Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Early Childhood Teachers’ Views On Mathematics Education: Teaching Mathematics, Gender Differences, Teachers Role

Yıl 2020, , 845 - 862, 31.12.2020
https://doi.org/10.31795/baunsobed.698618

Öz

The purpose of this study is to investigate early childhood teachers’ views on mathematics education in the areas of mathematics teaching, gender differences, and teachers’ role. In this phenomenological study, 16 early childhood teachers were interviewed and the data obtained through the semi-structured interview form were analyzed by the content analysis method. According to the participants, to ensure future academic success, mathematics should be taught using daily life activities. Some participants reported that they observed gender differences in children’s mathematical performances, but most of them stated that they did not observe such differences. Our research confirms that teachers play an important role in mathematics education by organizing the learning environment, providing non-sexist materials, activities and role modeling. Therefore, it is recommended that teachers should provide appropriate environments, materials and activities by observing children on gender differences.

Kaynakça

  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Akuysal Aydoğan, S., & Şen, S. (2011). 6 yaş çocuklarının sayı kavramının gelişiminde kavram eğitim programının etkisinin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 38-51.
  • Anders, Y. ve Rossbach, H. G. (2015). Preschool teachers’ sensitivity to mathematics in children’s play: the influence of math-related school experiences, emotional attitudes, and pedagogical beliefs. Journal of Research in Childhood Education, 29(3), 305-322.
  • Baki, A. ve Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2013). Okul öncesi eğitim programının matematik uygulama sürecinden yansımalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 619-636.
  • Barnett, S. W. (1985). Benefit-cost analysis of the Perry preschool and its policy implications. American Educational Research Association, 7(4), 333–342.
  • Barnett, S. W. (1995). Long-term effects of early childhood programs on cognitive and school outcomes. Future of Children, 5(3), 25–50.
  • Bates, A., Latham, N. ve Kim J. (2013). Do I have to teach math? early childhood pre-service teachers’ fears of teaching mathematics. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 5, 1-10.
  • Bekman, S., Aksu-Koç, A., ve Erguvanlı-Taylan, E. (2012). Altı yaşındaki çocuklara yönelik bir müdahale programının etkisi: Bir yaz okulu modeli. Türk Psikoloji Dergisi, 27(70), 48- 69.
  • Brooks-Gunn, J. (2003). Do you believe in magic? What we can expect from early childhood intervention programs. Social Policy Report, 17(1), 1–15.
  • Chen, J., McCray, J., Adams, M. ve Leow, C. (2014). A survey study of early childhood teachers’ beliefs and confidence about teaching early math. Early Childhood Education Journal, 42, 367–377.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2004). Building blocks for early childhood mathematics. Early Childhood Research Quarterly, 19, 181-189.
  • Clements, D. H., Sarama, S. (2007). “Early Childhood Mathematics Learning” Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, Farnk K. Lester(Ed.), Information Age Publishing, US.
  • Cross, C.T., Woods, T. A. ve Schweingruber, H. (2009). Mathematics learning in early childhood: paths toward excellence and equity. İçinde Committee on Early Childhood Mathematics; National Research Council, National Academies (Ed.), Washington D.C: National Academies Press.
  • Cvencek, D., Meltzoff, A. N., & Greenwald, A. G. (2011). Math-gender stereotypes in elementary school children. Child Development, 82(3), 766-779. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01529.x
  • Çelik, M. (2017a). Okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin öz-yeterlikleri.Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 240-247.
  • Çelik, M. (2017b). Okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 58-70.
