Teknolojik ve siyasi gelişmelerin
hızlandığı, sosyal, davranışsal ve etik anlayışların dönüşüme uğradığı, çığır
açan yeni bilimsel ve kültürel gelişmelerin yaşandığı bir zaman diliminde
yaşanılmaktadır. Özellikle insanlık tarihinin son yüzyılında yaşanılan
inanılmaz gelişimi ve dünyanın artık küresel bir köy haline gelmesi, günümüzde
kullanılan birçok kavramı, olguyu veya anlayışı ya değişime uğratmış ya da
tamamen ortadan kaldırmıştır. Değişime uğrayan ve üzerinde tartışmaların
yaşandığı olgulardan biri de “vatandaşlık” olgusudur.
Coğrafi ve siyasi sınırlara bağlı
bir vatandaşlık anlayışının küreselleşmeyle birlikte ortadan kalkması,
teknolojinin özellikle de internetin gündelik hayatın hemen her alanına egemen
olması, akıllı teknolojik cihazların kullanımının 4-5 yaş düzeyindeki çocuklara
kadar inmesi, teknoloji çağı olarak adlandırılan bu dönemde vatandaşlık
olgusunu da dijital bir boyuta taşımıştır. Bu kapsamda bilişim
teknolojilerindeki güncel gelişmeleri izleyen ve aktif olarak kullanım sağlayan
bireylerin, bilinçli bir vatandaşın yapması gereken davranışları dijital
ortamda da aynı şekilde devam ettirmesi, neleri yapmaları ya da neleri
yapmamaları gerektiği dijital vatandaşlık kavramını ortaya çıkarmıştır. Mevcut
eğitim sistemi içinde sosyal bilgiler öğretim programının, dijital vatandaşlık
modelini öğrenciye kazandırmak için en uygun öğretim programı olduğu
söylenebilir.
Dijital vatandaşlık olgusu, özünde
kuramsal bir özellik taşıdığı için çalışmada nitel araştırma yöntemi
benimsenmiştir. Dijital vatandaşlığa ilişkin ayrıntılı bilginin oluşturulması
için uluslararası ve ulusal literatürde yer alan çalışmalar doküman incelemesi
tekniğinden faydalanılarak taranmıştır. Bununla birlikte 2018 Sosyal Bilgiler
Öğretim Programı ve ders kitaplarında dijital vatandaş oluşturmada rol
oynayabilecek konuların tespiti için içerik analizi kullanılmıştır. Bu kapsamda
çalışmanın amacı, yeniden yapılandırılan ve 2018 yılında güncellenen Sosyal
Bilgiler Öğretim Programının öğrenme alanı ve içeriklerinin dijital vatandaşlık
ve alt boyutları açısından değerlendirilmesini yapmak ve dijital vatandaş
yetiştirmek açısından yeterliliğini ortaya koymaktır. Araştırma sonucunda
dijital vatandaşlığın ve alt boyutlarının 2018 SBÖP’nda yer alan kazanımlarda
yeterli düzeyde yer almadığı, sınıflar bazında ve öğrenme alanlarında yer alan
konuların dağılımının ise düzensiz olduğu tespit edilmiştir.
Dijital Vatandaşlık Teknoloji Sosyal Bilgiler Öğretimi Öğretim Programı
It is being lived in an
era in which behavioural and ethic understanding transform and groundbreaking
novelties take place in science and culture. Especially the incredible change
and development occuring in the last century of humanity and world’s turning
into a global village have either transformed present concept and understanding
or completely abolished them. One of the concept being changed and debated on
is the phenomenon of citizenship.
Wıth the abolishment of
citizenship defined by geographical and political borders through
globalisation, internet’s penetration into almost all walks of daily life,
smart phones’ wide range use even by 4-5 years old have carried citienship into
a digital dimension at the age called tecnology. Within this concept that the
people who follow the newsworthy developments and can use them actively
maintain the responsible behaviours which a conscious citizen should carry out
in a digital environment in the same way, to do’s and not to do’s have created
the concept of digital citizenship. It can be said that social studies is the
best educational program to provide
students with digital citizenship concept in current education system.
As digital citizenship
phenomenon has qualitative aspect a qualitative method has been adopted in this
study. In order to form detailed information about digital citizenship,
national and international literatures have been reviewed by using document
examination method. In addition contenct analysis has been utilised to find out
topics in 2018 social studies class books and curriculum that can help to
create “ a digital citizenship”. Taking this into consideration our purpose is
to evaluate social studies education program’s learning areas and contents
which was updated and reconstructed in 2018. In terms of digital citizenship and it’s subdimension to
slow its proficiency to create digital citizenship. As a result
of the study, it has been established that digital citizenship and its sub
dimensions are not represented at a satisfactory level in terms of learning
outcomes in 2008 Social Studies Curriculum and it has been founded that they
are irregular with regard to the distribution of the topics regarding grades
and areas of learning.
Digital Citizenship Tecnology Teaching Social Studies Curriculum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
BAUNSOBED