Teknolojik
yeniliklerin eğitime çok hızlı entegre olduğu günümüzde farklı teknolojilerin
öğretimsel potansiyellerinin belirlenmesine yönelik birçok çalışma
gerçekleştirilmektedir. Bu teknolojilerden biri de üç boyutlu (3B) yazdırma
teknolojisidir. 3B yazıcılar nesnelerin üç boyutlu ve somut hallerinin ortaya
konulmasında oldukça etkili araçlardır. Ayrıca teknolojinin gelişimiyle birlikte
günlük yaşamda kullanılabilir hale gelmesi de eğitim ortamlarında kullanımı
gündeme getirmiştir. Mevcut araştırma kapsamında da günümüzde üzerinde yapılan
çalışmaların yoğunlaştığı 3B yazıcıların mevcut durumunun ve eğitim amaçlı
kullanımının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç kapsamında mevcut durumu
belirlemek için 2003-2017 yılları arasında Web of Science veritabanında 3B
yazıcılara yönelik gerçekleştirilen çalışmalar incelenmiştir. Bunun yanı sıra
eğitim alanında 3B yazıcılara yönelik çalışmaların incelenmesinde ERIC
veritabanındaki çalışmalar da araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma
kapsamında verilerden derinlemesine bilgi elde edebilmek için içerik analizi
yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiki yöntemlerden
(yüzde ve frekans) de faydalanılmıştır. Gerçekleştirilen çalışma neticesinde
son yıllarda 3B yazıcılara yönelik yapılan çalışmaların sayısında ilerleyen bir
artışın olduğu söylenebilir. Bunun yanı sıra özellikle sağlık ve mühendislik
alanlarında bu teknolojiden sıklıkla faydalanıldığı söylenebilir. Eğitim
alanında ise beklenen düzeyde çalışmanın yapılmadığı görülmüştür. Bu durumun
oluşmasında mevcut teknolojinin yeni olmasının önemli etkilerinin olduğu
düşünülmektedir. Ancak ilerleyen yıllarda okullarda bu teknolojinin sıklıkla
kullanılabileceği öngörülmektedir.
Anthony, S. (2012, 07 26). The world’s first 3D-printed gun, extremetech.com: http://www.extremetech.com/extreme/133514-the-worlds-first-3d-printed-gun
Barroso, L. R., Bicer, A., Capraro, M. M., Capraro, R. M., Foran, A. L., Grant, M. R., ... & Rice, D. (2017). Run! Spot. Run!: vocabulary development and the evolution of STEM disciplinary language for secondary teachers. ZDM, 49(2), 187-201.
Blauch, D. N., & Carroll, F. A. (2014). 3D Printers Can Provide an Added Dimension for Teaching Structure–Energy Relationships.
Brown, A. (2015). 3D Printing in instructional settings: Identifying a curricular hierarchy of activities. TechTrends, 59(5), 16-24.
Berman, B. (2012). 3-D Printing: The New Industrial Revolution. Business Horizons, 155- 162.
Campbell, T., Williams, C., Ivanova, O. ve Garrett, B. (2011). Could 3D printing change the world? Technologies, potential, and ımplications of additive manufacturing. Washintgon, DC: Atlantic Council. http://www.atlanticcouncil.org/images/files/publication_pdfs/403/101711_ACUS_3DPrinting.PDF (13.11.2017 tarihinde erişilmiştir.)
Chien, Y. H. (2017). Developing a Pre-engineering Curriculum for 3D Printing Skills for High School Technology Education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(7), 2941-2958.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
Çallı, L., & Taşkın, K. (2015). 3D Yazıcı Endüstrisinin Oluşturacağı Yeni Pazarlar ve Pazarlama Uygulamaları. ICEB 2015. Uluslararası Vizyon Üniversitesi, Gostivar, Makedonya.
