Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SANAYİ VE HİZMET SEKTÖRÜNDE FAALİYET GÖSTEREN KOBİ’LERİN İÇ PAZARDAKİ PAZARLAMA SORUNLARININ İNCELENMESİ VE KEŞİFSEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 51 - 81, 17.01.2020
https://doi.org/10.33416/baybem.646252

Öz

Globalleşme ile birlikte
dünya çapında birçok işletmenin aynı anda ürün/hizmet sunduğu günümüzde,
pazarda başarılı olabilmek için pazarlama araçlarının optimum şekilde
kullanılması gerekmektedir. Fakat ne yazık ki KOBİ’ler, kendilerine has
özellikleri ve problemlerinden dolayı pazarlama konusunda ciddi sorunlar
yaşamaktadır. Araştırmanın temel amacı, sanayi ve hizmet sektöründe faaliyet
gösteren KOBİ’lerin iç pazardaki pazarlama sorunları arasındaki farklılıkları
tespit etmektir. Araştırmanın yan amacını ise, çalışan sayısı, yıllık ciro,
pazarlama departmanı sahipliği, müşteri ve pazar veri tabanı sahipliği, aktif
iş planı sahipliği, üst yönetim seviyesine raporlama ve dış pazarlarda faaliyet
gösterme gibi genel özelliklere sahip KOBİ’lerin iç pazardaki pazarlama
sorunları arasındaki farklılıkları ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, İTO üyesi 312
KOBİ üzerinde bir araştırma yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, sanayi ve
hizmet sektöründe faaliyet gösterenler KOBİ’ler arasında “Pazarlama
Araştırması ve Pazarlama Karması Sorunları”
faktöründe arasında
farklılık tespit edilmiştir. Bununla birlikte araştırmanın yan amacında
belirtilen unsurların bazıları ile hem “Pazarlama
Planları ve Stratejileri Sorunları”
hem de ““Pazarlama Araştırması ve Pazarlama Karması Sorunları” faktörlerinde
farklılık tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgemci, T. (2001). Kobi’lerin temel sorunları ve sağlanan destekler. Ankara: KOSGEB Yayınları.Akın E. (2007). Kobi’lerin pazarlama sorunları seviyelerine göre gruplandırılması ve ihracat ile e-ticaret eğilimleri açısından gruplar arası farkı belirleme çalışması. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2: 24-44Alabay M.N. (2010). Geleneksel pazarlamadan yeni pazarlama yaklaşımlarına geçiş süreci. Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi. 15(2): 213-235.Alkibay, S., Songür, N. ve Ertürk, İ. (1999). Ortadoğu Sanayi ve Ticaret Merkezi’ndeki Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Profili, Sorunları ve Çözüm Önerileri. Ankara: KOSGEB Yayınları.Ansari O.F. (2015). An analysis of marketing problems & possible remedies of Bangladeshi Smes. ASA University Review. 9(2): 85-98.Azad S. ve Hemmati, H. (2013). Marketing status in Smes, industrial versus consumer companies. Acta Universitatis Danubius OEconomica. 9(3): 37-48.Bağrıaçık, A. (1991). Başka ülkelerle karşılaştırmalı olarak Türkiye’de küçük ve orta boy firmalar. İstanbul: İstanbul Sanayi Odası Yayınları: Yayın No:1991/5.Božić L. and P. Mohnen. (2016). Determinants of ınnovation in croatian Smes – comparison of service and manufacturing firms. Market-Tržište. 28(1): 7-27.Carson, D. (2003). Marketing for small-to-medium enterprises. Baker, M.J. (Eds,). The Marketing Book (pp. 757-775). 5. Baskı. Oxford: Butterworth-Heinemann.Çelik C. ve Karadal, H. (2007). Kobi‟lerin sorunları ve çözüm stratejilerinin algılanan performans üzerine etkileri: Aksaray ve mersin örneği. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16(2): 119-138.Dinçer, Ö. ve Şencan, H. (1995). Orta büyüklükteki işletmeler ve bürokrasi. İstanbul: Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Yayınları.Demirdöğen O. ve Bilgili, B. (2004). Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerde pazarlama anlayışının belirlenmesi - Erzurum ili örneği. atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3(1): 147-162.Doğan, S. (2010). Avrupa Birliği’nin girişimcilik politikası - Kobi yaklaşımı ve Türkiye. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları, Yayın No: 2010/80.Efe, B. (1998). İzmir Kobi’leri büyüteç altında. İzmir: İzmir Ticaret Odası Yayınları, Yayın No:57.Erdem E, Korkut, D.S. ve Duru, M.N. (2010). Sales and marketing problems of small and medium sized forest products enterprises in turkey. African Journal of Business Management. 