Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance Of Public Relations In The Post-Truth Era And The Strategies Followed

Yıl 2024, Cilt: 2024 Sayı: 3, 588 - 598, 24.09.2024
https://doi.org/10.58646/bengi.1546761

Öz

‘Fake news’, which are generally created for a specific purpose on different topics, spread rapidly through social media platforms and search engines and prevent the public from accessing real information. Throughout history, fake news and misinformation have been used for various purposes. However, with the introduction of social media into our lives, the dissemination of unproven information or fake news has accelerated, and such content has reached large masses in a short time through both professional content providers and users. Despite the fake news about health and nutrition, raising awareness is a prerequisite for creating healthy societies that consume and eat consciously, and this can be made easier with sustainable public relations. In this study, the function of verification platforms in preventing such information disseminated in the new media environment in the post-truth era is examined. Within the scope of the study, the results of the verification platform teyit.org on health and nutrition claims were analysed. In the study, it was observed that only four out of 14 claims on health and nutrition shared on the internet and social media were found to be true information, and that such information was mostly disseminated through social media.

Kaynakça

  • Bernard, J. C., & Bernard, D. J. (2010). Comparing parts with the whole: Willingness to pay for pesticide-free, non-GM, and organic potatoes and sweet corn. Journal of agricultural and resource economics, 457-475.
  • Bıçakçı, İ. C. (2016). Halkla ilişkilerin kurmaca dünyası ve hakikatin direnişi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Bıçakçı, A. B., & Hürmeriç, P. (2013). Milestones in Turkish public relations history. Public Relations Review, 39(2), 91-100.
  • Bıçakçı, B. (2019). Post-Truth Çağında Halkla İlişkiler’in “Hakikat Yöneticiliği” Rolü: Gıda ve Beslenme Alanındakı Yalan Haberlere Yönelik Stratejiler. Kurgu, 27(4), 61-78.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırmanın temelleri. Nicel Araştırmalar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Çelik, F. (2024). İletişim Perspektifinden Post-truth Fenomeni. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Ertekin, İ. (2016). Halkla ilişkilerde mükemmellik kuramı açısından kurumsal iletişim. İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(2), 25-38.
  • Figueira, Á., & Oliveira, L. (2017). The current state of fake news: challenges and opportunities. Procedia computer science, 121, 817-825.
  • Gifford, J. (2010). Digital Public Relations: E-Marketing's Big Secret. Continuing Higher Education Review, 74, 62-72.
  • Grunig, J. E. (2005). Halkla ilişkiler ve iletişim yönetiminde mükemmellik. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Gülcan, U. (2022). Grunig’in “İletişim Yönetiminde Mükemmellik Kuramı” Bağlamında Örgütsel İletişim Sürecinde Halkla İlişkiler Uygulamalarının Önemi. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal), 8(97), 1441-1445.
  • Herman, E. S., & Chomsky, N. (2002). Manufacturing consent: the political economy of the mass media (3ª edição ed.). Nova Iorque: Phanteon Books.
  • Hür, G. (2024). İsrail’de kanserden ölen olmadığı iddiası doğru mu? Erişim Adresi: https://www.dogrulukpayi.com/dogruluk-kontrolu/israil-de-kanserden-olen-olmadigi-iddiasi-dogru-mu Jahnga, M. R., Leeb, H. & Rochadiatc, A. (2020). Public Relations Practitioners’ Management Of Fake News: Exploring Key Elements and Acts of Information Authentication. Public Relations Review, 46(2): 1-7.
  • Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2021). The elements of journalism, revised and updated 4th edition: What newspeople should know and the public should expect. Crown.
  • Özgen, E., & Bayraktar, N. (2014). Spin Doctor kavramının tehdidi altında halkla ilişkiler. Marmara İletişim Dergisi, (21), 1-17.
  • Paktin, S., & Karaca, H. S. (2018). Post-Truth, Medya ve İktidar. Ekim, 15, İstanbul.
  • Peltekoğlu, F. B., & Askeroğlu, E. D. (2019). Dijital halkla ilişkiler: fenomenler dijital marka elçisi olabilir mi?. Selçuk İletişim, 12(2), 1044-1067.
  • Taş, O., & Taş, T. (2018). Post-hakikat çağında sosyal medyada yalan haber ve Suriyeli mülteciler sorunu. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (29), 183-208.
  • Ünal, R., & Taylan, A. (2017). Sağlık İletişiminde Yalan Haber-Yanlış Enformasyon Sorunu Ve Doğrulama Platformları. Atatürk İletişim Dergisi, (14), 81-100.
  • Vico, G., & Önal, S. (2007). Yeni Bilim. Doğu Batı Yayınları.
  • Vosoughi, S., Roy, D., & Aral, S. (2018). The spread of true and false news online. science, 359 (6380), 1146-1151.
  • Wardle, C., & Derakhshan, H. (2017). Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policymaking (Vol. 27, pp. 1-107). Strasbourg: Council of Europe.
  • Waymer, D., & Heath, R. L. (2019). Political public relations, corporate citizenship, and corporate issues management. In Political Public Relations (pp. 250-269). Routledge.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 432, 113-118.

