Mathematics and creativity are two concepts that are not independent of each other. These two concepts have a major role in improving creative, critical, inquisitive and multidimensional thinking skills. Educators are highly important in teaching and improving critical thinking skills as well as mathematical skills which we face in every sphere of life. Aims: This study, which is based on this ideology, aims to reveal the opinions of academics on the relation between mathematics and creativity. Method: The participants of the study is composed of 103 academics working in the education faculties of universities. The responses of the academics to the research question were subjected to content analysis. Findings: The results of the analysis revealed that the responses of the academics (n=100) who pointed to a relation between mathematics and creativity can be grouped into four themes (common skills, flexibility, originality, common intelligence types). Result: The responses of the academics regarding the relation between mathematics and creativity revealed that the themes developed from the responses coincide with those in the literature.
Matematik ve yaratıcılık birbirinden bağımsız olmayan iki kavramdır. Bu iki kavramın yaratıcı, eleştirel, sorgulayıcı ve çok boyutlu düşünme becerilerinin geliştirilmesinde büyük rolü vardır. Hayatın her alanında karşılaştığımız matematiksel becerilerin yanı sıra eleştirel düşünme becerilerinin öğretilmesinde ve geliştirilmesinde eğitimciler son derece önemlidir. Amaç: Bu önemden yola çıkılarak yürütülen bu çalışma, akademisyenlerin matematik ve yaratıcılık arasındaki ilişkiye ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Yöntem: Araştırmanın örneklemi, üniversitelerin eğitim fakültelerinde görev yapan 103 akademisyenden oluşmakta olup akademisyenlerin araştırma sorusuna verdikleri cevaplar içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgular: Analiz sonuçları, matematik ve yaratıcılık arasındaki ilişkiye işaret eden akademisyenlerin (n=100) yanıtlarının dört temada (ortak beceriler, esneklik, özgünlük, ortak zeka türleri) gruplandırılabileceğini ortaya koymuştur. Sonuç: Akademisyenlerin matematik ve yaratıcılık ilişkisine ilişkin verdikleri yanıtların ve akademisyenlerin görüşlerinden yola çıkılarak geliştirilen temaların alan yazındaki temalarla örtüştüğü sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mart 2021 |
Kabul Tarihi | 6 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 17 Sayı: 35 |