Although intolerance towards the other has always existed in Western societies throughout history, it started to come to the fore more after the attack on the twin towers in the USA on September 11, 2001. This situation, which is called Islamophobia, means fear of Islam and Muslims, but also includes the meanings of anti-Islam and hostility.
The aim of this article is to examine the effect of cinema, which is used as a common religious education tool, on society and people. In the study, which was limited to movies and TV series shot in Hollywood cinema after 2000, the data were tried to be evaluated in the context of Islamophobia. The reason why cinema is preferred is that it easily reaches the masses, creates a permanent effect on the society and changes the behavior of people. In this respect, the question of how to benefit from religious education against the increasing Islamophobic films in cinema, which is accepted as one of the non-formal education instruments, constitutes the main problem of the study.
The data used in the research were selected from the TV series and movies that got 7 or more points from the Imdb website. Imdb has been preferred because of its objective features such as separating actors and movies according to their categories and giving points, and having a membership system open to everyone. Content analysis method was used to classify and summarize the data in terms of problem and purpose and to extract a certain meaning. Since the study is an original study that evaluates post-2000 Hollywood films in the context of Islamophobic elements and gives information about the methods of benefiting from cinema in religious education, it is hoped that it will be a source for cinema and religious education researches to be made in the coming years.
Non-Formal Religious Education Ideology Islamophobia Media Cinema
Batı toplumlarında ötеkinе kаrşı hoşgörüsüzlük tarih boyunca hеr zаmаn mеvcut olmasına rağmen 11 Еylül 2001’dе АBD’dеki ikiz kulеlеrе yapılan sаldırıdan sonrа daha çok gündeme gelmeye başlamıştır. İslamofobi olarak isimlendirilen bu durum İslаm vе Müslümаn korkusu аnlаmınа gеlmеklе birliktе, İslаm kаrşıtlığı vе düşmаnlığı anlamlarını da içеrmеktеdir.
Bu makalenin amacı, yaygın din eğitimi aracı olarak kullanılan sinemanın toplum ve insan üzerindeki etkisini incelemektir. 2000 sonrası Hollywood sinemasında çekilen film ve dizilerle sınırlandırılan çalışmada, veriler İslamofobi bağlamında değerlendirilmeye çalışılmıştır. Sinemanın tercih edilme nedeni, kitlelere kolayca ulaşması, toplumda kalıcı etki ve insanlarda davranış değişiklikleri meydana getirmesidir. Bu yönüyle yaygın eğitim enstrümanlarından biri olarak kabul edilen sinemada artan İslamofobik filmlere karşı din eğitiminden nasıl faydalanılacağı sorusu çalışmanın temel problemini oluşturmaktadır.
Araştırmada kullanılan veriler, İmdb sitesinden 7 ve üzeri puan alan dizi ve filmlerden seçilmiştir. İmdb’nin, oyuncu ve filmleri kategorilerine göre ayırıp puan vermesi, herkese açık bir üyelik sistemine sahip olması gibi nesnel özellikleri sebebiyle tercih edilmiştir. Verilerin, problem ve amaç bakımından sınıflandırılması, özetlenmesi ve belirli bir anlam çıkarılması için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma, 2000 sonrası Hollywood filmlerini İslamofobik ögeler bağlamında değerlendiren ve sinemadan din eğitiminde faydalanma metodları hakkında bilgi veren özgün bir çalışma olması nedeniyle ilerleyen yıllarda yapılacak sinema ve din eğitimi araştırmalarına kaynak teşkil edebileceği ümit edilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 26 Sayı: 49 |
BAUNSOBED