4(7): 1416-1422.Ertan Oktay E. ve A. Güney. (2002). Türkiye'de Kobi'lerin finansman sorunu ve çözüm önerileri. 21.Yüzyılda Kobi’ler: Sorunlar, Fırsatlar ve Çözüm Önerileri Sempozyumu. Kıbrıs, Ocak 3-4.Gelibolu L. (2009). Kars kaşar peyniri işletmelerinin pazarlama sorunları ve çözüm önerileri üzerine bir alan araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 23(3): 151-165.Gegez E. (2015). Pazarlama araştırmaları. 5. Baskı. İstanbul: Beta Basım A.Ş.George, D. ve Mallery, P. (2001). SPSS for Windows: A simple guide and reference 10.0 update. 3. Edition, U.S.A. Allyn& Bacon Company.Giles G. B. (1994). Marketing. 6. Edition. London: Pitman Publishing.Izvercianu M. ve Miclea, Ş. (2015). Marketing practices in Smes. case study: Malta. Review of Management and Economic Engineering 14(2): 403-415.İlter, H.M. (2001). Aile şirketlerinde kurumsallaşma ve Kobi’lerin yönetim sorunları. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları. Yayın No: 2001/19.İslamoğlu, A.H. ve Fırat, D. (2011). Stratejik marka yönetimi. 2. Baskı. İstanbul: Beta Basım Yayım A.Ş.Karagöz, M. (2008). Kobi’lerin temel sorunları, bu alanda sağlanan destekler ve çözüm önerileri. Yerel Siyaset Dergisi, 16: 85-94.Karafakıoğlu M. (2006). Pazarlama ilkeleri. 2. Baskı. İstanbul: Literatür Yayıncılık.Kargül İ. D. (1997). Türkiye’de Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Yönetim Sorunları ve Çözümleri. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları. Yayın No: 1997/47.Kaya S. ve Alpkan, L. (2012). Problems and solution proposals for Smes in turkey. Emerging Markets Journal. 2(2): 30-45.Kirpalani V.H. ve Macintosh, N.B. (1980). International marketing effectiveness of technology-oriented small firms. Journal of International Business Studies. 11(3): 81-90.Kocabıyık T. ve Altunay, M.A. (2008). Artan rekabet ortamında Kobi’lerin sorunları ve buna ilişkin bir araştırma. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F.Dergisi. 25(2): 743-761.Koç, İ.Ö. (2008). Türk Kobi’leri, bugünü ve geleceği. İstanbul: Arıkan Basım Yayım Dağıtım.Koçoğlu D. (2009). Kobi’lerin Avrupa Birliği’ne giriş sürecinde tutundurma faaliyetleri ve ihracata olan etkisi – Denizli metal eşya ve teçhizat sanayinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 12(1/2): 333-342.Kotler P. (2011). A’dan Z’ye pazarlama – Pazarlamayla ilgilenen herkesin bilmesi gereken 80 kavram. 10. Baskı. Bakkal, A.K. (çev.), İstanbul: Mediacat Kitapları. Köksal M.H. (2013). Konfeksiyon yan sanayiinde pazarlama uygulamaları, sorunları ve çözüm önerileri - fermuar sektöründe bir alan çalışması. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. Nisan, 17(1/2): 323-336.Küçükyılmazlar, A. (2007). Avrupa Birliği’nin Türk Kobi’lerine yönelik programları rehberi. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları, Yayın No: 2007/47.Küçükçolak R.A. (1998). KOBİ’lerin finansman sorununun sermaye piyasası yoluyla çözümü. İstanbul: İstanbul Menkul Kıymetler Borsası, Karizma Reklam Hizmetleri Yayıncılık.Mucuk İ. (2013). Temel pazarlama bilgileri. 4.Basım. İstanbul: Türkmen Kitabevi.Müftüoğlu, M.T. (2002). Türkiye’de küçük ve orta ölçekli işletmeler Kobi’ler sorunlar-öneriler. 7. Baskı, Ankara: Turhan Kitabevi Yayınları.Müftüoğlu M. T. ve Durukan, T (2004). Girişimcilik ve Kobi’ler. Ankara: Gazi Kitabevi.Müslümov, A. (2002). 21. yüzyılda Türkiye’de Kobi’ler – Sorunlar, fırsatlar ve çözüm önerileri. İstanbul: Literatür Yayınları.Nunnally, J. (1979). Psychometric theory. New York: McGraw Hill.Ören, K. (2003). Avrupa Birliği ve Türkiye’nin küçük ve orta büyüklükteki işletmelere (kobi) sağladığı devlet teşvikleri ve kullanım alanlarının karşılaştırılması: Nevşehir ilinde bir uygulama. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(2): 105-119.Özcan, B. (2005). Katılım öncesi mali yardımlar ve Kobi’lere sağlanacak olanaklar. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları, Yayın No: 2005/09.Özötün E. (1993). 