Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Modellerin Doğası Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 17 Sayı: 34, 586 - 605, 30.06.2022
https://doi.org/10.35675/befdergi.877809

Öz

Öğretmen adaylarının modellerin doğası ve modelleme sürecini anlamış olmaları, gelecekte öğrencilerine bilimsel bilgi ve kavramları öğretmelerine yardımcı olacağı için önemlidir. Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının modellerle ilgili görüşlerini incelemektir. Araştırmanın örneklemi 1019 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu çalışmada, Chittleborough, Treagust, Mamiale ve Mocerino tarafından geliştirilmiş olan anket, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Anket, 5 sorudan meydana gelmektedir. Verilerin analizi için tek yönlü ANOVA testi yapılmıştır. Çalışma sonunda, öğretmen adaylarının modellerin doğası hakkındaki görüşlerinin bölüm ve sınıf düzeyine göre farklılık gösterdiği, katılımcıların çoğunun modellerin doğası hakkında bilimsel görüşlere sahip olduğu görülmüştür. Çalışma sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının modellerin doğası ve modelleme süreciyle ilgili yetersizliklerinin önüne geçebilmek için öğretmen adaylarının aldığı dersler içerisinde modeller, modellerin özellikleri, modellerle öğretim ve modelleme süreci gibi konulara yer verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aktan, M. B. (2013). Fen öğretmen adaylarının modeller ve modelleme hakkındaki görüşleri ve içerik bilgisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(168), 398-410.
  • Aslan, A., & Yadigaroğlu, M. (2013). Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik lisansüstü öğrencilerinin model ve modelleme hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 123-132.
  • Ayvacı, H.S., Sevim, S., Durmuş, A., & Kara, Y. (2016). Analysis of pre-service teachers’ views toward models and modeling in science education. Turkish Journal of Teacher Education, 5(2), 84-96.
  • Berber, N. C., & Güzel, H. (2009). Fen ve matematik öğretmen adaylarının modellerin bilim ve fendeki rolüne ve amacına ilişkin algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 87-97.
  • Çelik, S. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel modeller ile ilgili anlayışları, Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 9-26.
  • Chittleborough, G. D., Treagust, D. F., Mamiala, T. L., & Mocerino, M. (2005). Students’ perceptions of the role of models in the process of science and in the process of learning. Research in Science and Technological Education, 23(2), 195-212. doi.org/10.1080/02635140500266484
  • Crawford, B. A., & Cullin, M. J. (2004). Supporting prospective teachers' conceptions of modelling in science. International Journal of Science Education, 26(11), 1379-1401. doi.org/10.1080/09500690410001673775
  • Crawford, B., & Cullin, M. (2005). Dynamic assessments of pre-service teachers ’ knowledge of models and modelling. In K. Boersma, H. Eijkelhof, M. Goedhart, & O. Jong (Eds.), Research and the quality of science education (pp. 309 – 323). Dordrecht: Springer. doi.org/10.1007/1-4020-3673-6_25
  • Demirhan, E., & Şahin, F. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarinin yapilandirilmiş, yari-yapilandirilmiş ve yapilandirilmamiş üç boyutlu modelleme süreçlerine ilişkin görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 382-414.
  • Ergin, İ. Özcan, İ., & Sarı, M. (2012). Farklı akademik unvanlara sahip fen öğretmenlerinin branşlara göre model ve modelleme hakkındaki görüşleri. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(1), 142-159.
  • Gilbert , J. K., Boulter, C. J., & Elmer, R. (2000). Positioning models in science education and in design and technology education. In J. K. Gilbert & C. J. Boulter (Eds.), Developing models in science education (pp. 3-17). Dordrecht: Springer. doi.org/10.1007/978-94-010-0876-1_1
  • Gilbert, J. K. (2004). Models and modelling: Routes to more authentic science education. International Journal of Science and Matjematics Education, 2(2), 115-130. doi.org/10.1007/s10763-004-3186-4
  • Gobert, J. D., & Buckley, B. C. (2000). Introduction to model-based teaching and learning in science education. International Journal of Science Education, 22(9), 891-894. doi.org/10.1080/095006900416839
  • Greca, I. M., & Moreira, M. A. (2000). Mental models, conceptual models, and modelling. International Journal of Science Education, 22(1), 1-11. doi.org/10.1080/095006900289976
  • Grosslight, L., Unger, C., Jay, E., & Smith, C. L. (1991). Understanding models and their use in science: Conceptions of middle and high school students and experts. Journal of Research in Science Teaching, 28(9), 799-822. doi.org/10.1002/tea.3660280907
  • Güneş, B., Bağcı, N., & Gülçiçek, Ç. (2004). Fen bilimlerinde kullanılan modellerle ilgili öğretmen görüşlerinin tespit edilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(7), 1-14.