Demir, E. B. K., Çaka, C., Tuğtekin, U., Demir, K., İslamoğlu, H., & Kuzu, A. (2016). Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye’deki Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi, 2(17), 481-503.
DeNisco, A. (2012). Fab Labs: Using Technology to Make (Almost) Anything!. District Administration, 48(11), 34-37.
Eisenberg, M. (2013). 3D printing for children: What to build next? International Journal of Child-Computer Interaction, 1(1), 7-13.
Gartner. (2015). Gartner's 2015 Hype Cycle for emerging technologies identifies the computing innovations that organizations should monitor. 12 Kasım 2017 tarihinde http://www.gartner.com/newsroom/id/3114217 adresinden ulaşılmıştır.
Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
Gross BC, Erkal JL, Lockwood SY, Chen C. & Spence, DM. (2014). Evaluation of 3D printing and its potential impact on biotechnology and the chemical sciences. Ann Chem. 86(7).
Huleihil, M. (2017). 3D printing technology as innovative tool for math and geometry teaching applications. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 164, No. 1, p. 012023). IOP Publishing.
Jo, W. (2016). Introduction of 3D Printing Technology in the Classroom for Visually Impaired Students. Journal of Visual Impairment & Blindness, 110(2), 115-121.
Jo, W., Hee I, J., Harianto, R.A., So, J.H., Lee, H., Lee, H.J., ve Moon, M. (2016). Introduction of 3D Printing Technology in the Classroom for Visually Impaired Students. Journal of Visual Impairment & Blindness, 110(2), 115-121.
Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Freeman, A., Ifenthaler, D., & Vardaxis, N. (2013). Technology Outlook for Australian Tertiary Education 2013-2018: An NMC Horizon Project Regional Analysis. New Media Consortium. 6101 West Courtyard Drive Building One Suite 100, Austin, TX 78730.
Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V. ve Freeman, A. (2014). NMC Horizon Report: 2014 Higher Education Edition. Austin, TX: The New Media Consortium. 6101 West Courtyard Drive Building One Suite 100, Austin, TX 78730.
Kuneinen , E. (2012). Infographic: 3D Printing and the Future. 3dprintingindustry: http://3dprintingindustry.com/wp-content/uploads/2012/11/3D-Printing-in-the-Home-Farnell-Element14-Infographic-copy.jpg
Kwon, H. (2017). Effects of 3D Printing and Design Software on Students\u2019 Interests, Motivation, Mathematical and Technical Skills. Journal of STEM Education, 18(4).Love, T. S., & Roy, K. (2016). 3D Printing. What's the Harm?. Technology and Engineering Teacher, 76(1), 36-37.
Lu, M., Su, J., Wang, W., & Lu, J. (2017). Visualization of Kepler’s laws of planetary motion. Physics Education, 52(2), 025006.
Martin, R. L., Bowden, N. S., & Merrill, C. (2014). 3D Printing in Technology and Engineering Education. Technology and engineering teacher, 73(8), 30-35.
Mertz, L. (2013). Dream it, design it, print it in 3-D: What can 3-D printing do for you? IEE Pulse, 4 (6), p.15-21.
Moreno Martinez, N. M., Leiva Olivencia, J., & Lopez Meneses, E. (2016). Robotics, 3d Modeling and Augmented Reality in Education for Development Of Multiple Intelligences. Aula de Encuentro, 2(18), 158-183.
Nusca, A. (2012, 11 15). 3D printing: The hype, the hopes, the hurdles. http://news.cnet.com: http://news.cnet.com/8301-11386_3-57549959-76/3d-printing-the-hype-the-hopes-the-hurdles/Olla, P. (2015). Opening Pandora’s 3D printed box. Technology and Society Magazine, 34(3), 74-80.
Saorin, J. L., Carbonell-Carrera, C., Cantero, J. D. L. T., Meier, C., & Aleman, D. D. (2017). Three-Dimensional Interpretation of Sculptural Heritage with Digital and Tangible 3D Printed Replicas. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 16(4), 161-169.