The Importance Of Public Relations In The Post-Truth Era And The Strategies Followed

Yıl 2024, Cilt: 2024 Sayı: 3, 588 - 598, 24.09.2024
https://doi.org/10.58646/bengi.1546761

Öz

Genelde farklı konularda belirli bir amaç doğrultusunda oluşturulan “Yalan haber”ler sosyal medya platformları ve arama motorları aracılığıyla hızlı bir şekilde yayılıp, kamuoyunun gerçek bilgiye ulaşmasına engel olmaktadır. Tarih boyunca yalan haber ve yanlış bilgi çeşitli amaçlar için kullanılmıştır. Ancak sosyal medyanın hayatımıza girmesiyle doğruluğu henüz kanıtlanmamış enformasyonunun ya da yalan haberin yayılımı hız kazanmıştır, bu tarz içerikler hem profesyonel içerik sağlayıcılar hem de kullanıcılar vasıtasıyla kısa sürede geniş kitlelere ulaşmıştır. Sağlık ve beslenme konularında oluşturulan yalan haberlere rağmen bilinçli tüketen ve beslenen, sağlıklı toplumlar meydana getirmek için farkındalık oluşturmak ön koşuldur ve sürdürülebilir halkla ilişkiler ile bu daha kolay hale gelebilmektedir. Bu çalışmada, Hakikat sonrası çağda yeni medya ortamında yayılan bu tarz bilgilerin önlenmesinde doğrulama platformlarının nasıl bir işlevi olduğu incelenmiştir. Çalışma kapsamında teyit.org doğrulama platformunda sağlık ve gıda ile ilgili iddialar üzerine yapılan incelemenin sonuçlarının ne olduğu ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışmada, internet ve sosyal medyada paylaşılan sağlık ve beslenme konusundaki 14 iddianın sadece dördünün doğru bilgi olduğu, bu tür enformasyonun en fazla sosyal medya üzerinden yayıldığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Bernard, J. C., & Bernard, D. J. (2010). Comparing parts with the whole: Willingness to pay for pesticide-free, non-GM, and organic potatoes and sweet corn. Journal of agricultural and resource economics, 457-475.
  • Bıçakçı, İ. C. (2016). Halkla ilişkilerin kurmaca dünyası ve hakikatin direnişi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Bıçakçı, A. B., & Hürmeriç, P. (2013). Milestones in Turkish public relations history. Public Relations Review, 39(2), 91-100.
  • Bıçakçı, B. (2019). Post-Truth Çağında Halkla İlişkiler’in “Hakikat Yöneticiliği” Rolü: Gıda ve Beslenme Alanındakı Yalan Haberlere Yönelik Stratejiler. Kurgu, 27(4), 61-78.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırmanın temelleri. Nicel Araştırmalar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Çelik, F. (2024). İletişim Perspektifinden Post-truth Fenomeni. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Ertekin, İ. (2016). Halkla ilişkilerde mükemmellik kuramı açısından kurumsal iletişim. İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(2), 25-38.
  • Figueira, Á., & Oliveira, L. (2017). The current state of fake news: challenges and opportunities. Procedia computer science, 121, 817-825.
  • Gifford, J. (2010). Digital Public Relations: E-Marketing's Big Secret. Continuing Higher Education Review, 74, 62-72.
  • Grunig, J. E. (2005). Halkla ilişkiler ve iletişim yönetiminde mükemmellik. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Gülcan, U. (2022). Grunig’in “İletişim Yönetiminde Mükemmellik Kuramı” Bağlamında Örgütsel İletişim Sürecinde Halkla İlişkiler Uygulamalarının Önemi. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal), 8(97), 1441-1445.
  • Herman, E. S., & Chomsky, N. (2002). Manufacturing consent: the political economy of the mass media (3ª edição ed.). Nova Iorque: Phanteon Books.
  • Hür, G. (2024). İsrail’de kanserden ölen olmadığı iddiası doğru mu? Erişim Adresi: https://www.dogrulukpayi.com/dogruluk-kontrolu/israil-de-kanserden-olen-olmadigi-iddiasi-dogru-mu Jahnga, M. R., Leeb, H. & Rochadiatc, A. (2020). Public Relations Practitioners’ Management Of Fake News: Exploring Key Elements and Acts of Information Authentication. Public Relations Review, 46(2): 1-7.
  • Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2021). The elements of journalism, revised and updated 4th edition: What newspeople should know and the public should expect. Crown.
  • Özgen, E., & Bayraktar, N. (2014). Spin Doctor kavramının tehdidi altında halkla ilişkiler. Marmara İletişim Dergisi, (21), 1-17.
  • Paktin, S., & Karaca, H. S. (2018). Post-Truth, Medya ve İktidar. Ekim, 15, İstanbul.
  • Peltekoğlu, F. B., & Askeroğlu, E. D. (2019). Dijital halkla ilişkiler: fenomenler dijital marka elçisi olabilir mi?. Selçuk İletişim, 12(2), 1044-1067.
  • Taş, O., & Taş, T. (2018). Post-hakikat çağında sosyal medyada yalan haber ve Suriyeli mülteciler sorunu. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (29), 183-208.
  • Ünal, R., & Taylan, A. (2017). Sağlık İletişiminde Yalan Haber-Yanlış Enformasyon Sorunu Ve Doğrulama Platformları. Atatürk İletişim Dergisi, (14), 81-100.
  • Vico, G., & Önal, S. (2007). Yeni Bilim. Doğu Batı Yayınları.
  • Vosoughi, S., Roy, D., & Aral, S. (2018). The spread of true and false news online. science, 359 (6380), 1146-1151.
  • Wardle, C., & Derakhshan, H. (2017). Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policymaking (Vol. 27, pp. 1-107). Strasbourg: Council of Europe.
  • Waymer, D., & Heath, R. L. (2019). Political public relations, corporate citizenship, and corporate issues management. In Political Public Relations (pp. 250-269). Routledge.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 432, 113-118.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Lale Barçın Aka 0000-0003-3420-3802