  • Çelik, M., Kandır, A. (2013). The Effect of “Big Maths for Little Kids” Curriculum on Mathematical Development of 61-72 Month-Old Children. Journal of Theoretical Educational Science, 6(4), 551-567.
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Dere, H. (2000). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına bazı matematik kavramlarını kazandırmada yapılandırılmış ve geleneksel yöntemlerin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Duncan, G. J., ve Magnuson, K. (2013). Investing in preschool programs. Journal of Economic Perspectives, 27(2), 109-132. doi:10.1257/jep.27.2.109
  • Eccles, J. S., & Jacobs, J. E. (1986). Social forces shape math attitudes and performance. Signs, 11, 367–380. doi:10.1086/494229.
  • Else-Quest, N. M., Hyde, J. S., and Linn, M. C. (2010). Cross-national patterns of gender differences in mathematics: a meta-analysis. Psychol. Bull. 136, 103–127. doi: 10.1037/a0018053
  • Erdoğan, S. (2006). Altı yaş grubu çocuklarına drama yöntemi ile verilen matematik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ertl, B., Luttenberger, S., and Paechter,M. (2017). The impact of gender stereotypes on the self- concept of female students in STEM subjects with an underrepresentation of females. Front. Psychol. 8(703). doi: 10.3389/fpsyg.2017.00703
  • Essa, E. L. (2003). Introduction to early childhood education. Canada: Thomson Delmar Learning.
  • Fisher, M. A. (2011). The early years and brain development: The critical connections of building relationships. As cited in Gail L. Ensher ve David A. Clark (Ed.) Relationship-centered practices in early childhood: Working with families, infants, and young children at risk (s. 33-44). Baltimore, MD, US: Paul H Brookes Publishing.
  • Gay, L. R., Mills, G. E., ve Airasian, P. W. (2009). Educational research: Competencies for analysis and application (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Githua, B. N., & Mwangi, J. G. (2003). Students’ mathematics self-concept and motivation to learn mathematics: relationship and gender differences among Kenya’s secondary- schools students in Nairobi and Rift Valley provinces. International Journal of Educational Development, 23, 487–499.
  • Gunderson, E. A., Gripshover, S. J., Romero, C., Dweck, C. S., Goldin-Meadow, S., & Levine, S. C. (2011). Naturalistic variation in parents' praise and the formation of children’s theories about trait stability. Paper presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Montreal, Canada.
  • Gülaçtı, F. (2012). Türkiye’de ve dünyada erken çocukluk ve okul öncesi eğitim. F. Gülaçtı ve S. Tümkaya(Ed.). Erken Çocukluk Eğitimi. 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güven, Y. (1997). Erken matematik yeteneği testi-2’nin geçerlik, güvenirlik, norm çalışması ve sosyokültürel faktörlerin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2014). Determining pre-school teachers’ use of technology in mathematics education. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 4(2), 119-144.
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Ramineni, C.,ve Locuniak, M. N. (2009). Early math matters: kindergarten number competence and later mathematics outcomes. Developmental psychology, 45(3), 850.
  • Kandır, A., Yaşar, M., Yazıcı, E., Türkoğlu, D. ve Baydar, I. (2016). Erken çocukluk eğitiminde matematik.İstanbul: Morpa.
  • Karaman, S., & İvrendi, A. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri ile onların sosyo-demografik özellikleri ve sosyo-dramatik oyunları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 40(177), 313-326.
  • Karşal, E. (2004). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda müzik yeteneği ve matematik yeteneği ilişkisi ve müzik eğitiminin matematik performansı üzerine etkileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Klibanoff, R. S., Levine, S. C., Huttenlocher, J., Vasilyeva, M., & Hedges, L. V. (2006). Preschool children's mathematical knowledge: The effect of teacher "math talk". Developmental Psychology, 42(1), 59-69.
  • Linder, S. M., Powers-Costello, B., & Stegelin, D. A. (2011). Mathematics in early childhood: Research-based rationale and practical strategies. Early Childhood Education Journal, 39(1), 29–37. doi: 10.1007/s10643-010-0437-6