Segerman, H. (2012). 3D printing for mathematical visualisation. The Mathematical Intelligencer, 34(4), 56-62.
Stone, P. J., Dunphy, D. C., & Smith, M. S. (1966). The general inquirer: A computer approach to content analysis. The M.I.T. Press, Massachusetts.
Ventola, C. L. (2014). Medical applications for 3D printing: current and projected uses. Pharmacy and Therapeutics, 39(10), 704.
Yılmaz, F., Arar, M. E., & Koç, E. (2013). 3D Baskı ile Hızlı Prototip ve Son Ürün Üretimi. Metalurji Dergisi, 168, 35-40.
3dortgen (2017). Çağan Kuyucu. http://www.3dortgen.com/blog/3d-yazici-rehberi-2-3d-yazicilarda-kullanima-uygun-hammaddeler (09.11.2017 tarihinde erişilmiştir.)
Yıl 2018,
Cilt: 13 Sayı: 25, 163 - 184, 30.06.2018
Anthony, S. (2012, 07 26). The world’s first 3D-printed gun, extremetech.com: http://www.extremetech.com/extreme/133514-the-worlds-first-3d-printed-gun
Barroso, L. R., Bicer, A., Capraro, M. M., Capraro, R. M., Foran, A. L., Grant, M. R., ... & Rice, D. (2017). Run! Spot. Run!: vocabulary development and the evolution of STEM disciplinary language for secondary teachers. ZDM, 49(2), 187-201.
Blauch, D. N., & Carroll, F. A. (2014). 3D Printers Can Provide an Added Dimension for Teaching Structure–Energy Relationships.
Brown, A. (2015). 3D Printing in instructional settings: Identifying a curricular hierarchy of activities. TechTrends, 59(5), 16-24.
Berman, B. (2012). 3-D Printing: The New Industrial Revolution. Business Horizons, 155- 162.
Campbell, T., Williams, C., Ivanova, O. ve Garrett, B. (2011). Could 3D printing change the world? Technologies, potential, and ımplications of additive manufacturing. Washintgon, DC: Atlantic Council. http://www.atlanticcouncil.org/images/files/publication_pdfs/403/101711_ACUS_3DPrinting.PDF (13.11.2017 tarihinde erişilmiştir.)
Chien, Y. H. (2017). Developing a Pre-engineering Curriculum for 3D Printing Skills for High School Technology Education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(7), 2941-2958.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
Çallı, L., & Taşkın, K. (2015). 3D Yazıcı Endüstrisinin Oluşturacağı Yeni Pazarlar ve Pazarlama Uygulamaları. ICEB 2015. Uluslararası Vizyon Üniversitesi, Gostivar, Makedonya.
Demir, E. B. K., Çaka, C., Tuğtekin, U., Demir, K., İslamoğlu, H., & Kuzu, A. (2016). Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye’deki Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi, 2(17), 481-503.
DeNisco, A. (2012). Fab Labs: Using Technology to Make (Almost) Anything!. District Administration, 48(11), 34-37.
Eisenberg, M. (2013). 3D printing for children: What to build next? International Journal of Child-Computer Interaction, 1(1), 7-13.
Gartner. (2015). Gartner's 2015 Hype Cycle for emerging technologies identifies the computing innovations that organizations should monitor. 12 Kasım 2017 tarihinde http://www.gartner.com/newsroom/id/3114217 adresinden ulaşılmıştır.
Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
Gross BC, Erkal JL, Lockwood SY, Chen C. & Spence, DM. (2014). Evaluation of 3D printing and its potential impact on biotechnology and the chemical sciences. Ann Chem. 86(7).
Huleihil, M. (2017). 3D printing technology as innovative tool for math and geometry teaching applications. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 164, No. 1, p. 012023). IOP Publishing.
Jo, W. (2016). Introduction of 3D Printing Technology in the Classroom for Visually Impaired Students. Journal of Visual Impairment & Blindness, 110(2), 115-121.