1993 yılında küçük ve orta boy sanayi kuruluşları, İstanbul: İstanbul Sanayi Odası Araştırma Dairesi Yayınları. Yayın No: 1993/10.Resnick S.M, Cheng, R., Simpson, M. & Lourenço, F. (2016). Marketing in Smes: A “4ps” self-branding model. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 22(1): 155-174.Sanayi İhtisas Komitesi. (2012). Sanayi sektöründeki Kobi’ler –Sorunlar ve çözümleri. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları. Yayın No: 2011/15.Simpson M, Podmore, J., Taylor, N & Frecknall-Hughes, J. (2006). Marketing in small and medium sized enterprises. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research. 12(6): 361-387.Sipahi, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. (2008). Sosyal bilimlerde Spss’le veri analizi. 2. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.Stefanoviç I. ve Miloseviç, D. (2011). Growth dynamics and development problems of small and medium enterprises. Management. 61: 72-77.Şahin A. (2009). Mersin’de faaliyet gösteren küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin yenilik faaliyetlerinin ölçülmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 10(2): 259-271.Taş, H.Y. (2010). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Kobi’lerin istihdam arttırıcı etkileri. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları, Yayın No: 2010/39.Tekin M. (2001). Kobi’lerin üretim ve pazarlama sorunları ve çözümüne yönelik bir araştırma. 1. Orta Anadolu Kongresi – KOBİ’lerin Finansman ve Pazarlama Sorunları. Ankara, Ekim 18-21.Torlak Ö. ve N. Uçkun. (2005). Eskişehir’deki Kobi’lerin pazarlama ve finansman sorunları ara kesiti. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1): 199-215. T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı. (2004). KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı.Tosyalı, S. B. (1995). KOBİ’lerin Türkiye ekonomisindeki yeri. İzmir: İzmir Ticaret Odası Yayınları. Yayın No: 20.Uludağ, İ ve Serin, V. (1991). Türkiye’de küçük ve orta ölçekli işletmeler (Yapısal ve finansal sorunlar çözümler).İstanbul: İTO Yayınları, Yayın No: 21.Uygun M. ve Uslu, Ş. (2002), Yeni rekabet koşullarında Kobi'lerin değişen pazarlama stratejileri ve pazarlama sorunları: Konya örneği, 21.Yüzyılda Kobi’ler: Sorunlar, Fırsatlar ve Çözüm Önerileri Sempozyumu. Kıbrıs, Ocak, 3-4.Wieland J. (2016). Determinants of price and product policy standardisation: the case of Smes in the B2B market. International Journal of Sales, Retailing and Marketing. 5(4): 19-47.www.ama.org/about/ama/markdef.asp (23.05.2001) aktaran: Gegez E. (2015). Pazarlama araştırmaları. 5. Baskı. İstanbul: Beta Basım A.Ş.http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=2150 (06.01.2019)http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/11/20051118-5.htm (13.09.2018)http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/11/20121104-11.htm (13.09.2018)http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/06/20180624-7.pdf (13.09.2018)http://www.kobi.org/index.php/tanimi/layout (13.09.2018)http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/sme-definition/index_en.htm (13.09.2018)http://www.kosgeb.gov.tr/site (24.09.2018)https://www.sanayi.gov.tr/?lang=tr (24.09.2018)https://www.ticaret.gov.tr/ (24.09.2018)https://www.eximbank.gov.tr/ (24.09.2018)https://ab.gov.tr/47126.html (24.09.2018)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurettin Ozan Bakır 0000-0002-6854-638X

Gözde Koncuk Bu kişi benim 0000-0001-7444-2707

Yayımlanma Tarihi 17 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bakır, N. O., & Koncuk, G. (2020). SANAYİ VE HİZMET SEKTÖRÜNDE FAALİYET GÖSTEREN KOBİ’LERİN İÇ PAZARDAKİ PAZARLAMA SORUNLARININ İNCELENMESİ VE KEŞİFSEL BİR ARAŞTIRMA. İşletme Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 51-81. https://doi.org/10.33416/baybem.646252

Cited By

Pazarlama Konulu Çalışmaların Literatür Taraması
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.953391

İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Dizinler: Index Copernicus, DOAJ, Crossref, CiteFactor, EBSCO, Google Scholar, ASSOS, OJOP, ERIH Plus