  • Lopez, E. M., Gallimore, R., Garnier, H., ve Reese, L. (2007). Preschool antecedents of mathematics achievement of lations the influence of family resources, early literacy experiences and preschool attendance. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 29(4), 456-471.
  • Marsh, H. W., Martin, A. J., and Cheng, J. H. (2008). A multilevel perspective on gender in classroom motivation and environment: Potential benefits of male teachers for boys? Journal of Educational Psychology, 100, 78–95.
  • Meece, J.L. & Daniels, D.H. (2008). Child & adolescent development for educators. (3rd Ed.). China: McGraw- Hill. Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded source book (2th ed.) United States of America: Sage Publication.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı.Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, 10.
  • Mullis, I. V., Martin, M. O., Gonzales, E. J., & Chrostowski, S. J. (2004). TIMSS 2003 international maths report: Findings from IEA’S trends in international mathematics and science study of the fourth and eighth grades. Chestnut Hill: Boston College. National Association for the Education of Young Children (NAEYC), (2000). A call for excellence in early childhood education. http://www.naeyc.org/policy/excellence adresinden erişilmiştir.
  • National Association for the Education of Young Children (NAEYC), (2010). Early Childhood Mathematics: Promoting Good Beginnings. https://www.naeyc.org/files/naeyc/file/positions/psmath.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Orçan-Kaçan, M. ve Karayol, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimi için ayırdıkları süre ve matematik eğitimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12),172- 186.
  • Pekince, P. ve Avcı, N. (2016). Pre-school teachers’ applications related to early-childhood mathematics: a qualitative look at activity plans. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2391-2408.
  • Polat Unutkan, Ü. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32, 243-254
  • Reilly,D.,Neumann,D. L., and Andrews,G. (2015). Sex differences in mathematics and science achievement: a meta-analysis of national assessment of educational progress assessments. J. Educ. Psychol. 107, 645–662. doi: 10.1037/edu0000012
  • Seefeldt, C., ve Galper, A. (2008). Active experiences for active children: Mathematics (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ:Pearson.
  • Starkey, P., Klein, A. & Wakelley, A. (2004). Enhacing young children’s mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quarterly. 19(2004), 99-120.
  • Steffens, M. C., Jelenec, P., and Noack, P. (2010). On the leaky math pipeline: comparing implicit math-gender stereotypes and math withdrawal in female and male children and adolescents. J.Educ. Psychol. 102, 947–963.doi: 10.1037/a0019920
  • Tarım, K. ve Bulut, S. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 32-65.
  • Taşkın, N. (2012). Çoklu öğrenme ortamının okul öncesi öğrencilerinin sayı kavramı gelişimine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Thiel, O. (2010) Teachers’ attitudes towards mathematics in early childhood education. European Early Childhood Education Research Journal, 18(1), 105-11.
  • Todor, I. (2010). Gender in education: teacher perspective. The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 4(12), 45-52.
  • Van de Walle, J., ve Lovin, L. (2006). Teaching student-centered mathematics: Grades K-3. Boston: Pearson Education.
  • Yazlık, D. Ö., & Öngören, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerine ilişkin görüşlerinin ve sınıf içi uygulamalarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1264–1283.
  • Yee, D. K., & Eccles, J. S. (1988). Parent perceptions and attributions for children's math achievement. Sex Roles, 19, 317–333. doi:10.1007/BF00289840.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara. Yılmaz Bolat, E., & Dikici Sığırtmaç, A. (2006). Sayı ve işlem kavramı kazanımında müzikli oyunların etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 43–56.
  • Young- Loveridge, J. M. (2004). Effects on early numeracy of a program using number books and games. Early Childhood Research Quarterly. 19(2004), 82-98.

