BİRİKİM DEĞERLENDİRME TERCİHİ İLE BANKA SEÇİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN MULTİNOMİNAL LOJİSTİK REGRESYON İLE ANALİZ EDİLMESİ: ESKİŞEHİR ÖRNEĞİ
Yıl 2019,
, 197 - 218, 15.06.2019
Serpil Altınırmak
,
Mustafa Ergün
,
Çağlar Karamaşa
Orkun Şen
,
Ahmet Aytekin
Basil Oluch Okoth
Öz
Bu çalışmada birikim değerlendirme tercihi ile banka
tercihi arasındaki ilişki multinominal lojistik regresyon analizi ile elde
edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla birikim değerlendirme tercih ölçeği
hazırlanarak Eskişehir ilindeki 8 ayrı mahallede ikamet eden 100 kişi üzerine
uygulanmıştır. Açıklayıcı faktör analizi uygulanarak birikim değerlendirme
tercih ölçeği beş boyuta (İslami bankacılık/faizsiz bankacılık; tasarruf
kararı; yastık altı tasarrufa yönlendirme; bireysel emeklilik; altına yatırım
yapma kararı) indirgenmiştir.
Multinominal lojistik regresyonda bağımlı değişken olarak vadeli hesap
için tercih edilen banka seçilmiş ve katılım bankası referans kategori olarak
belirlenmiştir. İyi düzeyde uyum ve açıklayıcılığa sahip modele göre islami
bankacılık/faizsiz bankacılık değişkeni vadeli hesap için, katılım bankalarının
özel ve devlet normal bankalarına göre tercih edilmesinde anlamlı olarak
bulunmuştur. Buna karşılık ise tasarruf kararı değişkeni vadeli hesap için özel
ve devlet normal bankalarının katılım bankalarına göre tercih edilmesinde
etkili önem düzeyine sahip olarak bulunmuştur.
Kaynakça
- Akıncı, M., Yüce, G. ve Yılmaz, Ö. (2014). Ekonomik Özgürlüklerin İktisadi Büyüme Üzerindeki Etkileri: Bir Panel Veri Analizi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,14(2), 81-96.
- Almahmeed, M. A. ve Thabet A. E. (1997). Services Considered Important to Business Customers and Determinants of Bank Selection in Kuwait: A Segmentation Analysis, International Journal of Bank Marketing, 15(4), 126-133.
- Anaç, T. ve Kaya, F. (2017). Bireysel Müşterilerin Katılım Bankacılığını Tercih Etmesini Etkileyen Faktörler. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(15), 145-182.
- Arı, E. (2016). Bireylerin Umut Düzeyleri ile Gelecek Hakkındaki Düşünceleri Arasındaki İlişkinin Multinominal Lojistik Regresyon Analizi ile İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 184-194.
- Awan, H. M. ve Bukhari, K. S. (2010). Customer's Criteria For Selecting an Islamic Bank: Evidence From Pakistan, Journal of İslâmic Marketing, 2 (1), 14-27.
- Aydın, N. (2006). Türkiye’de Hanehalkı İş Bulma Yöntemleri İle İşgücü Yapısı Arasındaki İlişkinin Multinominal Regresyon Yöntemiyle Analizi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi ICEBSS Özel Sayısı, 248-266.
- Bora, A. ve Arslan, E. (2017). Türk Kamu Bankalarının Karşılaştırmalı Analizi: 2003–2015 Dönemi, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(1), 27-42.
- Boyd, W.L., Leonard, M. ve White, C. (1994). Customer Preferences for Financial Services: An Analysis, The International Journal of Bank Marketing, 12(1), 9-15.
- Brealey, R. A., Myers, S. C., Allen, F. ve Mohanty, P. (2012). Principles of Corporate Finance. Tata McGraw-Hill Education.
- Buchari, I., Rafiki, A., ve Al Qassab, M. A. H. (2015). Awareness and Attitudes of Employees towards Islamic Banking Products in Bahrain, Procedia Economics and Finance, 30, 68-78.
- Cebeci,İ. ve Çabuk, Z. (2016). Müşteri Banka Tercihini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Giresun’da Bir Araştırma, Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(14), 57-66.
- Coşar, N. (2009). Türkiye’de Bankacılığın Tarihsel Gelişimi, Working Papers 0017, Yıldız Teknik Üniversitesi, Ekonomi Bölümü.
- Çınar, R. ve Erciş, A. (1993). Genç Pazarın Banka Hizmetlerini Tercihleri Üzerine Bir Saha Araştırması. Pazarlama Dünyası, 37,6-22.
- Doğan, O., Bulut, Z.A. ve Çımrın, F.S. (2015). Bireylerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışlarının Ölçülmesine Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(4), 659-678.
