Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mücadele Sporcularında Kişilik Özellikleri, Vücut İmajı Ve Sürekli Kaygı

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 9 - 17, 10.09.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı spor
eğitimli mücadele sporcularında kişilik özellikleri, vücut imajı ve sürekli
kaygı durumunun araştırılmasıdır. 
Araştırmaya 155 kadın ve 189 erkek üniversite öğrencisi dahil
edilmiştir. Öğrencilere kişilik testi, vücut imajı ölçeği ve sürekli kaygı
envanteri uygulanmıştır. İstatistiksel farklılıklar için t- testi
kullanılmıştır.

Araştırmaya
katılan mücadele sporcusu öğrencilerde kişilik testi erkeklerde 29,25 ve
kadınlarda 25,85 puan bulunurken vücut imaj puanı erkeklerde 88,18 ve kadınlarda
97,16 puan bulunmuştur. Sürekli kaygı durumları ise erkeklerde 22,11 ve
kadınlarda 22,05 puan olarak bulunmuştur. Cinsiyete göre erkek ve kadınlar
arasında kişilik özellikleri vücut imajı arasında istatistiksel olarak anlamlı
farklılık vardır (p<0,05 ve p<0,001). Sürekli kaygı durumları arasında ise
anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0,05).





Sonuç:
Mücadele sporcuları dengeli bir kişilik özellikleri yanında kendi vücutlarından
memnun oldukları ve düşük seviyede sürekli kaygı taşıdıklarını söyleyebiliriz.
Cinsiyete göre erkeklerin kadınlara göre daha dengeli kişilik özellikleri ve
kendi vücutlarından daha memnun oldukları söylenebilir. Kişilik olumlu
özelliklerini artırıcı ve vücut algısını düzeltici çalışmalar sporcuların
eğitim programlarında yer almalıdır.

