Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Average National Income Per Capita and Academic Achievement: PISA 2022 Results, Example of Countries

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 14, 15 - 24, 05.11.2024

Öz

The study aims to examine the impact of the average per capita national income of countries participating in the PISA 2022 assessment on their mathematics literacy, reading skills, and science literacy scores. The study investigates the extent to which economic factors influence educational success. This study was conducted using a quantitative research method based on a correlational design. The national income and PISA 2022 data of 81 countries included in the PISA 2022 assessment were subjected to regression analysis. The annual per capita incomes of the countries were obtained from World Bank data, while the PISA 2022 scores were taken from the Ministry of National Education data. As a result of the regression analysis conducted with the collected data, it was found that the annual per capita incomes of the countries had a positive effect on the PISA 2022 scores.

Kaynakça

  • ALBAYRAK, A. S. (2005). Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde Enküçük Kareler Tekniğinin Alternatifi Yanlı Tahmin Teknikleri ve Bir Uygulama. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 1 (1): 105-126.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 32 (32): 470-483.
  • CRESWELL, J. W. (2017). Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir. Ankara: Eğiten Kitap.
  • DEARING, E. (2008). Psychological Costs of Growing Up Poor. Annals of The New York Academy of Sciences. 1136 (1): 324-332. https://doi.org/10.1196/annals.1425.006
  • EDMONDS, R. (1979). Effective Schools for The Urban Poor. Educational Leadership. 37 (1): 15-24.
  • GÖZÜBÜYÜK T. M. (2022). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • KARAKAŞ, M. R. (2017). Türk Öğrencilerin PISA Okuma Becerileri Başarısına Etki Eden Faktörlerin Yıllara Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • KARTAL, S. K. & DİRLİK, E. M. (2016). Geçerlik Kavramının Tarihsel Gelişimi ve Güvenirlikte En Çok Tercih Edilen Yöntem: Cronbach Alfa Katsayısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 16 (4): 1865-1879.
  • KILIÇ, S. (2013). Doğrusal Regresyon Analizi. Journal of Mood Disorders. 3 (2): 90-92.
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI. (2024). 2022 PISA Türkiye Raporu. Erişim Adresi: https://pisa.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_03/21120745_26152640_pisa2022_rapor.pdf
  • NEUMAN, W. L. (2014), Toplumsal Araştırma Yöntemleri I. Çev. Sedef Özge. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ÖCAL, F. M. (2008). 1980 Sonrası Uygulanan Gelir Dağılımı Politikaları ile Gelir Dağılımının Değişimi ve Türkiye Ekonomisine Olan Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi. 10 (1-2): 263-278.
  • ŞENCAN, H. (2005). Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • THE WORD BANK. (2024). Gayri Safi Yurtiçi Hasıla Verileri. Erişim adresi: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD
  • THE WORD BANK. (2024). Nüfus Verileri. Erişim adresi: https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL
  • YAŞLIOĞLU, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 46: 74-85.

Ortalama Kişi Başına Düşen Milli Gelir ile Akademik Başarının İlişkisi: PISA 2022 Sonuçları Ülkeler Örneği

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 14, 15 - 24, 05.11.2024

Öz

Bu çalışmada PISA 2022 uygulamasına katılan ülkelerin matematik okuryazarlığı, okuma becerileri ve bilim okuryazarlığı puanlarına; çalışmaya katılan ülkelerin kişi başına düşen ortalama milli gelirlerinin etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yapılan çalışmada ekonomik faktörlerin ne derecede eğitimdeki başarıya etkisinin olduğu incelenmiştir. Bu çalışma nicel araştırma yöntemi, korelasyon desene göre yürütülmüştür. PISA 2022 uygulamasında yer alan 80 ülkenin milli gelir ve PISA 2022 verileri regresyon analizine tabi tutulmuştur. Ülkelerin kişi başına düşen yıllık gelirleri Dünya Bankası verilerinden alırken, PISA 2022 puanları Millî Eğitim Bakanlığı verilerinden alınmıştır. Toplanılan veriler ile yapılan regresyon analizi sonucunda ülkelerin kişi başına düşen yıllık gelirlerinin PISA 2022 verilerine olumlu etki ettiği görülmüştür.

Kaynakça

  • ALBAYRAK, A. S. (2005). Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde Enküçük Kareler Tekniğinin Alternatifi Yanlı Tahmin Teknikleri ve Bir Uygulama. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 1 (1): 105-126.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 32 (32): 470-483.
  • CRESWELL, J. W. (2017). Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir. Ankara: Eğiten Kitap.
  • DEARING, E. (2008). Psychological Costs of Growing Up Poor. Annals of The New York Academy of Sciences. 1136 (1): 324-332. https://doi.org/10.1196/annals.1425.006
  • EDMONDS, R. (1979). Effective Schools for The Urban Poor. Educational Leadership. 37 (1): 15-24.
  • GÖZÜBÜYÜK T. M. (2022). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • KARAKAŞ, M. R. (2017). Türk Öğrencilerin PISA Okuma Becerileri Başarısına Etki Eden Faktörlerin Yıllara Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • KARTAL, S. K. & DİRLİK, E. M. (2016). Geçerlik Kavramının Tarihsel Gelişimi ve Güvenirlikte En Çok Tercih Edilen Yöntem: Cronbach Alfa Katsayısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 16 (4): 1865-1879.
  • KILIÇ, S. (2013). Doğrusal Regresyon Analizi. Journal of Mood Disorders. 3 (2): 90-92.
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI. (2024). 2022 PISA Türkiye Raporu. Erişim Adresi: https://pisa.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_03/21120745_26152640_pisa2022_rapor.pdf
  • NEUMAN, W. L. (2014), Toplumsal Araştırma Yöntemleri I. Çev. Sedef Özge. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ÖCAL, F. M. (2008). 1980 Sonrası Uygulanan Gelir Dağılımı Politikaları ile Gelir Dağılımının Değişimi ve Türkiye Ekonomisine Olan Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi. 10 (1-2): 263-278.
  • ŞENCAN, H. (2005). Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • THE WORD BANK. (2024). Gayri Safi Yurtiçi Hasıla Verileri. Erişim adresi: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD
  • THE WORD BANK. (2024). Nüfus Verileri. Erişim adresi: https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL
  • YAŞLIOĞLU, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 46: 74-85.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi, Ekonomik Demografi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emre Doğan 0009-0005-8548-0633

Erken Görünüm Tarihi 1 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 30 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Doğan, E. (2024). Ortalama Kişi Başına Düşen Milli Gelir ile Akademik Başarının İlişkisi: PISA 2022 Sonuçları Ülkeler Örneği. BAYÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 15-24.