygunluğu. [Yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • İslamoğlu, H., Ursavaş, Ö., Ursavaş, Ö. F., Resioğlu, İ., & Reisoğlu, İ. (2015). Fatih projesi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 161-183.
  • Kılıç-Çakmak, E., Çebi, A., Mihçi, P., Günbatar, M.S., Akçayir, M. (2013). A content analysis of educational technology research in 2011. [Bildiri sunumu] 4th International Conference on New Horizons in Education. INTE 2013 Proceedings Book, 397-409.
  • Koçak, A., & Arun, Ö. (2006). The sampling problem in content analysis studies. Journal of Selçuk University Communication Faculty, 3(4), 21-28.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1.-5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara.
  • MEB. (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5 sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2015). Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara.
  • MEB. (2017). Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara, http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195716392253-02-T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%202019.pdf
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları, Eğitim ve Bilim, 33(150).
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon& D. Jorde (Eds). The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp.341-374). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Şahin, D., ve Bayramoğlu, C. D. (2016). 2015 Türkçe öğretim programının metin tür ve tema seçimi bakımından değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/3, p. 2095-2130.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173). s. 428-449
  • Varışoğlu, B., Şahin, A., ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781.

Tendency in researches related to Turkish course curriculum: Content analysis

Yıl 2023, , 469 - 482, 31.12.2023
https://doi.org/10.31795/baunsobed.1295270

Öz

The purpose of this research is to determine the trend of published research by conducting content analysis of research on the primary school Turkish course curriculum. The data obtained was analyzed using the descriptive scanning model. In accordance with this purpose, articles, papers, doctoral and postgraduate theses written between 2008 and 2022 were used. The data obtained from the 45 studies that made up the sample were interpreted according to frequency and percentage and shown in figures and tables. By content analysis of the research; A total of seven variables were examined under the headings of publication type, publication date, year of the program examined, research method, research sample, data collection method and data analysis, and distribution of the program elements. In this context, a data collection form was prepared and the findings for a total of seven research questions were discussed. It is seen that more than half of the studies consist of research articles. According to the data obtained, it is seen that most of the research was conducted in 2008. It is seen that the most studies were conducted with the 2005 curriculum and the least with the 2017 curriculum. In five studies, program years were compared. It is seen that 30 of the studies were conducted in accordance with qualitative research, 6 of them were mixed method, and 9 of them were conducted in accordance with quantitative research. When the research designs are examined; It was concluded that 31 descriptive studies and 14 case studies were preferred. Document review and interviews were mostly used in the studies. Most of the studies examined were conducted with classroom teachers. According to the results obtained from this research, it is recommended to organize the Turkish course curriculum.

Kaynakça

  • Altunkeser, F. ve Coşkun, İ. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 114-135. Doi: 10.24315/trkefd.366695
  • Aslan, M. ve Atik, U. (2018). 2015 ve 2017 İlkokul Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş bloom taksonomisine göre incelenmesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(1), 528-547.
  • Atik, S. ve Aykaç, N. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe öğretim programlarının eğitim programı ögeleri açısından değerlendirilmesi, KEFAD, 18(3), 586-607
  • Aydın, E. (2017). Türkçe dersi öğretim programlarının (2015 ve 2017) değerlendirilmesi, Turkish Studies dergisi, 12,28, s.41-66. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12476
  • Ayrancı, B. B. ve Mutlu, H. H. (2017). 2006, 2015 ve 2017 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması, International Journal of Language Academy, 5/7 p. 119 / 130. DOI : 10.18033/ijla.3793
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 Türkçe dersi öğretim programı ve 2006 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature And History of Turkish or Turkic Volume: 10/15 Fall 2015, p. 137-158. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8817
  • Bektaş, M., Dündar, H. ve Ceylan, A. (2013). Ulusal sınıf öğretmenliği eğitimi sempozyumu (USOS) bildirilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 201-226.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. doi:10.15390/EB.2014.3412
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme. Pegem Yayınevi
  • Dönmez, B., ve Gündoğdu, K. (2016). 2000-2016 yılları arasında Türkçe öğretim programları alanında yayımlanan makale ve tezlerin analizi. Uluslararası TEKE Dergisi, 5(4), 2109-2125
  • Epçaçan, C. ve Erzen, M. (2012). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi, Journal of International Social Research, 1(4). 77-100
  • Erdoğan, M., Kayır, Ç. G., Kaplan, H., Ünal, Ü. Ö. A. ve Akbunar, Ş. (2015). 2005 yılı ve sonrasında geliştirilen öğretim programları ile ilgili öğretmen görüşleri; 2005-2011 yılları arasında yapılan araştırmaların içerik analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 171-196.
  • Falkingham, L. T. & Reeves, R. (1998). Context analysis a technique for analysing research in a field, applied to literature on the management of R and D at the section level. Scientometrics, 42(2), 97- 120.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Educational technology research trends in turkey: a content analysis of the 2000-2009 decade. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 191-196.
  • Günay, R., ve Aydın, H. (2015). Türkiye’de çokkültürlü eğitim ile ilgili yapılan araştırmalarda eğilim: bir içerik analizi çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178). , 1-22. doi:10.15390/EB.2015.3294
  • Hezen, E. (2009). İlköğretim 1-5. Sınıflar Türkçe dersi öğretim programının ve kılavuzunun öğelerinin öğretim programında yer alan temel becerileri geliştirmeye uygunluğu. [Yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • İslamoğlu, H., Ursavaş, Ö., Ursavaş, Ö. F., Resioğlu, İ., & Reisoğlu, İ. (2015). Fatih projesi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 161-183.
  • Kılıç-Çakmak, E., Çebi, A., Mihçi, P., Günbatar, M.S., Akçayir, M. (2013). A content analysis of educational technology research in 2011. [Bildiri sunumu] 4th International Conference on New Horizons in Education. INTE 2013 Proceedings Book, 397-409.
  • Koçak, A., & Arun, Ö. (2006). The sampling problem in content analysis studies. Journal of Selçuk University Communication Faculty, 3(4), 21-28.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1.-5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara.
  • MEB. (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5 sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2015). Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara.
  • MEB. (2017). Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara, http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195716392253-02-T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%202019.pdf
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları, Eğitim ve Bilim, 33(150).
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon& D. Jorde (Eds). The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp.341-374). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Şahin, D., ve Bayramoğlu, C. D. (2016). 2015 Türkçe öğretim programının metin tür ve tema seçimi bakımından değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/3, p. 2095-2130.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173). s. 428-449
  • Varışoğlu, B., Şahin, A., ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Metin Altunkaynak 0000-0001-6947-7526

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 19 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Altunkaynak, M. (2023). Türkçe dersi öğretim programı ile ilgili yapılan araştırmalarda eğilim: İçerik analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(50), 469-482. https://doi.org/10.31795/baunsobed.1295270

BAUNSOBED