Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de müzik eğitimi bilim dallarında yapılan doktora tezlerinin içerik analizi (2014-2021)

Yıl 2023, Cilt: 26 Sayı: 49, 49 - 60, 23.06.2023
https://doi.org/10.31795/baunsobed.1069921

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2014-2019 yılları arasında Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi/Öğretmenliği Bilim Dallarında yazılan doktora tezlerinin ortaya konmasıdır. Çalışma nitel yöntem araştırması olarak planlanmış ve bu bağlamda durum çalışması benimsenmiştir. Çalışmanın verileri, YÖK Ulusal Tez merkezinden toplanmış ve toplam 132 doktora tezine ulaşılmıştır. Söz konusu veriler içerik analizi ile çözümlenmiş ve ‘yıl, üniversite, konular, yöntem, desen ve örneklem grubu’ temaları ele alınarak yorumlanmıştır. Çalışmanın bulguları, söz konusu tezlerin çoğunluğunun, çalgı eğitimi (piyano eğitimi) konusunda yazıldığını, nicel yöntem ve deneysel desen benimsediğini ve müzik öğretmeni adayları ile çalışıldığını göstermiştir.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • Babacan, E. (2021). Türkiye’de piyano ile ilgili yapılan lisansüstü araştırmaların içerik analizi: (1995-2017). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 1159-1191. https://doi.org/10.32709/akusosbil.869110
  • Babaç, E. E., and Köse, H. S. (2018). Türkiye’de 2011-2018 yılları arasında koro alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin bazı parametreler bakımından incelenmesi. Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi, 3(1), 32-55. https://doi.org/10.31811/ojomus.430359
  • Barrett, J. R. (2014). Case study in music education. C. M. Conway (Ed.), The Oxford handbook of qualitative research in American music education (s. 113–132). Oxford University Press.
  • Bryman, A. (2016). Social research methods. (5. Bs.). Oxford University Press.
  • Can, A. A., Can, Ü. K., and Bağcı, H. (2009, 1-3 Mayıs). Lisansüstü müzik eğitimi programlarıyla ve gerçekleştirilen araştırmalarla ilgili sorunlar ve çözüm önerileri [Konferans sunumu]. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale. http://www.eab.org.tr/eab/2009/cd.php
  • Creswell, J. W., and Clark, V. L. P. (2011). Designing and conducting mixed methods research. (2. Bs.). Sage.
  • Crowe, S., Cresswell, K., Robertson, A., Huby, G., Avery, A., and Sheikh, A. (2011). The case study approach. BMC Med Res Methodol, 11, Article 100. https://doi.org/10.1186/1471-2288-11-100
  • Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerinde yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies. 38, 445-462. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3035
  • Delikara, A. (2019). Türkiye’de müzik teknolojileri alanında yapılmış lisansüstü tezler. Ekev Akademi Dergisi, 23(79), 1-16.
  • Draves, T., J., Cruse, C., S., Mills, M., M., and Sweet, B., M. (2008). Subjects in Music Education Research: 1991-2005. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 176, 19-29. https://www.jstor.org/stable/40319430
  • Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K., and Kyngäs, H. (2014). Qualitative content analysis: A focus on trustworthiness. SAGE Open, 4(1), 1-10. https://doi.org/10.1177/2158244014522633
  • Flyvbjerg, B. (2011). Case study. N. K. Denzin, and Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (s. 301-316). Sage.
  • Güner, S. U. (2019). Ülkemizde keman ve keman eğitimi alanlarında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (1986-2018) (Tez No. 50696) [Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Gürler, D. A. (2021). Müzik öğretmenliği alanında yapılan araştırmalar üzerine bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 1858-1880. https://doi.org/10.17755/esosder.870215
  • Hsieh, H. F., and Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
  • İnal, İ., and Zahal, O. (2020). Piyano alanında yayımlanan ulusal tez ve makaleler üzerine bir içerik analizi çalışması (1987-2020) [Konferans sunumu]. VI. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi, Alanya.
  • Jorgensen, E. R. (2008). Questions for music education research. Music Education Research, 10(3), 331-346. https://doi.org/10.1080/14613800802280050
  • Kantorski, V. J., and Stegman, S. F. (2006). A content analysis of qualitative research dissertations in music education, 1998-2002. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 168, 63-73. https://www.jstor.org/stable/40319461
  • Kot, F. C., and Hendel, D. D. (2012) Emergence and growth of professional doctorates in the United States, United Kingdom, Canada and Australia: a comparative analysis. Studies in Higher Education, 37(3), 345-364. https://doi.org/10.1080/03075079.2010.516356
  • Kösreli, S. (2020). Türkiye’de ses eğitimi alanında yazılmış lisansüstü tezlere yönelik bir inceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(5), 3651-3668. https://doi.org/10.15869/itobiad.708104
  • Kurtaslan, Z. (2018). Türkiye’de yaylı çalgılarda yay teknikleri üzerine yapılan lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi. Fine Arts, 23(4), 57-70.
  • Madsen, C. K. (2003). Instruction and supervision of graduate students in music education. Research Studies in Music Education, 21(1), 72-79. https://doi.org/10.1177/1321103X030210010601
  • Nichols, B. E. (2013). The first 20 years: A content analysis of the journal of music teacher education, 1991–2011. Journal of Music Teacher Education, 22(2), 73-84. https://doi.org/10.1177/1057083712473117
  • Orhan, Ş. Y., and Gökçe, A. (2018). Türkiye’de oda müziği alanında yapılmış lisansüstü tezler. Z. Karacagil, and E. Anaz (Eds.), Sosyal Bilimlerde Güncel Tartışmalar İnsan Çalışmaları I (s. 96-104). Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
  • Özay, S. (2020). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezler. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16, Eğitim ve Toplum Özel Sayısı, 6344-6361. https://doi.org/10.26466/opus.784467
  • Öztutgan, Z. (2016). Türkiye’de gitar alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi ve değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 684-708.
  • Phillips, K. H. (2008). Graduate music education. Research & Issues in Music Education, 6(1). Article 2. https://commons.lib.jmu.edu/rime/vol6/iss1/2
  • Silvey, B. A., Sims, W. L., Pohlman, G., and Regier, B. J. (2019). A Content Analysis of Update: Applications of Research in Music Education (1989–2017). Update: Applications of Research in Music Education, 38(1), 55-62. https://doi.org/10.1177/8755123319829193
  • Soycan, M. (2021). Türkiye’de 2010-2020 yılları arasında yapılan flüt konulu lisansüstü tezlerin incelenmesi: İçerik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 2153-2187.
  • Tapu, I. K. (2017). Müzik öğretmenliği eğitimi sürecinin lisansüstü tezlerdeki görünümü. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 4(11), 504-513.
  • Taylor, N., and Maxwell, T. W. (2004). Enhancing the relevance of a professional doctorate: The case of the doctor of education degree at the University of New England. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 5(1), 60-69.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods. (4. Bs.). Sage.
  • YÖK. (2018). 100/2000 YÖK doktora bursları. Gelecek 10 yıl için güçlü nesiller yetiştirme projesi. Yükseköğretim Kurulu Yayını.
  • YÖK. (2016, 20 Nisan). Lisansüstü eğitim ve öğretim yönetmeliği. Resmi gazete. 1 Ekim 2021 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=21510&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden erişildi.

