Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Katılım Bankasında Hesapları Bulunan Bireylerin Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi: Erzincan İli Örneği

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 234 - 253, 01.07.2020
https://doi.org/10.33416/baybem.752005

Öz

Küreselleşme ve teknoloji de yaşanan gelişmeler bir taraftan insanların yaşamlarını kolaylaştırırken, diğer taraftan da finansal açıdan ciddi tehlikeler ile karşı karşıya bırakmaktadır. Finansal riskin derecesi teknolojik gelişmelere ve ülkelerin sosyo ekonomik durumuna bağlı olarak her geçen gün artmaktadır. Fakat bireylerin finansal bilgi düzeyi aynı hızla artmamaktadır. Bu ters orantı, finansal enstrümanların kullanılmamasına neden olurken, tasarruf sahipleri için de tehlike yaratmaktadır. Finansal okuryazarlık, bir bireyin temel finans bilgilerine sahip olması, bu bilgiyi günlük hayatında uygulayabilmesini ve doğru kararlar verebilmesini sağlar. Bu kavram son dönemlerde ilgi görmüş ve üzerine yapılan araştırmalar sıklık kazanmıştır. 21.yy da hızla gelişen ekonomi, bireylerin değişen ihtiyaçları ve toplumun demografik yapısının değişmesi gibi birçok neden finansal okuryazarlık kavramının önemini gün yüzüne çıkarmaktadır. Finansal okuryazarlık kavramı bireylerin finansal konularda bilgi sahibi olmasında, finansal ürün ve hizmetlere ulaşabilmelerinde ve finansal kararlar almalarında önemli bir rol üstlenmektedir. Finansal okuryazarlık kavramının öneminin anlaşılması ile birlikte bazı uluslararası kurumlar gerekli çalışmaları yürütmeye başlamışlardır. Çalışmada katılım bankasında hesabı olan bireylerin finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu nedenle Erzincan ili sınırlarında faaliyet gösteren katılım bankalarının müşterilerine anket uygulanmıştır.

Kaynakça

  • Al-tamimi, H. A. H. & Kalli, A. A. B. (2009). Financial Literacy and InvestmentDecisions of UAE Investors. The Journal of Risk Finance, Vol. 10, Iss 5, 500 – 516. Almenberg, J. & Dreber, A. (2015). Gender, Stock Market Participation and Financial Literacy. Economics Letters, 137: 140–142. Altun, A. (2005). Gelişen Teknolojiler ve Yeni Okuryazarlıklar. Ankara, Arı Yayıncılık. Atkinson, A. & Messy, F. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, OECD Publishing, Paris. Bayram, S. S. (2010). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi Davranışları: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Baysa, E. (2015). Finansal Okuryazarlık ve Banka Müşteri Segmentasyonları Üzerine Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat. Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (Genişletilmiş 21. Baskı), Ankara: Pegem Akademi. COMCEC (Standing Committee For Economic and Commercial Cooperation of the Organization of Islamic Cooperation). (2013), ‘‘Enhancing Financial Literacy InCapıtal Market’’, Report of the Financial Literacy Task Force of the COMCEC Capital Market Regulators Forum. Cude, B.J., Lawrence, F.C., Lyons, A.C., Metzger, K., Lejeune, E., Marks, L. & Matchtmes, K. (2006). College Students and Financial Literacy: What They Know and What We Need to Learn. EasternFamily Economics and Resource Management Association, 2006 Conferance. Clercq, De. B. & Venter, J.M.P. (2009). Factors Influencing A Prospective Chartered Accountant’s Level of Financial Literacy: An Exploratory Study, Meditari Accountancy Research, Cilt. 17, Sayı. 2, 47- 60. Er, F., Temizel, F., Özdemir, A. & Sönmez, H. (2014). Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 14, Sayı 4, 113- 126. Gökmen, H. (2012). Finansal Okuryazarlık. İstanbul, Hiperlink Yayınları. Gutnu, M. M. & Cihangir, M. (2015). Finansal Okuryazarlık Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Personeli Üzerine Bir Araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 3, Sayı 10. Güler, E. (2015). Hane halkının Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Sakarya İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. Hogarth, M. J. & Hilgert, M. (2002). Financial Knowledge, Experience and Learning Preferences: Preliminary Resultsfrom a New Survey on Financial Literacy. Consumer Interest Annual, Cilt 48, 1-7. Hopley, V. (2003). Financial Education: What is it and WhatMakes it SoImportant?. Community Reinvestment Report, Series, No. 1, Federal Reserve Bank of Cleveland www.clevelandfed.org/CommAffairs/CR_Reports/CRreport.pdf, (23.02.2019). Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (5. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Kandemir, S. (2018). Finansal Tüketicilerin Finansal Okuryazarlık Durumlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi. Küçükaslan, A. (2017). Finansal Okuryazarlık: Kayseri İli Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane Üniversitesi. Loibl, C. & Hira T. (2005). Self-Directed Financial Learning And Financial Satisfaction. Journal Of Financial Counseling and Planning, Cilt. 16, Sayı. 1, 13-14. Lusardi, A. (2008). HouseholdSavingBehavior: The Role of Financial Literacy, Information, and Financial Education Programs, NBER WorkingPaper Series, Working Paper 13824. Lusardi, A. & Mitchell, O. S. (2011). The Outlook for Financial Literacy: National Bureau of EconomicResearch. NBER Working Paper No. 17077 Issued in May 2011. Lusardİ, A. & Scheresberg, C.B. (2013). Financial Literacy and High- CostBorrowing in the United States, Working Paper 18969. Nicolini, G., Cude, B., J. & Swarn, C. (2013). Financial Literacy: A Comparative Study Across Four Countries, International Journal of Consumer Studies 37, 689–705. OECD INFE (2011), Measuring Financial Literacy: Core Questionnaire in Measuring Financial Literacy: Questionnaire and Guidance Notes for Conducting an Internationally Comparable Survey of Financial Literacy. Öztürk, E. (2014). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademik Personel Üzerine Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta. Saraç, E. (2014). Finansal Okuryazarlık ve Dumlupınar Üniversitesi Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi. Sekita, S. (2011). Financial Literacy and Retirement Planning in Japan. Journal of Pension Economics & Finance, Cilt. 10, Sayı. 4, 637-656. Shaari, N. A., Nurfadhilah, A, H., Mohamed, R. K. M. H. & Sabri, M. A. J. (2013). Financial Literacy: A Study Amongthe University Students. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, Cilt. 5, Sayı. 2, 279-299. Temizel, F. & Bayram, F. (2011). Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı 1, 74. Wagland, S. (2006). Financial Literacy in theContext of Literacy in General” Fifth Australian Society of Heterodox Economists Conference. http://tdk.gov.tr/.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Eser 0000-0002-6226-2773

Şule Yüksel Yiğiter 0000-0003-3230-5784

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 12 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eser, A., & Yiğiter, Ş. Y. (2020). Katılım Bankasında Hesapları Bulunan Bireylerin Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi: Erzincan İli Örneği. İşletme Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 234-253. https://doi.org/10.33416/baybem.752005

İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Dizinler: Index Copernicus, DOAJ, Crossref, CiteFactor, EBSCO, Google Scholar, ASSOS, OJOP, ERIH Plus