Kaynakça

  • Acar, Ö. T. (2010). Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi Yüksekokulu ve Mimarlık-Mühendislik Fakültesi Öğrencilerinde Beden Algısı ve İyilik Halinin Beden Kitle İndeksi ve Vücut Yağ Dağılımı ile İlgisi. Yayımlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi, Kocaeli, Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi.Aktaş, A., Aştı, T. A., Bakanoğlu, E., & Çelebioğlu, M. (2010). Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin beden imgesi algısının belirlenmesi, İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 18-2.Aşçı, F.H., (1994). Genç Erkek Milli Basketbolcuların Kendini Fiziksel Algılama Ve Beden İmgelerinden Hoşnut Olma Profilleri, Spor Bilimleri Dergisi Sbd, c:7, s:4 ss:13-20.
  • Başaran M. H., Taşğın Ö.,Sanioğlu A.,Taşkın A.K., (2009).Sporcularda Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21 , s.534-542 Canbaz S., Sunter, T., Pekşen, Y., (2005). “Samsun Çıraklık Eğitim Merkezi’ne Devam Eden Cırakların Durumluk- Sürekli Kaygı Düzeylerinin Değerlendirilmesi”. Türk Tabipler Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, Temmuz-Ağustos-Eylul Sayısı, s.16-22.Cooper Z, Fairburn C, Hawker DM, (2007). Obezitenin Bilişsel Davranışçı Tedavisi. Çeviri ed: Çetin M, Çeviri: Sabancıoğlu F. Yıltem Matbaası, İstanbul, 97-128. Çakar F.S., Karayol S.S., (2015). The Impact of Body Image and Self-Esteem on Turkish Adolescents’ Subjective Well-Being, Psychology Research, September, Vol. 5, No. 9, 536-551 doi:10.17265/2159-5542/2015.09.005Çeliköz N.,Sır N.Ş. , (2016). Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi: Geçerlik Güvenirlik Çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:5 Sayı:2, s.118-131, Makale No: 14 ISSN: 2146‐9199 Dalkıran, O., (2012). Dershane Öğrencilerinin Fiziksel Aktivitede Bulunma Değişkenine Göre Sürekli Kaygı, Sınav Kaygısı ve Sosyal Beceri Düzeyleri ile Sınav Performanslarının Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Ankara: Ankara Universitesi Sağlık Bilimleri Enstitusu.Deryahanoğlu, G., İmamoğlu, O., Yamaner, F., & Uzun, M., (2016). Anthropometriccharacteristics of sedentary women and comparison of their psychological states, Journal of Human Sciences, 13(3), 5257-5268. doi:10.14687/jhs.v13i3.4106 Deveci S., Erhan C., Ayşe A. Y., (2012). “Doğu Anadolu’da Yeni Acılan Bir Üniversitenin Öğrencilerinde Kaygı Düzeylerinin Sağlık, Sosyal ve Demografik Faktörler ile İlişkisi”, Dicle Tıp Dergisi, 39(2), s. 189-196.Develi, E. (2006). “Konya’da İlköğretim Okullarında Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerin Sürekli Kaygı Durumlarının İncelenmesi” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.Durna, U.,( 2005).A ve B Tipi kişilik yapılarını ve bu kişilik yapılarını etkileyen faktörlerle ilgili bir araştırma, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 (1), 276‐ 290 Göksan, B., (2007). Ergenlerde beden imajı ve beden dismorfik bozukluğu. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi.İmamoğlu, G., (2017). Resim Eğitimi ve Temel Eğitim Öğrencilerinde Umutsuzluk ve Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi. İdil, 6 (37), s.1-20.İmamoğlu, G. (2017). Sanat Eğitimi Öğrencileri ile Sosyal Bilimler Öğrencilerinin Sürekli ve Durumluk Kaygılarının Karşılaştırılması. idil, 6 (33), s.1-20.İmamoğlu G., Demirtaş Ö., (2017a). Güzel Sanatlar Eğitimi Alan Bireylerde Vücut İmajı, Benlik Tasarımı ve Stres Düzeyi, 15. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, Antalya, sh.850 İmamoğlu G., Demirtaş Ö., (2017b). Spor, Sanat ve Din Eğitiminin Vücut İmajı Üzerine Etkisinin İncelenmesi, The 9th Conference of the International Society for the Social Sciences of Sport (ISSSS-2017),Çorum, sh.84 İmamoğlu G., Demirtaş Ö., (2017c). Investigation of Students' Views Who Receive Art and Religious Training about Body Image, International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), Volume 3 (Special Issue),pp.476-483İmamoğlu O, Ağaoğlu S, Eker H.,(2010). Değişik illerde beden eğitimi ve spor bölümünde okuyan öğrencilerin beslenme alışkanlıklarının incelenmesi. Beden eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(4),sh.1-12Karabulut O., Atasoy M., Kaya K., Karabulut A., (2013). “13-15 Yaş Arası Erkek Futbolcuların Durumluk ve Surekli Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Bakımından İncelenmesi”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), s. 243-253.Karagöz, N., Karagün, E. (2015). Profesyonel Sporcuların Beden İmajı Üzerine Betimsel Bir Çalışma, Sport Sciences (NWSASPS), 2B0102, 10(4):34-43.Kaya, E., Sarı İ.,Tolukan E., Gulle, M. (2014). Examination of Trait Anxiety Levels of Physical Education and Sports Students (Ibrahim Cecen University Case), Social and Behavioral Sciences, 152, s. 399-402.Kundakçı, A. H. (2005), Üniversite Öğrencilerinin Yeme Tutumları, Benlik Algıları, Vücut Algısı ve Stres Belirtileri Açısından Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Koparan Ş., Öztürk F. ve Korkmaz N.H., (2010). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Özyeterlik Algısı ve Sosyal Fizik Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Bursa Örneği). e-Journal of New World Sciences Academy, Sports Sciences, 2B0059, c:5, s:4, ss:286-293. http://www.newwsa.com/download/gecici_makale_dosyalari/NWSA-586-9.pdf ( Erişim Tarihi: 03.07.2014).Morrison T. G., Kalin, R., & Morrison, M. A. (2004). Body-image evaluation and body-image investment among adolescents: A test of sociocultural and social comparison theories. Adolescence, 39(155), 571.Özgüven İ.E. ,(2000).Psikoljik testler. Ankara: Pdrem Yayınları Özyürek A., Demiray K., (2010). Yurtta ve ailesi yanında kalan ortaöğretim öğrencilerinin kaygı düzeylerinin karşılaştırılması, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11 (2); 247-256 Smith D., Thompson K., Raczynski J., and Hinler J., (1999). Body İmage Among Men and Women in a Biracial Cohort: The Cardia Study. International Journal of Eating Disorders, Jan 25(1), p:71-82.Tutkun E., İmamoğlu O., Atan T., (2017). Üniversiteli Spor Eğitimli Öğrenciler ve Sedanterlerin Kaygı Durumları, Uluslararası Balkan Spor Bilimleri Kongresi, Uludağ Üniversitesi, 21-23 Mayıs, BURSA. www.uludagbalkansporbilimleri. Org.,Tomrukçu, B., (2008).Beş Faktör Kişilik Özellikleri ile İş Değerleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi,Yılmaz, İ., Alpay D., Sibel G. G., Elçin P. K., (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Örnek Çalışma”, Electronic Journal of Vocational Colleges,4(4), s. 16-26Uğrak, U., (2014). Sürekli Kaygı Düzeyli Poliklinik Hastalarının Sağlık Hizmetlerini Kullanma Eğilimlerinin Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gülhane Askeri Tıp Akademisi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Uzuntarla Y., Uğrak U., Cihangiroğlu N., (2016). Sürekli Kaygı İle Atılganlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 9 Sayı: 42, s.1704-1710| Uzuntarla, Y., Cihangiroğlu, N., Ceyhan S., Eroğlu, M., (2015). “Universite Oğrencilerinin Surekli Kaygı Duzeyleri ile Sosyodemografik Ozellikleri Arasındaki İlişkinin Analizi”, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), s. 156-169.Yamak B., İmamoğlu O., Çebi M.,(2016). Adölesanların Fiziksel Uygunluk Seviyelerinin Vücut İmajı, Benlik Tasarımı ve Stres Düzeyine Etkisi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 34, Kasım 2016, s. 191-201Yücel, E. O., (2003).Tekvandocuların Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri ve Müsabakalardaki Başarılarına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara
Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 9 - 17, 10.09.2018

