Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Eğitim Alan Dersi Öğretim Elemanlarının Liderlik Düzeyleri

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 24, 635 - 648, 29.12.2017

Öz

Toplumsal gelişimin
öncüsü konumundaki eğitim örgütlerinde, en önemli faktörlerden biri
öğretmenlerdir. Öğretmenlerin yetiştirilme süreci, okullardaki eğitim
etkinliklerinin kalitesi açısından büyük önem taşımaktadır. Bu sürecin doğru
bir şekilde amacına ulaşması için öğretmen yetiştiren öğretim elemanlarının,
öğretmen adaylarını kişisel ve mesleki yönden çok iyi yetiştirecek düzeyde bilgi
ve beceriye, bilimsel yaklaşıma ve kişisel liderlik donanımlarına sahip olması
gerektiği söylenebilir. Araştırmada, öğretmenleri liderlik yeteneklerine sahip
bireyler olarak yetiştirme görevini üstlenen eğitim alan dersi öğretim
elemanlarının, liderlik düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla alan
derslerini fen edebiyat fakültesinde tamamlayan Karadeniz Teknik Üniversitesi
Fatih Eğitim Fakültesi ortaöğretim matematik, fizik, kimya, biyoloji
öğretmenliği bölümü 145 öğretmen adayına, “liderlik uygulamaları ölçeği”
kullanılarak, eğitim alan dersi öğretim elemanlarının liderlik düzeyleri
hakkındaki görüşleri sorulmuştur. Araştırma sonucunda, öğretim elemanlarının
liderlik düzeylerine ilişkin görüşlerin “çoğu zaman” düzeyinde olduğu ve
öğretmen adaylarının cinsiyetine ve anabilim dallarına göre görüşler arasında
farklılık olmadığı görülmüştür

Kaynakça

  • Baki, A & Gökçek, T. ( 2007). Matematik öğretmeni adaylarının benimsedikleri öğretmen modeline ilişkin bazı ipuçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 22-31.
  • Clark, R., Walker, M. & Keith, S. (2002). Experimentally assessing the student impacts of out-of-class communication: Office visits and the student experience. Journal of College Student Development, 43 (6), 824- 837.
  • Cruickshank, D., Bainer. D.& Metcalf, K. (1995) The Act of Teaching. Mcgraw-Hill, Inc.
  • Çapri, B. & Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlilik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelere göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,9(15), 33–53.
  • Delaney, A. M. (2008). Why faculty-student interaction matters in the first year experience” TertiaryEducation and Management, 14 (3), 227-241.
  • Emanuel, R. & Adams, J.N. (2006). Assessing college student perceptions of instructor customer service via the quality of instructor service to students (QISS) questionnaire. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(5), 535- 549.
  • Güven, S., Bulut, P., Calp, Ş., Süntar, N.E. & Şahin, D. (2008). Sınıf öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin karakter eğitimi konusundaki yetkinlik inançları. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi. Çanakkale.
  • Işığıçok, E. (2008). Performans ölçümü, yönetimi ve istatistiksel analizi. Ekonometri ve İstatistik, 7, 1–23.
  • Karakütük, K., Tunç, B., Özdem, G. & Bülbül, T. (2008). Eğitim Fakültelerinin Öğretim Elemanı Profili. Ankara Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Katzenmeyer, M. & Moller, G. (2013). Uyuyan devi uyandırmak öğretmen liderler yetiştirmek. (çev. Editörü: Servet Özdemir), Nobel yayıncılık, Ankara.
  • Kılıç, M., Kaya, A., Yıldırım, N. & Genç, G., (2004). Eğitimci gözüyle öğretmen ve öğrenci. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Kumral O. (2009). “Öğretmen Adaylarının Öğretim Elemanlarının Davranışlarına Yönelik Algıları”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 92-102.
  • Pascarella, E. T. & Terenzini, P. T. (2005). How college affects students: Findings and insights from twenty years of research. San Francisco: Jossey- Bass Publishers.
  • Penny, A.R. (2003). Changing the agenda for research into students’ views about university teaching: four shortcomings of SRT research. Teaching in Higher Education, 8 (3), 399-411.
  • Polat, S. & Tülübaş T. (2013). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerine Göre Öğretim Elemanlarının Ruhsal Liderlik Davranışlarını Gösterme Düzeyleri, Eğitim ve Bilim, 38(170), 32-47.
  • Şen, H. Ş. & Erişen, Y. (2002). Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1), 99-116.
  • Troen, V. & Boles, K. (1994). Two teachers examine the power of teacher leadership. In D.R. Walling (Ed.), Teachers as leaders: Perspectives on the professional development of teachers (pp. 275-286). Bloomington, IN: Phi Delta Kappa.
  • UNESCO (1997). Yüksek Öğretim Akademik Personelinin Durumuna İlişkin Tavsiye.Erişim:14.03.2015,http://80.251.40.59/politics.ankara.edu.tr/altipar/Yayinlar/Yuksek%20Ogretim%20Tavsiye.pdf.
  • Yavuz M. (2010). Adaptation of the Leadership Practices Inventory (LPI) to Turkish. Education and Science, 35 (158), 143-157.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. & Çelik, M. (2011). Öğretmen kavramına ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algılarının analizi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (2), 92-108.