  • Halloun, I. A. (2006). Modeling theory in science education. Dordrecht: Springer. doi.org/10.1007/s11191-006-9004-3
  • Harman, G. (2012, 27-30 Haziran). Fen bilgisi öğretmen adaylarının model ve modelleme ile ilgili bilgilerinin incelenmesi [Konferans sunumu]. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Türkiye.
  • Harrison, G. A. (2001). How do teachers and textbook writers model scientific ideas for students? Research in Science Education, 31(3), 401-435. doi.org/10.1023/A:1013120312331
  • Haugwitz, M., & Sandmann, A. (2010). Collaborative modelling of the vascular system-designing and evaluating a new learning method for secondary students. Journal of Biological Education, 44(3), 136-140. doi.org/10.1080/00219266.2010.9656210
  • Justi, R. S., & Gilbert, J. K. (2002). Modelling, teachers' views on the nature of modelling, and implications for the education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387. doi.org/10.1080/09500690110110142
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (31. Basım), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Korkmaz, E. (2010). İlköğretim matematik ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel modellemeye yönelik görüşleri ve matematiksel modelleme yeterlikleri (Doktora tezi). Balıkesir, Balıkesir Üniversitesi.
  • Köksal, E. A., & Yıldırım, H. (2016). Fen ve matematik öğretmenlerinin bilimsel model hakkindaki görüşlerinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13-3(26), 113-130.
  • Krell, M., Reinisch, B., & Krüger, D. (2015). Analyzing students’ understanding of models and modeling referring to the disciplines biology, chemistry, and physics. Research in Science Education, 45(3), 367-393. doi.org/10.1007/s11165-014-9427-9
  • Krell, M., Upmeier zu Belzen, A. & Krüger, D. (2014). Students’ levels of understanding models and modelling in biology: Global or aspect-dependent? Research in Science Education, 44(1), 109-132. doi.org/10.1007/s11165-013-9365-y
  • Lazarowitz, R., & Naim, R. (2013). Learning the cell structures with three-dimensional models: Students’ achievement by methods, type of school and questions’ cognitive level. Journal of Science Education and Technology, 22(4), 500-508. doi.org/10.1007/s10956-012-9409-5
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of science: past, present, and future. In S. Abell & N. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 831 – 879). Mahwah: Erlbaum.
  • Metin, D., & Leblebicioğlu, G. (2015). Ortaokul 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel model ve modelleme hakkındaki görüşlerinin bir yaz bilim kampı süresince gelişimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 40(177), 1-18.
  • Nicolaou, C. T., & Constantinou, C. P. (2014). Assessment of the modeling competence: A systematic review and synthesis of empirical research. Educational Research Review, 13, 52-73. doi.org/10.1016/j.edurev.2014.10.001
  • Özay-Köse, E. & Gül, Ş. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının bilimsel modeller ile ilgili anlayışları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3). 162-180.
  • Schwarz, C. V., & White, B. Y. (2005). Metamodeling knowledge: Developing students' understanding of scientific modeling. Cognition and Instruction, 23(2), 165-205. doi.org/10.1207/s1532690xci2302_1
  • Schwarz, C. V., Reiser, B. J., Davis, E. A., Kenyon, L., Achér, A., Fortus, D., ... Krajcik, J. (2009). Developing a learning progression for scientific modeling: Making scientific modeling accessible and meaningful for learners. Journal of Research in Science Teaching, 46(6), 632-654. doi.org/10.1002/tea.20311
  • Sins, P. H., Savelsbergh, E. R., van Joolingen, W. R., & van Hout ‐ Wolters, B. H. (2009). The relation between students’ epistemological understanding of computer models and their cognitive processing on a modelling task. International Journal of Science Education, 31(9), 1205 – 1229. doi.org/10.1080/09500690802192181
  • Treagust, D. F., Chittleborough, G., & Mamiala, T. L. (2004). Students’ understanding of the descriptive and predictive nature of teaching models in organic chemistry. Research in Science Education, 34(1), 1-20. doi.org/10.1023/B:RISE.0000020885.41497.ed
  • Van Driel, J. H., & Verloop, N. (2002). Experienced teachers' knowledge of teaching and learning of models and modelling in science education. International Journal of Science Education, 24(12), 1255-1272. doi.org/10.1080/09500690210126711
  • Van Driel, J. H., & Verloop, N. (1999). Teachers’ knowledge of models and modeling in science. International Journal of Science Education, 21(11). 1141-1153. doi.org/10.1080/095006999290110
  • Yenilmez-Türkoğlu, A. (2017). Okul öncesi fen eğitiminde model kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1995-2006.
  • Yenilmez-Türkoğlu, A., & Öztekin, C. (2016). Science teacher candidates’ perceptions about roles and nature of scientific models. Research in Science & Technological Education, 34(2), 219-236. doi.org/10.1080/02635143.2015.1137893