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ: MATEMATİK ÖĞRETİMİ, CİNSİYET FARKLILIKLARI, ÖĞRETMENİN ROLÜ

Yıl 2020, , 845 - 862, 31.12.2020
https://doi.org/10.31795/baunsobed.698618

Öz

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin erken çocukluk dönemi matematik eğitimine ilişkin görüşlerini matematik öğretimi, cinsiyet farklılıkları ve öğretmenin rolü kapsamında incelemektir. Olgu bilim desenine sahip bu nitel çalışmada, 16 okul öncesi öğretmeniyle, erken çocukluk döneminde matematik öğretimi, öğretmenlerin sınıflarında gözlemledikleri matematik performansındaki cinsiyet farklılıkları ve matematik eğitiminde öğretmenin rolüne ilişkin görüşleri hakkında görüşülmüştür. Araştırmacılar tarafından yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Katılımcılara göre gelecekteki akademik başarıyı sağlamak için, matematik, ilk yıllarda günlük yaşam etkinlikleri kullanılarak öğretilmelidir. Katılımcıların bazıları, sınıflarındaki çocukların matematik performanslarında cinsiyet farklılıkları gözlemlediklerini bildirmiş, ancak çoğu sınıflarında bu gibi farklılıklar gözlemlemediklerini ifade etmişlerdir. Araştırmamız, öğrenme ortamını düzenleyerek, cinsiyetçi olmayan materyaller, etkinlikler ve rol modelleme sağlayarak öğretmenlerin, matematik eğitiminde önemli bir rol oynadığını doğrulamaktadır. Bu bulgular doğrultusunda, öğretmenlerin cinsiyet farklılıkları konusunda çocukları gözlemleyerek uygun çevre, materyal ve etkinlikler sağlamaları önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Akuysal Aydoğan, S., & Şen, S. (2011). 6 yaş çocuklarının sayı kavramının gelişiminde kavram eğitim programının etkisinin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 38-51.
  • Anders, Y. ve Rossbach, H. G. (2015). Preschool teachers’ sensitivity to mathematics in children’s play: the influence of math-related school experiences, emotional attitudes, and pedagogical beliefs. Journal of Research in Childhood Education, 29(3), 305-322.
  • Baki, A. ve Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2013). Okul öncesi eğitim programının matematik uygulama sürecinden yansımalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 619-636.
  • Barnett, S. W. (1985). Benefit-cost analysis of the Perry preschool and its policy implications. American Educational Research Association, 7(4), 333–342.
  • Barnett, S. W. (1995). Long-term effects of early childhood programs on cognitive and school outcomes. Future of Children, 5(3), 25–50.
  • Bates, A., Latham, N. ve Kim J. (2013). Do I have to teach math? early childhood pre-service teachers’ fears of teaching mathematics. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 5, 1-10.
  • Bekman, S., Aksu-Koç, A., ve Erguvanlı-Taylan, E. (2012). Altı yaşındaki çocuklara yönelik bir müdahale programının etkisi: Bir yaz okulu modeli. Türk Psikoloji Dergisi, 27(70), 48- 69.
  • Brooks-Gunn, J. (2003). Do you believe in magic? What we can expect from early childhood intervention programs. Social Policy Report, 17(1), 1–15.
  • Chen, J., McCray, J., Adams, M. ve Leow, C. (2014). A survey study of early childhood teachers’ beliefs and confidence about teaching early math. Early Childhood Education Journal, 42, 367–377.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2004). Building blocks for early childhood mathematics. Early Childhood Research Quarterly, 19, 181-189.
  • Clements, D. H., Sarama, S. (2007). “Early Childhood Mathematics Learning” Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, Farnk K. Lester(Ed.), Information Age Publishing, US.
  • Cross, C.T., Woods, T. A. ve Schweingruber, H. (2009). Mathematics learning in early childhood: paths toward excellence and equity. İçinde Committee on Early Childhood Mathematics; National Research Council, National Academies (Ed.), Washington D.C: National Academies Press.
  • Cvencek, D., Meltzoff, A. N., & Greenwald, A. G. (2011). Math-gender stereotypes in elementary school children. Child Development, 82(3), 766-779. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01529.x
  • Çelik, M. (2017a). Okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin öz-yeterlikleri.Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 240-247.
  • Çelik, M. (2017b). Okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 58-70.
  • Çelik, M., Kandır, A. (2013). The Effect of “Big Maths for Little Kids” Curriculum on Mathematical Development of 61-72 Month-Old Children. Journal of Theoretical Educational Science, 6(4), 551-567.