Views of Teacher Candidates on Leadership Levels of Course Instructors in a Faculty of Education

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 24, 635 - 648, 29.12.2017

Öz

In educational organizations, the teachers are,
without doubt, the most important factors playing the role of pioneers of an
improving community. The process in which teachers are trained plays a major
role in terms of the quality of activities in the schools. It can be said that
in order for this phase to reach its goal in the best way, the instructors who
train the teachers need to be equipped with the needed information, skills,
scientific approach and personal leadership. In this research, leadership levels
of the instructor, who take the role of training the teachers as individuals
who already have the leadership skills needed, are determined. For this aim,
teacher candidates (145 in number) who completed their major area courses in
the department of Science/Literature Faculty in Black Sea Technical
University/Fatih Education Faculty and who are in the departments of secondary school
mathematics, chemistry, physics, biology teaching have been asked for their
opinions about the sufficiency of their instructors’ Leadership Level using
"Leadership Practices Scale". After the research, it is found out
that the leadership levels of instructors were "high most of the
time" according to the teacher candidates' personal views and there were
no differences in their opinions based on the gender and departments.

Kaynakça

  • Baki, A & Gökçek, T. ( 2007). Matematik öğretmeni adaylarının benimsedikleri öğretmen modeline ilişkin bazı ipuçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 22-31.
  • Clark, R., Walker, M. & Keith, S. (2002). Experimentally assessing the student impacts of out-of-class communication: Office visits and the student experience. Journal of College Student Development, 43 (6), 824- 837.
  • Cruickshank, D., Bainer. D.& Metcalf, K. (1995) The Act of Teaching. Mcgraw-Hill, Inc.
  • Çapri, B. & Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlilik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelere göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,9(15), 33–53.
  • Delaney, A. M. (2008). Why faculty-student interaction matters in the first year experience” TertiaryEducation and Management, 14 (3), 227-241.
  • Emanuel, R. & Adams, J.N. (2006). Assessing college student perceptions of instructor customer service via the quality of instructor service to students (QISS) questionnaire. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(5), 535- 549.
  • Güven, S., Bulut, P., Calp, Ş., Süntar, N.E. & Şahin, D. (2008). Sınıf öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin karakter eğitimi konusundaki yetkinlik inançları. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi. Çanakkale.
  • Işığıçok, E. (2008). Performans ölçümü, yönetimi ve istatistiksel analizi. Ekonometri ve İstatistik, 7, 1–23.
  • Karakütük, K., Tunç, B., Özdem, G. & Bülbül, T. (2008). Eğitim Fakültelerinin Öğretim Elemanı Profili. Ankara Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Katzenmeyer, M. & Moller, G. (2013). Uyuyan devi uyandırmak öğretmen liderler yetiştirmek. (çev. Editörü: Servet Özdemir), Nobel yayıncılık, Ankara.
  • Kılıç, M., Kaya, A., Yıldırım, N. & Genç, G., (2004). Eğitimci gözüyle öğretmen ve öğrenci. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Kumral O. (2009). “Öğretmen Adaylarının Öğretim Elemanlarının Davranışlarına Yönelik Algıları”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 92-102.
  • Pascarella, E. T. & Terenzini, P. T. (2005). How college affects students: Findings and insights from twenty years of research. San Francisco: Jossey- Bass Publishers.
  • Penny, A.R. (2003). Changing the agenda for research into students’ views about university teaching: four shortcomings of SRT research. Teaching in Higher Education, 8 (3), 399-411.
  • Polat, S. & Tülübaş T. (2013). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerine Göre Öğretim Elemanlarının Ruhsal Liderlik Davranışlarını Gösterme Düzeyleri, Eğitim ve Bilim, 38(170), 32-47.
  • Şen, H. Ş. & Erişen, Y. (2002). Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1), 99-116.
  • Troen, V. & Boles, K. (1994). Two teachers examine the power of teacher leadership. In D.R. Walling (Ed.), Teachers as leaders: Perspectives on the professional development of teachers (pp. 275-286). Bloomington, IN: Phi Delta Kappa.
  • UNESCO (1997). Yüksek Öğretim Akademik Personelinin Durumuna İlişkin Tavsiye.Erişim:14.03.2015,http://80.251.40.59/politics.ankara.edu.tr/altipar/Yayinlar/Yuksek%20Ogretim%20Tavsiye.pdf.
  • Yavuz M. (2010). Adaptation of the Leadership Practices Inventory (LPI) to Turkish. Education and Science, 35 (158), 143-157.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. & Çelik, M. (2011). Öğretmen kavramına ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algılarının analizi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (2), 92-108.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hülya Kasapoğlu

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2016
Kabul Tarihi 20 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Kasapoğlu, H. (2017). Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Eğitim Alan Dersi Öğretim Elemanlarının Liderlik Düzeyleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 635-648.