The Views of Prospective Teachers about the Nature of Models

Yıl 2022, Cilt: 17 Sayı: 34, 586 - 605, 30.06.2022
https://doi.org/10.35675/befdergi.877809

Öz

The aim of the study is to examine the opinions of the prospective teachers about the models. The sample of the study consists of 1019 prospective teachers. In the study, the relational survey model was used. The questionnaire developed by Chittleborough, Treagust, Mamiale and Mocerino was used as a data collection tool. There are five items in the questionnaire. The ANOVA test was used for data analysis. At the end of the study, it was seen that the opinions of the prospective teachers about the nature of the models differ according to the branch and grade level, and the majority of the participants had scientific views about the nature of the models. It is recommended that the topics such as models, features of models, teaching and modelling process should be added to the curriculum courses to prevent inadequacies regarding the nature of models and the modelling process.

Kaynakça

  • Aktan, M. B. (2013). Fen öğretmen adaylarının modeller ve modelleme hakkındaki görüşleri ve içerik bilgisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(168), 398-410.
  • Aslan, A., & Yadigaroğlu, M. (2013). Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik lisansüstü öğrencilerinin model ve modelleme hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 123-132.
  • Ayvacı, H.S., Sevim, S., Durmuş, A., & Kara, Y. (2016). Analysis of pre-service teachers’ views toward models and modeling in science education. Turkish Journal of Teacher Education, 5(2), 84-96.
  • Berber, N. C., & Güzel, H. (2009). Fen ve matematik öğretmen adaylarının modellerin bilim ve fendeki rolüne ve amacına ilişkin algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 87-97.
  • Çelik, S. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel modeller ile ilgili anlayışları, Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 9-26.
  • Chittleborough, G. D., Treagust, D. F., Mamiala, T. L., & Mocerino, M. (2005). Students’ perceptions of the role of models in the process of science and in the process of learning. Research in Science and Technological Education, 23(2), 195-212. doi.org/10.1080/02635140500266484
  • Crawford, B. A., & Cullin, M. J. (2004). Supporting prospective teachers' conceptions of modelling in science. International Journal of Science Education, 26(11), 1379-1401. doi.org/10.1080/09500690410001673775
  • Crawford, B., & Cullin, M. (2005). Dynamic assessments of pre-service teachers ’ knowledge of models and modelling. In K. Boersma, H. Eijkelhof, M. Goedhart, & O. Jong (Eds.), Research and the quality of science education (pp. 309 – 323). Dordrecht: Springer. doi.org/10.1007/1-4020-3673-6_25
  • Demirhan, E., & Şahin, F. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarinin yapilandirilmiş, yari-yapilandirilmiş ve yapilandirilmamiş üç boyutlu modelleme süreçlerine ilişkin görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 382-414.
  • Ergin, İ. Özcan, İ., & Sarı, M. (2012). Farklı akademik unvanlara sahip fen öğretmenlerinin branşlara göre model ve modelleme hakkındaki görüşleri. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(1), 142-159.
