The aim of this study was to determine the motivation of children to participate in sports and to examine whether the motivation to participate in sports differs according to gender and branch. The research group consisted of 521 children, 161 (30.9%) girls and 360 boys (69.1%), who attended the sports schools run by Başakşehir Municipality in different sports branches in 2021. The ages of the participants ranged between 8-15 years and the mean age was 12.04 ± 2.36 years. Personal Information Form and Sports Participation Motivation Scale were used as data collection tools in the research. The obtained data were analyzed using descriptive statistical methods and Mann Whitney U test. In line with the research findings, the highest average among children's motivation to participate in sports was skill development (mean=1.14) and team membership (mean=1.16), and the lowest average was friendship (mean=1.33) and competition (mean). mean=1.30) sub-dimensions were determined. According to the branch types; In the sub-dimensions of team membership (0.002; p<.05), physical fitness (0.003; p<.05) and competition (0.035; p<.05) significant differences were found in favor of those who did team sports, but no significant difference was found in other sub-dimensions (p>.05). Considering the gender variable, a significant difference was found in favor of men in the sub-dimension of team membership (0.004; p<.05) and in favor of women in the sub-dimension of fun (0.029; p<.05).
Motivation skill development team membership physical fitness
Bu araştırmanın amacı; çocukların spora katılım motivasyonlarını belirlemek ve spora katılım motivasyonunun cinsiyet ve branş değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırma grubunu 2021 yılında, Başakşehir Belediyesi tarafından yürütülen spor okullarına farklı spor branşlarında devam eden 161 (%30,9) kız ve 360 erkek (%69,1) olmak üzere 521 çocuk oluşturmaktadır. Katılımcıların yaşları 8-15 yaş arasında değişmektedir ve yaş ortalamaları 12.04 ± 2.36’dır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve Spora Katılım Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler, Mann Whitney U testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda, çocukların spora katılım motivasyonları arasında en yüksek ortalamayı beceri gelişimi (ort.=1.14) ve takım üyeliği (ort.=1.16), en düşük ortalamayı ise arkadaşlık (ort.=1.33) ve yarışma (ort.=1.30) alt boyutlarında aldığı tespit edilmiştir. Branş türlerine göre; takım üyeliği (0.002;p<.05), fiziksel uygunluk (0.003; p<.05) ve yarışma (0.035; p<.05) alt boyutlarında takım sporu yapanlar lehine anlamlı farklılıklar tespit edilmiş, diğer alt boyutlarda anlamlı farklılıklar tespit edilmemiştir (p>.05). Cinsiyet değişkenine bakıldığında takım üyeliği (0.004; p<.05) alt boyutunda erkekler lehine ve eğlence (0.029; p<.05) alt boyutunda ise kızlar lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 1 |