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 9 Eylül 2024
Kabul Tarihi 21 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2024 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aka, L. B. (2024). The Importance Of Public Relations In The Post-Truth Era And The Strategies Followed. BENGİ Dünya Yörük-Türkmen Araştırmaları Dergisi, 2024(3), 588-598. https://doi.org/10.58646/bengi.1546761
AMA Aka LB. The Importance Of Public Relations In The Post-Truth Era And The Strategies Followed. BENGİ. Eylül 2024;2024(3):588-598. doi:10.58646/bengi.1546761
Chicago Aka, Lale Barçın. “The Importance Of Public Relations In The Post-Truth Era And The Strategies Followed”. BENGİ Dünya Yörük-Türkmen Araştırmaları Dergisi 2024, sy. 3 (Eylül 2024): 588-98. https://doi.org/10.58646/bengi.1546761.
EndNote Aka LB (01 Eylül 2024) The Importance Of Public Relations In The Post-Truth Era And The Strategies Followed. BENGİ Dünya Yörük-Türkmen Araştırmaları Dergisi 2024 3 588–598.
IEEE L. B. Aka, “The Importance Of Public Relations In The Post-Truth Era And The Strategies Followed”, BENGİ, c. 2024, sy. 3, ss. 588–598, 2024, doi: 10.58646/bengi.1546761.
ISNAD Aka, Lale Barçın. “The Importance Of Public Relations In The Post-Truth Era And The Strategies Followed”. BENGİ Dünya Yörük-Türkmen Araştırmaları Dergisi 2024/3 (Eylül 2024), 588-598. https://doi.org/10.58646/bengi.1546761.
JAMA Aka LB. The Importance Of Public Relations In The Post-Truth Era And The Strategies Followed. BENGİ. 2024;2024:588–598.
MLA Aka, Lale Barçın. “The Importance Of Public Relations In The Post-Truth Era And The Strategies Followed”. BENGİ Dünya Yörük-Türkmen Araştırmaları Dergisi, c. 2024, sy. 3, 2024, ss. 588-9, doi:10.58646/bengi.1546761.
Vancouver Aka LB. The Importance Of Public Relations In The Post-Truth Era And The Strategies Followed. BENGİ. 2024;2024(3):588-9.

TELİF HAKKI VE YAZAR ETİK SÖZLEŞMESİ FORMU -COPYRGHT and AUTHOR ETHİCAL DECLARATİON


Telif Hakkı Devri Formu imzalanıp, (taratılıp veya resim jpg. vs olabilir) makale başvuru esnasında Dergi sistemine yüklenmelidir.

This Copyright Agreement Form must be signed by all authors and uploaded to the Journal system (It can be scanned and sent as an image, jpg, etc.).