Güney Sibirya’da yaşayan Hakaslar bölgenin en eski sakinlerindendir. Göktürk yazıtlarının da vücut bulduğu Yenisey boylarında varlıklarını sürdürmektedirler. Tarihî süreçte bilhassa Sovyet Rusyası devrinde “Yenisey”, “Abakan”, ve “Sibirya Türkleri veya Tatarları” denilen Hakasları: Koyballar (Hoyballar), Beltirler (Piltirler), Sagaylar (Sağaylar), Şorlar (Sorlar), Kaçlar (Haastar), Kızıllar (Hızıllar) boyları oluşturur. Uzun yıllar sözlü kültürde yaşamlarını sürdürmüş olan Hakasların yazı dili, Sibirya’nın Rus egemenliğine geçmesi ve bölgede uygulamış oldukları dil siyasetinin neticesinde son yüzyılda oluşmuştur. Uzun süre sözlü kültürde ürünler vermelerinden dolayı destan, hikâye, masal, ninni vb. sözlü kültür ürünleri Hakaslar arasında oldukça yayılmıştır. Özellikle destan kültürü noktasında zengin ve çeşitlilik arz eden Hakas destanları, derleme çalışmaları sonucunda kaydedilmiş ve günümüze kadar ulaştırılmıştır. Çalışmada bir Hakas destanı olan Kara Kuzgun’da bulunan “Çocuk” ile ilgili söz varlığı tespit edilip incelenecektir. Söz varlığı, ele alınan dönemin dil özelliklerini, hayata bakışını bir başka ifade ile ortaya çıktığı toplumun kültürü hakkında pek çok fikir edinmeyi sağlayan veriler sunmaktadır. Yapılacak olan söz varlığı çalışmasıyla bir ulusun tarihini, kültürünü ve mitolojisini anlatan destanlardaki dil malzemesinin incelenmesiyle dönemin Hakas kültüründeki çocuk algısı halkın genel söz dağarcığına ait söz varlığındaki durumu ele alınacaktır. Böylece genellikle mitolojik karakterler ve önemli olayların uzun bir anlatımla yer aldığı destanlarda bulunan “çocuk” imgesi söz varlığı üzerinden değerlendirilecektir.
The Khakas living in Southern Siberia are one of the oldest living groups of the region. They continue their existence around Yenisei, where the Göktürk inscriptions also appeared. In the historical process, especially during the Soviet Russian era, the Khakassians were called “Yenisei”, “Abakan”, and “Siberian Turks or Tatars”: Koyballar (Hoyballar), Beltirler (Piltirler), Sagaylar (Sagaylar), Shorlar (Sorlar), Kaçlar (Haastar), Kızıllar (Hızıllar) tribes. The Khakas, who have lived in oral culture for many years, have formed the Khakas written language in the last century as a result of the Russian domination of Siberia and the language policy they have implemented in the region. Due to the fact that they gave products in oral culture for a long time, oral culture products such as epic, story, fairy tale etc. have spread among the Khakass. Especially Khakas epics, which are rich and diverse in epic culture, have been recorded as a result of compilation studies and have survived to the present day. In this study, the vocabulary related to “Child” in Han Orba, a Khakas epic, will be discussed and analyzed. The vocabulary provides information that provides many ideas about the language features of the period under consideration, the view of life, in other words, the culture of the society in which it emerged. By analyzing the language material in the epics that tell the history, culture and mythology of a nation, the lexical study will examine the perception of the child in the Khakass culture of the period in the vocabulary of the general vocabulary of the people. Thus, the image of “child” in the epics, which usually include mythological characters and important events with a long narrative, will be evaluated through the vocabulary.
Contemporary Turkıc Language Kara Kuzgun child vocabulary Khakas
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuzey-Doğu (Altay, Hakas, Tuva, Saha/Yakut) Türk Lehçeleri ve Edebiyatları, Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 1 |