  • Gilbert , J. K., Boulter, C. J., & Elmer, R. (2000). Positioning models in science education and in design and technology education. In J. K. Gilbert & C. J. Boulter (Eds.), Developing models in science education (pp. 3-17). Dordrecht: Springer. doi.org/10.1007/978-94-010-0876-1_1
  • Gilbert, J. K. (2004). Models and modelling: Routes to more authentic science education. International Journal of Science and Matjematics Education, 2(2), 115-130. doi.org/10.1007/s10763-004-3186-4
  • Gobert, J. D., & Buckley, B. C. (2000). Introduction to model-based teaching and learning in science education. International Journal of Science Education, 22(9), 891-894. doi.org/10.1080/095006900416839
  • Greca, I. M., & Moreira, M. A. (2000). Mental models, conceptual models, and modelling. International Journal of Science Education, 22(1), 1-11. doi.org/10.1080/095006900289976
  • Grosslight, L., Unger, C., Jay, E., & Smith, C. L. (1991). Understanding models and their use in science: Conceptions of middle and high school students and experts. Journal of Research in Science Teaching, 28(9), 799-822. doi.org/10.1002/tea.3660280907
  • Güneş, B., Bağcı, N., & Gülçiçek, Ç. (2004). Fen bilimlerinde kullanılan modellerle ilgili öğretmen görüşlerinin tespit edilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(7), 1-14.
  • Halloun, I. A. (2006). Modeling theory in science education. Dordrecht: Springer. doi.org/10.1007/s11191-006-9004-3
  • Harman, G. (2012, 27-30 Haziran). Fen bilgisi öğretmen adaylarının model ve modelleme ile ilgili bilgilerinin incelenmesi [Konferans sunumu]. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Türkiye.
  • Harrison, G. A. (2001). How do teachers and textbook writers model scientific ideas for students? Research in Science Education, 31(3), 401-435. doi.org/10.1023/A:1013120312331
  • Haugwitz, M., & Sandmann, A. (2010). Collaborative modelling of the vascular system-designing and evaluating a new learning method for secondary students. Journal of Biological Education, 44(3), 136-140. doi.org/10.1080/00219266.2010.9656210
  • Justi, R. S., & Gilbert, J. K. (2002). Modelling, teachers' views on the nature of modelling, and implications for the education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387. doi.org/10.1080/09500690110110142
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (31. Basım), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Korkmaz, E. (2010). İlköğretim matematik ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel modellemeye yönelik görüşleri ve matematiksel modelleme yeterlikleri (Doktora tezi). Balıkesir, Balıkesir Üniversitesi.
  • Köksal, E. A., & Yıldırım, H. (2016). Fen ve matematik öğretmenlerinin bilimsel model hakkindaki görüşlerinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13-3(26), 113-130.
  • Krell, M., Reinisch, B., & Krüger, D. (2015). Analyzing students’ understanding of models and modeling referring to the disciplines biology, chemistry, and physics. Research in Science Education, 45(3), 367-393. doi.org/10.1007/s11165-014-9427-9
  • Krell, M., Upmeier zu Belzen, A. & Krüger, D. (2014). Students’ levels of understanding models and modelling in biology: Global or aspect-dependent? Research in Science Education, 44(1), 109-132. doi.org/10.1007/s11165-013-9365-y
  • Lazarowitz, R., & Naim, R. (2013). Learning the cell structures with three-dimensional models: Students’ achievement by methods, type of school and questions’ cognitive level. Journal of Science Education and Technology, 22(4), 500-508. doi.org/10.1007/s10956-012-9409-5