- Durak, İ., Bayat, M. ve Arslan, H., M. (2017). Banka Seçiminde Müşteri Tercihleri: Katılım Bankaları Üzerine Ampirik Bir İnceleme, TJSS, 1(1), 60-77.
- Erol, C. ve El-Bdour,R.,İ. (1989). Attitudes, Behavior and Patronage Factors of Bank Customers Towards Islamic Bank, .International Journal of Bank Marketing, 7(6),31-37.
- Ersoy, M. ve Süner, A. (2018). Türkiye’de Katılım Bankacılığı ve Katılım Bankacılığı’nda Kamu Girişimi, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 40(2), 167-180.
- Gerrard, P. ve Barton C. J. (1997). İslâmic Banking: A Study İn Singapore, International Journal of Bank Marketing, 15(6), 204-216.
- Haque, A., Jamiland, O. ve Zaki, İ., A. (2009). Factor İnfluences Selection Of İslâmic Banking: A Study On Malaysian Customer Preferences. American Journal of Applied Sciences, 6 (5), 922-928.
- Hosmer, J.D.W., Lemeshow, S. ve Sturdivant, R.X. (2013). Applied Logistic Regression. Canada: John
Wiley & Sons, Inc.
- Karamustafa, K. ve Yıldırım, M. (2007). Müşteri Bireysel Banka Tercihine İlişkin Kayseri İlinde Yapılan Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 56-92.
- Katılım Bankaları (2015). Katılım Bankacılığında Algı, Türkiye Katılım Bankaları Birliği Yayını, 30-38 Erişim adresi:www.tkbb.org.tr/Documents/Yonetmelikler/KATILIM_2015_TR_final.pdf..
- Kaynak, E., Küçükemiroğlu, O. ve Odabaşı, Y. (1991). Commercial Bank Selection in Turkey. International Journal of Bank Marketing, 9(4), 30-39.
- Kennington, C., Hill, J. ve Rakowska, A. (1996), Consumer Selection Criteria for Banks in Poland, The International Journal of Bank Marketing, 14(4), 12-21.
- Khazeh, K. ve Decker, W. H. (1992), How Customer Choose Banks?, The Journal of Retail Banking, 14 (4), 41-44.
- Liao, T.F. (1994). Interpreting Probability Models. Logit, probit anad other generalized linear models, series: Quantitative applications in the social sciences. USA: Sage Publications.
- Long, S. ve Freese, J. (2006). Regression Models for Categorical Dependent Variables Using STATA, (2nd edition). College Station, TX:Stata Press.Onur, N. ve Nazik, M.H. (2014). Öğretmenler İçin Bireysel Finans Alanında Finansal Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması, NWSA-Vocational Education, 2C0054, 9(4), 90-99.
- Okumuş, H. Ş. (2005), Interest-Free Banking in Turkey: A Study of Customer Satisfaction and Bank Selection Criteria, Journal of Economic Cooperation, 26(4), 51-86.
- Onur, N. ve Nazik, M.H. (2014). Öğretmenler İçin Bireysel Finans Alanında Finansal Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması, NWSA-Vocational Education, 2C0054, 9(4), 90-99.
- Powers, D.A. ve Xie, Y. (1999). Statistical Methods for Categorical Data Analysis. USA: Academic Press..
- Sevim, U ve Çöllü, D.A (2017). Müşterilerin Banka Seçimini Etkileyen Kriterlerin Belirlenmesi: Giresun İli Örneği, IİİİD-IJEAS, 18, 201-220.
- Sümer, G. (2016). Türk Bankacılık Sektörünün Tarihsel Gelişimi ve AB Bankacılık Sektörü ile Karşılaştırılması. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 485-508.
- Sümer, G. ve Onan, F., N. (2016). Dünyada Faizsiz Bankacılığın Doğuşu, Türkiyedeki Katılım Bankacılığının Gelişme Süreci ve Konvansiyonel Bankacılıktan Farkları, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 296-308.
- Uluyol, O. (2011). Bir Finansman Kaynağı Olarak “Yastıkaltı Tasarruf” ların Ekonomik Sisteme Kazandırılması ve Tüketicilerin/Bireylerin Yastıkaltı Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 259-272.
- Washington, S., Karlaftis, M. ve Mannering, F. (2003). Statistical and Econometric Models for Transportation Data Analysis. Boca Raton FL: CRC Press.
- Watanabe, K. ve Kurita, T. (2008). Locality Preserving Multi-Nominal Logistic Regression. 19th International Conference on Pattern Recognition, 1-4.
- Yanık, R. ve Sumer, S. (2017). Kamu Katılım Bankacılığının Bankacılık Sektörüne Beklenen Etkileri, Turkish Studies, 12(31), 427-448.