The content analysis of dissertations completed in the department of music teacher education in Turkey (2014-2021)

Yıl 2023, Cilt: 26 Sayı: 49, 49 - 60, 23.06.2023
https://doi.org/10.31795/baunsobed.1069921

Öz

The aim of this study is to reveal the dissertations written in the Music Education Teaching Departments of the Institute of Educational Sciences, Fine Arts Education between 2014-2019 in Turkey. The study was planned as a qualitative method research and a case study was adopted in this context. The data of the study were collected from the YOK National Thesis Center and a total of 132 dissertations were reached. The aforementioned data were analyzed by content analysis and interpreted by considering the themes of 'year, university, subjects, method, design and sample group'. The findings of the study showed that the majority of these theses were written on instrument education (piano education), adopted quantitative method and experimental design, and studied with pre-service music teachers.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Babacan, E. (2021). Türkiye’de piyano ile ilgili yapılan lisansüstü araştırmaların içerik analizi: (1995-2017). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 1159-1191. https://doi.org/10.32709/akusosbil.869110
  • Babaç, E. E., and Köse, H. S. (2018). Türkiye’de 2011-2018 yılları arasında koro alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin bazı parametreler bakımından incelenmesi. Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi, 3(1), 32-55. https://doi.org/10.31811/ojomus.430359
  • Barrett, J. R. (2014). Case study in music education. C. M. Conway (Ed.), The Oxford handbook of qualitative research in American music education (s. 113–132). Oxford University Press.
  • Bryman, A. (2016). Social research methods. (5. Bs.). Oxford University Press.
  • Can, A. A., Can, Ü. K., and Bağcı, H. (2009, 1-3 Mayıs). Lisansüstü müzik eğitimi programlarıyla ve gerçekleştirilen araştırmalarla ilgili sorunlar ve çözüm önerileri [Konferans sunumu]. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale. http://www.eab.org.tr/eab/2009/cd.php
  • Creswell, J. W., and Clark, V. L. P. (2011). Designing and conducting mixed methods research. (2. Bs.). Sage.
  • Crowe, S., Cresswell, K., Robertson, A., Huby, G., Avery, A., and Sheikh, A. (2011). The case study approach. BMC Med Res Methodol, 11, Article 100. https://doi.org/10.1186/1471-2288-11-100
  • Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerinde yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies. 38, 445-462. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3035
  • Delikara, A. (2019). Türkiye’de müzik teknolojileri alanında yapılmış lisansüstü tezler. Ekev Akademi Dergisi, 23(79), 1-16.
  • Draves, T., J., Cruse, C., S., Mills, M., M., and Sweet, B., M. (2008). Subjects in Music Education Research: 1991-2005. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 176, 19-29. https://www.jstor.org/stable/40319430
  • Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K., and Kyngäs, H. (2014). Qualitative content analysis: A focus on trustworthiness. SAGE Open, 4(1), 1-10. https://doi.org/10.1177/2158244014522633
  • Flyvbjerg, B. (2011). Case study. N. K. Denzin, and Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (s. 301-316). Sage.
  • Güner, S. U. (2019). Ülkemizde keman ve keman eğitimi alanlarında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (1986-2018) (Tez No. 50696) [Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Gürler, D. A. (2021). Müzik öğretmenliği alanında yapılan araştırmalar üzerine bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 1858-1880. https://doi.org/10.17755/esosder.870215
  • Hsieh, H. F., and Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
  • İnal, İ., and Zahal, O. (2020). Piyano alanında yayımlanan ulusal tez ve makaleler üzerine bir içerik analizi çalışması (1987-2020) [Konferans sunumu]. VI. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi, Alanya.