Öz

Kaynakça

  • Acar, Ö. T. (2010). Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi Yüksekokulu ve Mimarlık-Mühendislik Fakültesi Öğrencilerinde Beden Algısı ve İyilik Halinin Beden Kitle İndeksi ve Vücut Yağ Dağılımı ile İlgisi. Yayımlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi, Kocaeli, Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi.Aktaş, A., Aştı, T. A., Bakanoğlu, E., & Çelebioğlu, M. (2010). Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin beden imgesi algısının belirlenmesi, İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 18-2.Aşçı, F.H., (1994). Genç Erkek Milli Basketbolcuların Kendini Fiziksel Algılama Ve Beden İmgelerinden Hoşnut Olma Profilleri, Spor Bilimleri Dergisi Sbd, c:7, s:4 ss:13-20.
  • Başaran M. H., Taşğın Ö.,Sanioğlu A.,Taşkın A.K., (2009).Sporcularda Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21 , s.534-542 Canbaz S., Sunter, T., Pekşen, Y., (2005). “Samsun Çıraklık Eğitim Merkezi’ne Devam Eden Cırakların Durumluk- Sürekli Kaygı Düzeylerinin Değerlendirilmesi”. Türk Tabipler Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, Temmuz-Ağustos-Eylul Sayısı, s.16-22.Cooper Z, Fairburn C, Hawker DM, (2007). Obezitenin Bilişsel Davranışçı Tedavisi. Çeviri ed: Çetin M, Çeviri: Sabancıoğlu F. Yıltem Matbaası, İstanbul, 97-128. Çakar F.S., Karayol S.S., (2015). The Impact of Body Image and Self-Esteem on Turkish Adolescents’ Subjective Well-Being, Psychology Research, September, Vol. 5, No. 9, 536-551 doi:10.17265/2159-5542/2015.09.005Çeliköz N.,Sır N.Ş. , (2016). Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi: Geçerlik Güvenirlik Çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:5 Sayı:2, s.118-131, Makale No: 14 ISSN: 2146‐9199 Dalkıran, O., (2012). Dershane Öğrencilerinin Fiziksel Aktivitede Bulunma Değişkenine Göre Sürekli Kaygı, Sınav Kaygısı ve Sosyal Beceri Düzeyleri ile Sınav Performanslarının Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Ankara: Ankara Universitesi Sağlık Bilimleri Enstitusu.Deryahanoğlu, G., İmamoğlu, O., Yamaner, F., & Uzun, M., (2016). Anthropometriccharacteristics of sedentary women and comparison of their psychological states, Journal of Human Sciences, 13(3), 5257-5268. doi:10.14687/jhs.v13i3.4106 Deveci S., Erhan C., Ayşe A. Y., (2012). “Doğu Anadolu’da Yeni Acılan Bir Üniversitenin Öğrencilerinde Kaygı Düzeylerinin Sağlık, Sosyal ve Demografik Faktörler ile İlişkisi”, Dicle Tıp Dergisi, 39(2), s. 189-196.Develi, E. (2006). “Konya’da İlköğretim Okullarında Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerin Sürekli Kaygı Durumlarının İncelenmesi” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.Durna, U.,( 2005).A ve B Tipi kişilik yapılarını ve bu kişilik yapılarını etkileyen faktörlerle ilgili bir araştırma, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 (1), 276‐ 290 Göksan, B., (2007). Ergenlerde beden imajı ve beden dismorfik bozukluğu. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi.İmamoğlu, G., (2017). Resim Eğitimi ve Temel Eğitim Öğrencilerinde Umutsuzluk ve Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi. İdil, 6 (37), s.1-20.İmamoğlu, G. (2017). Sanat Eğitimi Öğrencileri ile Sosyal Bilimler Öğrencilerinin Sürekli ve Durumluk Kaygılarının Karşılaştırılması. idil, 6 (33), s.1-20.İmamoğlu G., Demirtaş Ö., (2017a). Güzel Sanatlar Eğitimi Alan Bireylerde Vücut İmajı, Benlik Tasarımı ve Stres Düzeyi, 15. