After
Alan Dundes's article entitled "Who are the Folk?" following the 19th
century, the changing and evolving folklore has moved away from looking for the
folk in rural areas and between uneducated and poorly educated groups of people
in the 21st century. Today, researchers of folklore question the environment
with interdisciplinary approaches and conduct studies aiming to provide
benefits economically, culturally and socially by determining the elements that
bring people together. The studies that question the identity of
"city" and "urban", which we can call as "urban
folklore", and which have been increasing in the last centuries, take its
source from time and space. Bazaars constitute one of the basic places of urban
people who make up the urban culture. Bazaars, among the shopping and
entertainment places, are one of the social spaces where a large number of
people living in the same city come together in line with their production and
consumption habits. In Turkish culture, the bazaar is a tradition beyond a
social space. Nevertheless, there is no study on the bazaars and the tradition
continued around the bazaars within the context of folklore. In this article,
the bazaars that do not take place very often in the folklore studies will be
evaluated theoretically. First, the terminology used for the bazaars will be
provided, then the bazaars will be examined in terms of context, structure,
scope and function. Thus, the bazaars that are part of everyday life from the
villages to the cities will be evaluated from the folkloric perspective and
offered to the future studies as a field that has not been studied previously
in folklore.
19.
yüzyıl sonrasında Alan Dundes’in “Halk kimdir?” başlıklı makalesinin ardından,
değişen ve değişirken gelişip genişleyen halk bilimi, 21. yüzyılda artık halkı
kırsalda, eğitimsiz veya çok az bir eğitim almış insan gruplarının arasında
aramaktan uzaklaşmış durumdadır. Günümüzde halk bilimi araştırmacıları
disiplinler arası yaklaşımlarla çevresini sorgulamakta ve insanları bir araya
getiren unsurları tespit ederek ekonomik, kültürel ve sosyal açıdan fayda
sağlamaya dönük çalışmalar yapmaktadır. Son yüzyıllarda gittikçe artan “kent
folkloru” olarak adlandırabileceğimiz, “kenti” ve “kentli” kimliğini sorgulayan
çalışmalar, kaynağını yaşanılan zamanda ve mekânda bulmaktadır. Kent kültürünü
meydana getiren kentli insanların temel mekânlarından birini pazarlar
oluşturmaktadır. Alışveriş ve eğlence mekânlarından olan pazarlar, aynı kentte
yaşayan çok sayıda insanın üretim ve tüketim alışkanlıkları doğrultusunda bir
araya geldikleri toplumsal mekânlardan biridir. Türk kültüründe pazar,
toplumsal bir mekân olmasının ötesinde bir geleneği ifade etmektedir. Bununla
birlikte halk biliminde pazarlar ve pazar çevresinde sürdürülen gelenek
hakkında bir çalışma bulunmamaktadır. Bu makalede; halk bilimi araştırmalarında
çok fazla yer almayan pazarlar, teorik açıdan değerlendirilecektir. Öncelikle
pazarlar için kullanılan terminoloji verilecek, daha sonra pazarlar bağlam,
yapı, kapsam ve işlev özellikleri bakımından ele alınacaktır. Böylelikle köyden
kente gündelik hayatın bir parçası olan pazarlar halk bilimsel açıdan
değerlendirilerek, halk biliminde daha önce çalışılmamış bir saha olarak
sonraki çalışmalara teklif edilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Dil ve Edebiyat |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 9 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
BAUNSOBED