  • Jorgensen, E. R. (2008). Questions for music education research. Music Education Research, 10(3), 331-346. https://doi.org/10.1080/14613800802280050
  • Kantorski, V. J., and Stegman, S. F. (2006). A content analysis of qualitative research dissertations in music education, 1998-2002. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 168, 63-73. https://www.jstor.org/stable/40319461
  • Kot, F. C., and Hendel, D. D. (2012) Emergence and growth of professional doctorates in the United States, United Kingdom, Canada and Australia: a comparative analysis. Studies in Higher Education, 37(3), 345-364. https://doi.org/10.1080/03075079.2010.516356
  • Kösreli, S. (2020). Türkiye’de ses eğitimi alanında yazılmış lisansüstü tezlere yönelik bir inceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(5), 3651-3668. https://doi.org/10.15869/itobiad.708104
  • Kurtaslan, Z. (2018). Türkiye’de yaylı çalgılarda yay teknikleri üzerine yapılan lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi. Fine Arts, 23(4), 57-70.
  • Madsen, C. K. (2003). Instruction and supervision of graduate students in music education. Research Studies in Music Education, 21(1), 72-79. https://doi.org/10.1177/1321103X030210010601
  • Nichols, B. E. (2013). The first 20 years: A content analysis of the journal of music teacher education, 1991–2011. Journal of Music Teacher Education, 22(2), 73-84. https://doi.org/10.1177/1057083712473117
  • Orhan, Ş. Y., and Gökçe, A. (2018). Türkiye’de oda müziği alanında yapılmış lisansüstü tezler. Z. Karacagil, and E. Anaz (Eds.), Sosyal Bilimlerde Güncel Tartışmalar İnsan Çalışmaları I (s. 96-104). Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
  • Özay, S. (2020). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezler. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16, Eğitim ve Toplum Özel Sayısı, 6344-6361. https://doi.org/10.26466/opus.784467
  • Öztutgan, Z. (2016). Türkiye’de gitar alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi ve değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 684-708.
  • Phillips, K. H. (2008). Graduate music education. Research & Issues in Music Education, 6(1). Article 2. https://commons.lib.jmu.edu/rime/vol6/iss1/2
  • Silvey, B. A., Sims, W. L., Pohlman, G., and Regier, B. J. (2019). A Content Analysis of Update: Applications of Research in Music Education (1989–2017). Update: Applications of Research in Music Education, 38(1), 55-62. https://doi.org/10.1177/8755123319829193
  • Soycan, M. (2021). Türkiye’de 2010-2020 yılları arasında yapılan flüt konulu lisansüstü tezlerin incelenmesi: İçerik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 2153-2187.
  • Tapu, I. K. (2017). Müzik öğretmenliği eğitimi sürecinin lisansüstü tezlerdeki görünümü. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 4(11), 504-513.
  • Taylor, N., and Maxwell, T. W. (2004). Enhancing the relevance of a professional doctorate: The case of the doctor of education degree at the University of New England. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 5(1), 60-69.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods. (4. Bs.). Sage.
  • YÖK. (2018). 100/2000 YÖK doktora bursları. Gelecek 10 yıl için güçlü nesiller yetiştirme projesi. Yükseköğretim Kurulu Yayını.
  • YÖK. (2016, 20 Nisan). Lisansüstü eğitim ve öğretim yönetmeliği. Resmi gazete. 1 Ekim 2021 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=21510&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden erişildi.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

İlayda Dubaz Bükülmez 0000-0003-4559-495X

Proje Numarası YOK
Erken Görünüm Tarihi 23 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 8 Şubat 2022
Kabul Tarihi 15 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 26 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Dubaz Bükülmez, İ. (2023). Türkiye’de müzik eğitimi bilim dallarında yapılan doktora tezlerinin içerik analizi (2014-2021). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(49), 49-60. https://doi.org/10.31795/baunsobed.1069921

BAUNSOBED