Çatışma, insanların bireysel ya da
örgütsel düzeyde yaşadıkları kaçınılmaz bir durumdur. Çatışmayı bütünüyle
ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, örgütsel düzeyde yaşanan çatışmaların
olumsuz etkilerini azaltmak ya da bu etkileri örgüt amaçlarına yönelik olumluya
çevirmek söz konusu olabilmektedir. Örgütsel iklim ise bireylerin örgütün
yapısına ilişkin algılarını ifade etmektedir. Bu algı düzeyinin olumlu yönde
yüksek olmasının hem birey hem de örgüt açısından faydaları bulunduğu kabul
edilmektedir. Bu araştırmada; öğretmenlerin algılarına göre örgütsel çatışmanın
örgütsel iklime etkisini belirlemek amaçlanmaktadır. Araştırmanın bağımlı
değişkenini örgütsel iklim, bağımsız değişkenini ise örgütsel çatışma
oluşturmaktadır. Araştırma, tarama modelinde desenlenen betimsel ve kesitsel
bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, 2016/2017 eğitim ve öğretim yılı
içinde Ankara’daki resmi ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenler
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Etimesgut ilçesi resmi
ortaöğretim okullarından Anadolu Liselerinde görev yapan öğretmenler
oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin elde edilmesinde iki ölçek
kullanılmıştır. İlki, Hoy ve Tarter (1997)’ın geliştirdiği ve Yılmaz ve
Altınkurt (2013)’un Türkçeye uyarladığı, Örgütsel İklim Ölçeğidir. Diğeri ise
Rahim (1983) tarafından geliştirilen 'Örgütsel Çatışma Ölçeği II”dir.
Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin % 47,28 oranında çatışma yaşamadığı,
%52,72 oranında ise çatışma yaşadığı ortaya çıkmıştır. Çatışma yaşamayan veya
daha az çatışma yaşayan öğretmenlerin örgüt iklim puanlarının daha yüksek
olduğu görülmüştür.
Conflict is an inevitable situation that people experience on
an individual or organizational level. Although it is not possible to eliminate
the conflict entirely, it may be possible to reduce the negative effects of
conflicts at the organizational level or to turn these effects into positive
for organizational purposes. Organizational climate, on the other hand,
expresses individuals' perceptions about the structure of the organization. It
is accepted that the positive level of this perception is beneficial for both
the individual and the organization. In this study; According to teachers'
perceptions, it is aimed to determine the effect of organizational conflict on
organizational climate. The dependent variable of the research is
organizational climate, and its independent variable is organizational
conflict. The research is a descriptive and cross-sectional research designed
in the scanning model. The universe of the research consists of teachers
working in public secondary schools in Ankara during the 2016/2017 academic
year. The sample of the study consists of teachers working in Anatolian High
Schools, one of the official secondary schools in Etimesgut district. Two
scales were used to obtain the data of the research. The first is the
Organizational Climate Scale developed by Hoy and Tarter (1997) and adapted to
Turkish by Yılmaz and Altınkurt (2013). The other is the 'Organizational
Conflict Scale II' developed by Rahim (1983). As a result of the research, it
was revealed that the teachers had no conflict of 47.28%, and 52.72% had
conflict. It has been observed that teachers who do not experience conflict or
have fewer conflicts have higher organizational climate scores.
Organizational Conflict Organizational Climate Conflict Management
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | İşletme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 22 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 23 Sayı: 43 |
BAUNSOBED