Jo, W., Hee I, J., Harianto, R.A., So, J.H., Lee, H., Lee, H.J., ve Moon, M. (2016). Introduction of 3D Printing Technology in the Classroom for Visually Impaired Students. Journal of Visual Impairment & Blindness, 110(2), 115-121.
Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Freeman, A., Ifenthaler, D., & Vardaxis, N. (2013). Technology Outlook for Australian Tertiary Education 2013-2018: An NMC Horizon Project Regional Analysis. New Media Consortium. 6101 West Courtyard Drive Building One Suite 100, Austin, TX 78730.
Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V. ve Freeman, A. (2014). NMC Horizon Report: 2014 Higher Education Edition. Austin, TX: The New Media Consortium. 6101 West Courtyard Drive Building One Suite 100, Austin, TX 78730.
Kuneinen , E. (2012). Infographic: 3D Printing and the Future. 3dprintingindustry: http://3dprintingindustry.com/wp-content/uploads/2012/11/3D-Printing-in-the-Home-Farnell-Element14-Infographic-copy.jpg
Kwon, H. (2017). Effects of 3D Printing and Design Software on Students\u2019 Interests, Motivation, Mathematical and Technical Skills. Journal of STEM Education, 18(4).Love, T. S., & Roy, K. (2016). 3D Printing. What's the Harm?. Technology and Engineering Teacher, 76(1), 36-37.
Lu, M., Su, J., Wang, W., & Lu, J. (2017). Visualization of Kepler’s laws of planetary motion. Physics Education, 52(2), 025006.
Martin, R. L., Bowden, N. S., & Merrill, C. (2014). 3D Printing in Technology and Engineering Education. Technology and engineering teacher, 73(8), 30-35.
Mertz, L. (2013). Dream it, design it, print it in 3-D: What can 3-D printing do for you? IEE Pulse, 4 (6), p.15-21.
Moreno Martinez, N. M., Leiva Olivencia, J., & Lopez Meneses, E. (2016). Robotics, 3d Modeling and Augmented Reality in Education for Development Of Multiple Intelligences. Aula de Encuentro, 2(18), 158-183.
Nusca, A. (2012, 11 15). 3D printing: The hype, the hopes, the hurdles. http://news.cnet.com: http://news.cnet.com/8301-11386_3-57549959-76/3d-printing-the-hype-the-hopes-the-hurdles/Olla, P. (2015). Opening Pandora’s 3D printed box. Technology and Society Magazine, 34(3), 74-80.
Saorin, J. L., Carbonell-Carrera, C., Cantero, J. D. L. T., Meier, C., & Aleman, D. D. (2017). Three-Dimensional Interpretation of Sculptural Heritage with Digital and Tangible 3D Printed Replicas. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 16(4), 161-169.
Segerman, H. (2012). 3D printing for mathematical visualisation. The Mathematical Intelligencer, 34(4), 56-62.
Stone, P. J., Dunphy, D. C., & Smith, M. S. (1966). The general inquirer: A computer approach to content analysis. The M.I.T. Press, Massachusetts.
Ventola, C. L. (2014). Medical applications for 3D printing: current and projected uses. Pharmacy and Therapeutics, 39(10), 704.
Yılmaz, F., Arar, M. E., & Koç, E. (2013). 3D Baskı ile Hızlı Prototip ve Son Ürün Üretimi. Metalurji Dergisi, 168, 35-40.
3dortgen (2017). Çağan Kuyucu. http://www.3dortgen.com/blog/3d-yazici-rehberi-2-3d-yazicilarda-kullanima-uygun-hammaddeler (09.11.2017 tarihinde erişilmiştir.)
Yıldırım, G., Yıldırım, S., & Çelik, E. (2018). Yeni Bir Bakış - 3 Boyutlu Yazıcılar ve Öğretimsel Kullanımı: Bir İçerik Analizi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 163-184.