In recent years, the increasing of Turkey’s tourism income gets behind the increasing of tourist arrivals. In this situation, one of the possibilities that come to mind first is that accommodation market has a low average price level. Therefore, the first thing to do for rising this price level is to have information about how accommodation market’s prices consist of and which factors influence them. To do this determination, it is crucial to find a solution about raising the low price level to be seen a problem. The purpose of the research is to determine that the managers of the accommodation enterprises pay attention to either the local accommodation prices or the global ones while determining the price. By this way, we expect to have knowledge about accommodation market structure especially in the matter of rivalry conditions. In the research, the assessments are done about accommodation market’s rivalry level and the relationship of pricing with market structure by searching related literature. Likewise, a survey is arranged at Antalya and Kapadokya destination to determine accommodation enterprises’ pricing conduct based on the purpose of the research. At the end of the research, it has been found out that global prices are more important than local ones for the accommodation enterprises located in areas that have several counterparts around the world and these enterprises work in a more competitive market compared with the ones in the exceptional areas like Antalya. It has been determined that local prices are more important for the establishments in the exceptional areas like Kapadokya. It is also pointed out that market atmosphere should be considered independently competitive in terms of unexceptional areas without such a comparison. Another result indicated to be one of the consequences of this assessment is that accommodation market has a competitive character in general
Son yıllarda, Türkiye’nin turizm gelirlerindeki artış, turist sayısındaki artışın gerisinde yer almaktadır. Bu durumda ilk akla gelen olasılıklardan birisi konaklama piyasasındaki ortalama fiyat düzeyinin düşük olmasıdır. Bu nedenle, ortalama fiyat düzeyini yükseltmek için en başta yapılması gerekenlerden birisi konaklama piyasasında fiyatların nasıl ve neye göre oluştuğu hakkında bilgi sahibi olmaktır. Bu tespiti yapmak, bir sorun olarak görülen düşük fiyatları yükseltme konusunda çözüm üretmeyi kolaylaştıracağından oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı, konaklama işletmelerinin fiyatlandırma yaparken yöresel koşulları mı yoksa dünya ya da ulusal koşulları mı daha çok dikkate aldıklarını saptamak ve bu yolla konaklama işletmelerinin piyasa yapısı hakkında, özellikle rekabet koşulları açısından bilgi sahibi olmaktır. Araştırmada ilgili literatür taranarak konaklama piyasasının rekabet düzeyi hakkında ve fiyatlandırmanın piyasa yapısı ile ilişkisi üzerine değerlendirmeler yapılmıştır. Ayrıca çalışmanın amacına bağlı olarak Antalya ve Kapadokya bölgelerindeki konaklama işletmelerinin fiyatlandırma davranışlarını tespit etmek için anket uygulaması yapılmıştır. Araştırma sonucunda, Antalya gibi dünyada benzerleri fazla olan yörelerdeki konaklama işletmeleri açısından dünya fiyatlarının yöresel fiyatlardan daha önemli olduğu ve bu işletmelerin, Kapadokya gibi nadir yörelerde bulunan konaklama işletmelerine kıyasla daha rekabetçi bir piyasada çalıştıkları saptanmıştır. Nâdir yörelerde bulunanlar açısından ise yöresel fiyatların öneminin daha fazla olduğu saptanmıştır. Ayrıca çalışmada böyle bir kıyaslama olmaksızın da, nadir olmayan yöreler açısından piyasa ortamının başlı başına rekabetçi olarak görülmesi gerektiğine işaret edilmektedir. Bunun bir sonucu olduğu belirtilen diğer bir saptama ise, konaklama piyasasının genel olarak da rekabetçi bir karakterde olduğudur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |
BAUNSOBED