The aim of this study is to examine the effects of local food sharing on social media on travel decisions from different angles. The universe of the research is limited to the school staff in Osmangazi District of Bursa province. 455 questionnaires that are worth analyzing were collected. The Cronbach α coefficient of the scale used was found to be 0,877. In the light of the information obtained from the literature, a total of 9 hypotheses and research models were tested. In this context, One Way ANOVA, Kruskal Wallis-H and Mann-Whitney U tests were used to examine the differences and Multinomial Logistic Regression Analysis for the research model. In the study, while there were differences in the effect of local food sharing on social media on travel decisions in terms of age, gender, occupation, educational status, annual travel frequency for holiday purposes, monthly income and the amount allocated for vacation, no difference was found according to marital status and the number of dependents. As a result of the research model, it has been determined that when the frequency of social media use of women is increased by one unit, the probability of their local food sharing on social media to increase their travel decisions at a "positive" level will increase by 3,313 times, while this probability for men will be 2,082 times.
Bu çalışmanın amacı, sosyal medyadaki yöresel yemek paylaşımlarının seyahat kararlarına etkisini farklı açılardan incelemektir. Araştırmanın evreni Bursa ili Osmangazi İlçesindeki okul çalışanlarıyla sınırlandırılmıştır. Analize değer 455 anket toplanmıştır. Kullanılan ölçeğin Cronbach α katsayısı 0,877 bulunmuştur. Literatürden elde edilen bilgiler ışığında toplam 9 adet hipotez ve araştırma modeli test edilmiştir. Bu kapsamda farklılıkları incelemeye yönelik One Way ANOVA, Kruskal Wallis -H ve Mann-Whitney U testleri ile araştırma modeline yönelik Multinomial Logistic Regression Analizi kullanılmıştır. Çalışmada, sosyal medyadaki yöresel yemek paylaşımlarının seyahat kararlarına etkisinde yaş, cinsiyet, meslek, eğitim durumu, tatil amaçlı yıllık seyahat sıklığı, aylık gelir ve aylık gelirden tatil için ayrılan miktar açılarından farklılıklar bulunurken, medeni durum ve bakmakla yükümlü olunan kişi sayısına göre farklılık bulunmamıştır. Araştırma modeli sonucunda, kadınların sosyal medya kullanım sıklıkları bir birim artırıldığında sosyal medyadaki yöresel yemek paylaşımlarının seyahat kararlarını “olumlu” düzeyde artırma olasılığının 3,313 kat artacağı, erkeklerde ise bu olasılığın 2,082 kat olacağı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Turizm |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 13 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
BAUNSOBED