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Dere, H. (2000). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına bazı matematik kavramlarını kazandırmada yapılandırılmış ve geleneksel yöntemlerin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Duncan, G. J., ve Magnuson, K. (2013). Investing in preschool programs. Journal of Economic Perspectives, 27(2), 109-132. doi:10.1257/jep.27.2.109
  • Eccles, J. S., & Jacobs, J. E. (1986). Social forces shape math attitudes and performance. Signs, 11, 367–380. doi:10.1086/494229.
  • Else-Quest, N. M., Hyde, J. S., and Linn, M. C. (2010). Cross-national patterns of gender differences in mathematics: a meta-analysis. Psychol. Bull. 136, 103–127. doi: 10.1037/a0018053
  • Erdoğan, S. (2006). Altı yaş grubu çocuklarına drama yöntemi ile verilen matematik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ertl, B., Luttenberger, S., and Paechter,M. (2017). The impact of gender stereotypes on the self- concept of female students in STEM subjects with an underrepresentation of females. Front. Psychol. 8(703). doi: 10.3389/fpsyg.2017.00703
  • Essa, E. L. (2003). Introduction to early childhood education. Canada: Thomson Delmar Learning.
  • Fisher, M. A. (2011). The early years and brain development: The critical connections of building relationships. As cited in Gail L. Ensher ve David A. Clark (Ed.) Relationship-centered practices in early childhood: Working with families, infants, and young children at risk (s. 33-44). Baltimore, MD, US: Paul H Brookes Publishing.
  • Gay, L. R., Mills, G. E., ve Airasian, P. W. (2009). Educational research: Competencies for analysis and application (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Githua, B. N., & Mwangi, J. G. (2003). Students’ mathematics self-concept and motivation to learn mathematics: relationship and gender differences among Kenya’s secondary- schools students in Nairobi and Rift Valley provinces. International Journal of Educational Development, 23, 487–499.
  • Gunderson, E. A., Gripshover, S. J., Romero, C., Dweck, C. S., Goldin-Meadow, S., & Levine, S. C. (2011). Naturalistic variation in parents' praise and the formation of children’s theories about trait stability. Paper presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Montreal, Canada.
  • Gülaçtı, F. (2012). Türkiye’de ve dünyada erken çocukluk ve okul öncesi eğitim. F. Gülaçtı ve S. Tümkaya(Ed.). Erken Çocukluk Eğitimi. 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güven, Y. (1997). Erken matematik yeteneği testi-2’nin geçerlik, güvenirlik, norm çalışması ve sosyokültürel faktörlerin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2014). Determining pre-school teachers’ use of technology in mathematics education. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 4(2), 119-144.
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Ramineni, C.,ve Locuniak, M. N. (2009). Early math matters: kindergarten number competence and later mathematics outcomes. Developmental psychology, 45(3), 850.
  • Kandır, A., Yaşar, M., Yazıcı, E., Türkoğlu, D. ve Baydar, I. (2016). Erken çocukluk eğitiminde matematik.İstanbul: Morpa.
  • Karaman, S., & İvrendi, A. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri ile onların sosyo-demografik özellikleri ve sosyo-dramatik oyunları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 40(177), 313-326.
  • Karşal, E. (2004). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda müzik yeteneği ve matematik yeteneği ilişkisi ve müzik eğitiminin matematik performansı üzerine etkileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Klibanoff, R. S., Levine, S. C., Huttenlocher, J., Vasilyeva, M., & Hedges, L. V. (2006). Preschool children's mathematical knowledge: The effect of teacher "math talk". Developmental Psychology, 42(1), 59-69.
  • Linder, S. M., Powers-Costello, B., & Stegelin, D. A. (2011). Mathematics in early childhood: Research-based rationale and practical strategies. Early Childhood Education Journal, 39(1), 29–37. doi: 10.1007/s10643-010-0437-6
  • Lopez, E. M., Gallimore, R., Garnier, H., ve Reese, L. (2007). Preschool antecedents of mathematics achievement of lations the influence of family resources, early literacy experiences and preschool attendance. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 29(4), 456-471.