- Yue, H. ve Tom, G. (1995), How the Chinese Select their Banks, Journal of Retail Banking, 16(4), 36-39.
- Zineldin, M. (1996), Bank Strategic Positioning and Some Determinants of Bank Selection, International Journal of Bank Marketing, 14(6), 12-22.
Analyzing The Relationship Between Savings Estimate and Preferences for Banks Via Multinominal Logistic Regression: Case of ESKİŞEHİR
Yıl 2019,
, 197 - 218, 15.06.2019
Serpil Altınırmak
,
Mustafa Ergün
,
Çağlar Karamaşa
Orkun Şen
,
Ahmet Aytekin
Basil Oluch Okoth
Öz
In
this study, the relationship between savings estimate preferences and banks was
determined by using the multinominal logistic regression analysis. For this
purpose a scale of savings estimate preferences was prepared and applied on 100
residents in 8 different district of Eskişehir. Savings estimate preferences
scale was reduced to five dimensions (Islamic banking, interest free banking;
savings decision, leading to mattress saving, individual retirement, decision
for investing on gold) by using
exploratory factor analysis. Variable of bank selected for deposit account was
considered as dependent variable and participation bank was acquired as
reference category. According to the results of the model having good level of
consistency and explanatoriness, islamic banking/interest free banking variable
was found as significant for prefering participation banks to private and
public banks in terms of deposit account. On the contrary savings decision
variable was found as significant for prefering private and public banks to
participation banks in terms of deposit account
Kaynakça
- Akıncı, M., Yüce, G. ve Yılmaz, Ö. (2014). Ekonomik Özgürlüklerin İktisadi Büyüme Üzerindeki Etkileri: Bir Panel Veri Analizi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,14(2), 81-96.
- Almahmeed, M. A. ve Thabet A. E. (1997). Services Considered Important to Business Customers and Determinants of Bank Selection in Kuwait: A Segmentation Analysis, International Journal of Bank Marketing, 15(4), 126-133.
- Anaç, T. ve Kaya, F. (2017). Bireysel Müşterilerin Katılım Bankacılığını Tercih Etmesini Etkileyen Faktörler. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(15), 145-182.
- Arı, E. (2016). Bireylerin Umut Düzeyleri ile Gelecek Hakkındaki Düşünceleri Arasındaki İlişkinin Multinominal Lojistik Regresyon Analizi ile İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 184-194.
- Awan, H. M. ve Bukhari, K. S. (2010). Customer's Criteria For Selecting an Islamic Bank: Evidence From Pakistan, Journal of İslâmic Marketing, 2 (1), 14-27.
- Aydın, N. (2006). Türkiye’de Hanehalkı İş Bulma Yöntemleri İle İşgücü Yapısı Arasındaki İlişkinin Multinominal Regresyon Yöntemiyle Analizi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi ICEBSS Özel Sayısı, 248-266.
- Bora, A. ve Arslan, E. (2017). Türk Kamu Bankalarının Karşılaştırmalı Analizi: 2003–2015 Dönemi, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(1), 27-42.
- Boyd, W.L., Leonard, M. ve White, C. (1994). Customer Preferences for Financial Services: An Analysis, The International Journal of Bank Marketing, 12(1), 9-15.
- Brealey, R. A., Myers, S. C., Allen, F. ve Mohanty, P. (2012). Principles of Corporate Finance. Tata McGraw-Hill Education.
- Buchari, I., Rafiki, A., ve Al Qassab, M. A. H. (2015). Awareness and Attitudes of Employees towards Islamic Banking Products in Bahrain, Procedia Economics and Finance, 30, 68-78.
- Cebeci,İ. ve Çabuk, Z. (2016). Müşteri Banka Tercihini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Giresun’da Bir Araştırma, Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(14), 57-66.
- Coşar, N. (2009). Türkiye’de Bankacılığın Tarihsel Gelişimi, Working Papers 0017, Yıldız Teknik Üniversitesi, Ekonomi Bölümü.
- Çınar, R. ve Erciş, A. (1993). Genç Pazarın Banka Hizmetlerini Tercihleri Üzerine Bir Saha Araştırması. Pazarlama Dünyası, 37,6-22.
- Doğan, O., Bulut, Z.A. ve Çımrın, F.S. (2015). Bireylerin Sürdürülebilir Tüketim Davranışlarının Ölçülmesine Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(4), 659-678.
- Durak, İ., Bayat, M. ve Arslan, H., M. (2017). Banka Seçiminde Müşteri Tercihleri: Katılım Bankaları Üzerine Ampirik Bir İnceleme, TJSS, 1(1), 60-77.
