Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ELEŞTİREL DÜŞÜNMEYE DAYALI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ DERSİ PROGRAM TASARISININ ÖĞRENME ÜRÜNLERİNE ETKİSİ

Yıl 2018, , 131 - 157, 15.06.2018
https://doi.org/10.31795/baunsobed.443812

Öz

Bu
çalışmanın amacı,
eleştirel
düşünmeye dayalı
geliştirilen
öğretim ilke ve yöntemleri dersinin; öğrencilerin öğrenme düzeylerine, üst
biliş farkındalık
düzeylerine,
epistemolojik inançlarına ve eleştirel düşünme eğilimlerine etkisinin incelenmektir. Araştırmada veri toplama amacıyla karma yöntem
kullanılmıştır. Nicel aşamada ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel
desen, nitel aşaması için öğrenci günlükleri kullanılmıştır.  Çalışma “Öğretim İlke ve Yöntemleri” dersi
kapsamında yürütülmüştür. Denel işlem 14 hafta sürmüştür. 2011- 2012 öğretim
yılında bu dersi alan ilköğretim matematik öğretmenliği anabilim dalı
öğrencileri çalışmanın denekleri olarak belirlenmiştir. Dersi alan iki şubeden
biri yansız atama ile deney grubu (n= 37), diğeri kontrol grubu (n=38)  olarak atanmıştır.  Deney grubunda eleştirel düşünmeye dayalı
öğretim uygulanırken, kontrol grubunda aynı derste geleneksel eğitim durumları
sürdürülmüştür. Araştırmada, nicel verilerin toplanması sürecinde iki gruba da
öğrenme düzeyini belirleme testi (ÖDBT), eleştirel düşünme ölçeği (ED),
üstbiliş farkındalık ölçeği (ÜBFÖ) ve epistemolojik inanç ölçeği (EİÖ)  ön-test, son-test olarak uygulanmıştır. Nitel
verilerin toplanma sürecinde deney grubundan elde edilen günlükler
kullanılmıştır. 

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Başbay, M. (2008). Yenilenmiş Taksonomiye Göre Düzenlenmiş Öğretim Tasarımı Dersinde Projeye Dayalı Öğretimin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara Beşoluk, Ş. ve Önder, İ. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları, Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 92, 679 – 693.
  • Beydoğan, Ö. H. (2003). Öğretim Sürecinde Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi. GÜ Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 157-165.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.

The Effect of Teaching Priciples and Methods Course Based on Critical Thinking Curriculum Design to Learning Products

Yıl 2018, , 131 - 157, 15.06.2018
https://doi.org/10.31795/baunsobed.443812

Öz

The aim of this study was the development of training courses based on the principles and methods of critical thinking; students' learning level, metacognitive awareness and epistemological beliefs and to examine the effect on critical thinking disposition. In the quantitative stage, the pre-test and post-test half control group experimental design and was used, and student diaries were used for qualitative stage.  For the operation, combination method is used, the aim was to consider the superior aspects of both methods to collect further data. The study was conducted in the course of "Teaching Principles and Methods" at Balikesir University, Faculty of Education, Department of Elementary Mathematics Education degree program In 2011- 2012 academic year, mathematics students have been identified as the subjects of the study. Students take this course in two classes. The first class was appointed as the study group (n = 37),while the other as of a control group (n = 38). In 14 weeks, the experimental group was applied critical thinking based teaching courses and in the traditional training course same conditions are maintained as of the control group. In the study, to collect of quantitative data of each group determination of the learning level test (LLT) was tested with collection of test, critical thinking tendency scale, (CCTDI), metacognitive awareness scale (MAS) and epistemological beliefs scale (EBS) pre-test and post-tests were applied. Dairys obtained from the experimental groups were used to collect qualitative data.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Başbay, M. (2008). Yenilenmiş Taksonomiye Göre Düzenlenmiş Öğretim Tasarımı Dersinde Projeye Dayalı Öğretimin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara Beşoluk, Ş. ve Önder, İ. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları, Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 92, 679 – 693.
  • Beydoğan, Ö. H. (2003). Öğretim Sürecinde Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi. GÜ Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 157-165.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Nevin Saylan Bu kişi benim

Selcen Gültekin

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2017
Kabul Tarihi 19 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Saylan, N., & Gültekin, S. (2018). ELEŞTİREL DÜŞÜNMEYE DAYALI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ DERSİ PROGRAM TASARISININ ÖĞRENME ÜRÜNLERİNE ETKİSİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(39), 131-157. https://doi.org/10.31795/baunsobed.443812

BAUNSOBED