  • Marsh, H. W., Martin, A. J., and Cheng, J. H. (2008). A multilevel perspective on gender in classroom motivation and environment: Potential benefits of male teachers for boys? Journal of Educational Psychology, 100, 78–95.
  • Meece, J.L. & Daniels, D.H. (2008). Child & adolescent development for educators. (3rd Ed.). China: McGraw- Hill. Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded source book (2th ed.) United States of America: Sage Publication.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı.Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, 10.
  • Mullis, I. V., Martin, M. O., Gonzales, E. J., & Chrostowski, S. J. (2004). TIMSS 2003 international maths report: Findings from IEA’S trends in international mathematics and science study of the fourth and eighth grades. Chestnut Hill: Boston College. National Association for the Education of Young Children (NAEYC), (2000). A call for excellence in early childhood education. http://www.naeyc.org/policy/excellence adresinden erişilmiştir.
  • National Association for the Education of Young Children (NAEYC), (2010). Early Childhood Mathematics: Promoting Good Beginnings. https://www.naeyc.org/files/naeyc/file/positions/psmath.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Orçan-Kaçan, M. ve Karayol, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimi için ayırdıkları süre ve matematik eğitimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12),172- 186.
  • Pekince, P. ve Avcı, N. (2016). Pre-school teachers’ applications related to early-childhood mathematics: a qualitative look at activity plans. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2391-2408.
  • Polat Unutkan, Ü. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32, 243-254
  • Reilly,D.,Neumann,D. L., and Andrews,G. (2015). Sex differences in mathematics and science achievement: a meta-analysis of national assessment of educational progress assessments. J. Educ. Psychol. 107, 645–662. doi: 10.1037/edu0000012
  • Seefeldt, C., ve Galper, A. (2008). Active experiences for active children: Mathematics (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ:Pearson.
  • Starkey, P., Klein, A. & Wakelley, A. (2004). Enhacing young children’s mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quarterly. 19(2004), 99-120.
  • Steffens, M. C., Jelenec, P., and Noack, P. (2010). On the leaky math pipeline: comparing implicit math-gender stereotypes and math withdrawal in female and male children and adolescents. J.Educ. Psychol. 102, 947–963.doi: 10.1037/a0019920
  • Tarım, K. ve Bulut, S. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 32-65.
  • Taşkın, N. (2012). Çoklu öğrenme ortamının okul öncesi öğrencilerinin sayı kavramı gelişimine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Thiel, O. (2010) Teachers’ attitudes towards mathematics in early childhood education. European Early Childhood Education Research Journal, 18(1), 105-11.
  • Todor, I. (2010). Gender in education: teacher perspective. The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 4(12), 45-52.
  • Van de Walle, J., ve Lovin, L. (2006). Teaching student-centered mathematics: Grades K-3. Boston: Pearson Education.
  • Yazlık, D. Ö., & Öngören, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerine ilişkin görüşlerinin ve sınıf içi uygulamalarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1264–1283.
  • Yee, D. K., & Eccles, J. S. (1988). Parent perceptions and attributions for children's math achievement. Sex Roles, 19, 317–333. doi:10.1007/BF00289840.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara. Yılmaz Bolat, E., & Dikici Sığırtmaç, A. (2006). Sayı ve işlem kavramı kazanımında müzikli oyunların etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 43–56.
  • Young- Loveridge, J. M. (2004). Effects on early numeracy of a program using number books and games. Early Childhood Research Quarterly. 19(2004), 82-98.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Feyza Tantekin Erden 0000-0001-6060-1877

Funda Eda Tonga 0000-0003-3350-9228

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2020
Kabul Tarihi 2 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Tantekin Erden, F., & Tonga, F. E. (2020). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ: MATEMATİK ÖĞRETİMİ, CİNSİYET FARKLILIKLARI, ÖĞRETMENİN ROLÜ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(44), 845-862. https://doi.org/10.31795/baunsobed.698618

Cited By









BAUNSOBED