- Erol, C. ve El-Bdour,R.,İ. (1989). Attitudes, Behavior and Patronage Factors of Bank Customers Towards Islamic Bank, .International Journal of Bank Marketing, 7(6),31-37.
- Ersoy, M. ve Süner, A. (2018). Türkiye’de Katılım Bankacılığı ve Katılım Bankacılığı’nda Kamu Girişimi, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 40(2), 167-180.
- Gerrard, P. ve Barton C. J. (1997). İslâmic Banking: A Study İn Singapore, International Journal of Bank Marketing, 15(6), 204-216.
- Haque, A., Jamiland, O. ve Zaki, İ., A. (2009). Factor İnfluences Selection Of İslâmic Banking: A Study On Malaysian Customer Preferences. American Journal of Applied Sciences, 6 (5), 922-928.
- Hosmer, J.D.W., Lemeshow, S. ve Sturdivant, R.X. (2013). Applied Logistic Regression. Canada: John
Wiley & Sons, Inc.
- Karamustafa, K. ve Yıldırım, M. (2007). Müşteri Bireysel Banka Tercihine İlişkin Kayseri İlinde Yapılan Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 56-92.
- Katılım Bankaları (2015). Katılım Bankacılığında Algı, Türkiye Katılım Bankaları Birliği Yayını, 30-38 Erişim adresi:www.tkbb.org.tr/Documents/Yonetmelikler/KATILIM_2015_TR_final.pdf..
- Kaynak, E., Küçükemiroğlu, O. ve Odabaşı, Y. (1991). Commercial Bank Selection in Turkey. International Journal of Bank Marketing, 9(4), 30-39.
- Kennington, C., Hill, J. ve Rakowska, A. (1996), Consumer Selection Criteria for Banks in Poland, The International Journal of Bank Marketing, 14(4), 12-21.
- Khazeh, K. ve Decker, W. H. (1992), How Customer Choose Banks?, The Journal of Retail Banking, 14 (4), 41-44.
- Liao, T.F. (1994). Interpreting Probability Models. Logit, probit anad other generalized linear models, series: Quantitative applications in the social sciences. USA: Sage Publications.
- Long, S. ve Freese, J. (2006). Regression Models for Categorical Dependent Variables Using STATA, (2nd edition). College Station, TX:Stata Press.Onur, N. ve Nazik, M.H. (2014). Öğretmenler İçin Bireysel Finans Alanında Finansal Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması, NWSA-Vocational Education, 2C0054, 9(4), 90-99.
- Okumuş, H. Ş. (2005), Interest-Free Banking in Turkey: A Study of Customer Satisfaction and Bank Selection Criteria, Journal of Economic Cooperation, 26(4), 51-86.
- Onur, N. ve Nazik, M.H. (2014). Öğretmenler İçin Bireysel Finans Alanında Finansal Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması, NWSA-Vocational Education, 2C0054, 9(4), 90-99.
- Powers, D.A. ve Xie, Y. (1999). Statistical Methods for Categorical Data Analysis. USA: Academic Press..
- Sevim, U ve Çöllü, D.A (2017). Müşterilerin Banka Seçimini Etkileyen Kriterlerin Belirlenmesi: Giresun İli Örneği, IİİİD-IJEAS, 18, 201-220.
- Sümer, G. (2016). Türk Bankacılık Sektörünün Tarihsel Gelişimi ve AB Bankacılık Sektörü ile Karşılaştırılması. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 485-508.
- Sümer, G. ve Onan, F., N. (2016). Dünyada Faizsiz Bankacılığın Doğuşu, Türkiyedeki Katılım Bankacılığının Gelişme Süreci ve Konvansiyonel Bankacılıktan Farkları, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 296-308.
- Uluyol, O. (2011). Bir Finansman Kaynağı Olarak “Yastıkaltı Tasarruf” ların Ekonomik Sisteme Kazandırılması ve Tüketicilerin/Bireylerin Yastıkaltı Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 259-272.
- Washington, S., Karlaftis, M. ve Mannering, F. (2003). Statistical and Econometric Models for Transportation Data Analysis. Boca Raton FL: CRC Press.
- Watanabe, K. ve Kurita, T. (2008). Locality Preserving Multi-Nominal Logistic Regression. 19th International Conference on Pattern Recognition, 1-4.
- Yanık, R. ve Sumer, S. (2017). Kamu Katılım Bankacılığının Bankacılık Sektörüne Beklenen Etkileri, Turkish Studies, 12(31), 427-448.
- Yue, H. ve Tom, G. (1995), How the Chinese Select their Banks, Journal of Retail Banking, 16(4), 36-39.
- Zineldin, M. (1996), Bank Strategic Positioning and Some Determinants of Bank Selection, International Journal of Bank Marketing, 14(6), 12-22.