Toplumların geçmişten günümüze kadar yaptıkları faaliyetleri milli arşivlerinde
görebilmek mümkündür. Milli arşivler, ülkelerin yaşadıkları sosyal, ekonomik,
siyasi ve kültürel olayları aktarmanın yanı sıra, ülkede hâlihazırda verilen eğitim
ve kültür hizmetlerinin de bir odağı olma işlevine sahiptir. Söz konusu işleve her
ülkede aynı derecede önem verilmediği bilinmektedir. Bu işlevi milli arşivler nasıl
yerine getiriyor sorusu çalışmayı şekillendirmektedir. Bu soruya bir cevap bulmak
amacıyla imparatorluk geçmişi bulunan ülkelerden İngiltere ve Türkiye’nin
milli arşivleri incelenmiştir. Bu ülkelerin milli arşivlerinin gerçekleştirdiği eğitim
ve kültür hizmetleri incelenirken sosyal medya uygulamalarından biri olan Facebook
üzerindeki paylaşımlar değerlendirilmiş olup, çalışmada içerik analizi
yöntemi benimsenmiştir. Çalışmada Facebook paylaşımlarının incelenmesinin
nedeni pek çok kurumun Facebook’u halkla ilişkiler fonksiyonunu gerçekleştirmek
amacıyla kullanmasıdır. Facebook paylaşımları incelendiğinde İngiltere’nin
milli arşivini, eğitim ve kültür hizmetlerinin birer odağı, eğitim müfredatının ve
öğretmen yetiştirme sisteminin merkezlerinden biri olarak benimsediği görülmüştür.
Arşivde sergiler, konferanslar ve çeşitli kültürel etkinlikler yapılmaktadır.
Türkiye’nin ise milli arşivlerini, geçmişte yaptığı faaliyetlerin birer delili olma
fonksiyonunda değerlendirdiği; arşivi eğitim ve kültür hizmetlerinin birer odağı
haline getiremediği tespit edilmiştir. Arşivde sergiler yapılsa da konferansların
yeteri kadar düzenlenmediği, eğitim müfredatında arşivden tam anlamıyla faydalanılmadığı
gözlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: Milli arşivler, eğitim ve kültür hizmetleri, sosyal medya, tanıtım.
Abstract
It is possible to see activities of the countries from past to present in their national
archives. National archives have the function which is one of the focuses
about the education and culture services presented in the country besides narrating
the life story of the countries had. It has known that this function has not
been considered important in each country as well. How the national archives
achieve this functions question is shaping the study. By answering this question
national archives of the countries had an empire background like England and
Turkey have been surveyed. These countries’ realized education and culture services
of national archives evaluationing the posts on the Facebook which is one
of the social media application has been surveyed and content analysis has been
adopted as a method. Many institutions using Facebook to achieve their public
relations function is the reason of examining the Facebook posts in the study.
When analyzing the Facebook posts, it has seen that England has adopted her
national archive as a focus of education and culture and one of the centre about
education curriculum and teacher training. Exhibitions, meetings and various
cultural activities have been done in the archive. It has determined that Turkey
has appreciated her national archive within the function of being evidence about
the activities in the past and could not establish the archive one of the focus
about education and culture services. Even making exhibition in the archive, not
enough conferences have been arranged and not being in the education curriculum
have been observed.
Keywords: National archives, educational and cultural services, social media,
promoting.
Milli arşivler eğitim ve kültür hizmetleri sosyal medya tanıtım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 6 |