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, Antalya, sh.850 İmamoğlu G., Demirtaş Ö., (2017b). Spor, Sanat ve Din Eğitiminin Vücut İmajı Üzerine Etkisinin İncelenmesi, The 9th Conference of the International Society for the Social Sciences of Sport (ISSSS-2017),Çorum, sh.84 İmamoğlu G., Demirtaş Ö., (2017c). Investigation of Students' Views Who Receive Art and Religious Training about Body Image, International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), Volume 3 (Special Issue),pp.476-483İmamoğlu O, Ağaoğlu S, Eker H.,(2010). Değişik illerde beden eğitimi ve spor bölümünde okuyan öğrencilerin beslenme alışkanlıklarının incelenmesi. Beden eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(4),sh.1-12Karabulut O., Atasoy M., Kaya K., Karabulut A., (2013). “13-15 Yaş Arası Erkek Futbolcuların Durumluk ve Surekli Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Bakımından İncelenmesi”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), s. 243-253.Karagöz, N., Karagün, E. (2015). Profesyonel Sporcuların Beden İmajı Üzerine Betimsel Bir Çalışma, Sport Sciences (NWSASPS), 2B0102, 10(4):34-43.Kaya, E., Sarı İ.,Tolukan E., Gulle, M. (2014). Examination of Trait Anxiety Levels of Physical Education and Sports Students (Ibrahim Cecen University Case), Social and Behavioral Sciences, 152, s. 399-402.Kundakçı, A. H. (2005), Üniversite Öğrencilerinin Yeme Tutumları, Benlik Algıları, Vücut Algısı ve Stres Belirtileri Açısından Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Koparan Ş., Öztürk F. ve Korkmaz N.H., (2010). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Özyeterlik Algısı ve Sosyal Fizik Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Bursa Örneği). e-Journal of New World Sciences Academy, Sports Sciences, 2B0059, c:5, s:4, ss:286-293. http://www.newwsa.com/download/gecici_makale_dosyalari/NWSA-586-9.pdf ( Erişim Tarihi: 03.07.2014).Morrison T. G., Kalin, R., & Morrison, M. A. (2004). Body-image evaluation and body-image investment among adolescents: A test of sociocultural and social comparison theories. Adolescence, 39(155), 571.Özgüven İ.E. ,(2000).Psikoljik testler. Ankara: Pdrem Yayınları Özyürek A., Demiray K., (2010). Yurtta ve ailesi yanında kalan ortaöğretim öğrencilerinin kaygı düzeylerinin karşılaştırılması, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11 (2); 247-256 Smith D., Thompson K., Raczynski J., and Hinler J., (1999). Body İmage Among Men and Women in a Biracial Cohort: The Cardia Study. International Journal of Eating Disorders, Jan 25(1), p:71-82.Tutkun E., İmamoğlu O., Atan T., (2017). Üniversiteli Spor Eğitimli Öğrenciler ve Sedanterlerin Kaygı Durumları, Uluslararası Balkan Spor Bilimleri Kongresi, Uludağ Üniversitesi, 21-23 Mayıs, BURSA. www.uludagbalkansporbilimleri. Org.,Tomrukçu, B., (2008).Beş Faktör Kişilik Özellikleri ile İş Değerleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi,Yılmaz, İ., Alpay D., Sibel G. G., Elçin P. K., (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Örnek Çalışma”, Electronic Journal of Vocational Colleges,4(4), s. 16-26Uğrak, U., (2014). Sürekli Kaygı Düzeyli Poliklinik Hastalarının Sağlık Hizmetlerini Kullanma Eğilimlerinin Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gülhane Askeri Tıp Akademisi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Uzuntarla Y., Uğrak U., Cihangiroğlu N., (2016). Sürekli Kaygı İle Atılganlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 9 Sayı: 42, s.1704-1710| Uzuntarla, Y., Cihangiroğlu, N., Ceyhan S., Eroğlu, M., (2015). “Universite Oğrencilerinin Surekli Kaygı Duzeyleri ile Sosyodemografik Ozellikleri Arasındaki İlişkinin Analizi”, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), s. 156-169.Yamak B., İmamoğlu O., Çebi M.,(2016). Adölesanların Fiziksel Uygunluk Seviyelerinin Vücut İmajı, Benlik Tasarımı ve Stres Düzeyine Etkisi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 34, Kasım 2016, s. 191-201Yücel, E. O., (2003).Tekvandocuların Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri ve Müsabakalardaki Başarılarına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Cilt 2 Sayı 2
Yazarlar

Orhan Ahmet Şener 0000-0002-3580-4362

Yayımlanma Tarihi 10 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 8 Ekim 2018
Kabul Tarihi 16 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şener, O. A. (2018). Mücadele Sporcularında Kişilik Özellikleri, Vücut İmajı Ve Sürekli Kaygı. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 9-17.