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of science: past, present, and future. In S. Abell & N. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 831 – 879). Mahwah: Erlbaum.
  • Metin, D., & Leblebicioğlu, G. (2015). Ortaokul 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel model ve modelleme hakkındaki görüşlerinin bir yaz bilim kampı süresince gelişimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 40(177), 1-18.
  • Nicolaou, C. T., & Constantinou, C. P. (2014). Assessment of the modeling competence: A systematic review and synthesis of empirical research. Educational Research Review, 13, 52-73. doi.org/10.1016/j.edurev.2014.10.001
  • Özay-Köse, E. & Gül, Ş. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının bilimsel modeller ile ilgili anlayışları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3). 162-180.
  • Schwarz, C. V., & White, B. Y. (2005). Metamodeling knowledge: Developing students' understanding of scientific modeling. Cognition and Instruction, 23(2), 165-205. doi.org/10.1207/s1532690xci2302_1
  • Schwarz, C. V., Reiser, B. J., Davis, E. A., Kenyon, L., Achér, A., Fortus, D., ... Krajcik, J. (2009). Developing a learning progression for scientific modeling: Making scientific modeling accessible and meaningful for learners. Journal of Research in Science Teaching, 46(6), 632-654. doi.org/10.1002/tea.20311
  • Sins, P. H., Savelsbergh, E. R., van Joolingen, W. R., & van Hout ‐ Wolters, B. H. (2009). The relation between students’ epistemological understanding of computer models and their cognitive processing on a modelling task. International Journal of Science Education, 31(9), 1205 – 1229. doi.org/10.1080/09500690802192181
  • Treagust, D. F., Chittleborough, G., & Mamiala, T. L. (2004). Students’ understanding of the descriptive and predictive nature of teaching models in organic chemistry. Research in Science Education, 34(1), 1-20. doi.org/10.1023/B:RISE.0000020885.41497.ed
  • Van Driel, J. H., & Verloop, N. (2002). Experienced teachers' knowledge of teaching and learning of models and modelling in science education. International Journal of Science Education, 24(12), 1255-1272. doi.org/10.1080/09500690210126711
  • Van Driel, J. H., & Verloop, N. (1999). Teachers’ knowledge of models and modeling in science. International Journal of Science Education, 21(11). 1141-1153. doi.org/10.1080/095006999290110
  • Yenilmez-Türkoğlu, A. (2017). Okul öncesi fen eğitiminde model kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1995-2006.
  • Yenilmez-Türkoğlu, A., & Öztekin, C. (2016). Science teacher candidates’ perceptions about roles and nature of scientific models. Research in Science & Technological Education, 34(2), 219-236. doi.org/10.1080/02635143.2015.1137893
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Suat Ünal 0000-0002-0495-8385

Hilal Yetim Bu kişi benim 0000-0001-6580-1579

Ali İhsan Benzer 0000-0002-5032-7058

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2021
Kabul Tarihi 22 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 17 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Ünal, S., Yetim, H., & Benzer, A. İ. (2022). Öğretmen Adaylarının Modellerin Doğası Hakkındaki Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(34), 586-605. https://doi.org/10.35675/befdergi.877809