Sosyal Uyum ve Sportif Etkinlikler: Suriyeli Çocuklar Örneği
Yıl 2024,
Cilt: 8 Sayı: 1, 16 - 26, 31.07.2024
Atilla Pulur
,
Ayşe Nur Hanedar Cömert
,
Ebru Olcay Karabulut
Öz
Amaç: Bu araştırma, Suriyeli çocukların sosyal uyum sürecinde sporun nasıl bir rol oynadığını tespit etmeyi amaçlayan tarama modelli bir araştırmadır. Materyal & Metot: Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ili Altındağ ilçesinde ikamet eden 10-15 yaş aralığında gönüllü 207 Suriyeli çocuk oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu ve Aydoğdu ve Gürsoy (2020) tarafından geliştirilen “Sosyal Uyum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 25.0 kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümü ve yorumlanmasında betimsel istatistikler, t-testi ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma bulgularında, katılımcıların sosyal uyum düzeyleri cinsiyet ve Türkiye’de yaşadıkları yıl değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Türkiye’de sportif etkinliklere katılan çocukların sosyal uyum düzeylerinin sportif etkinliklere katılmayanlara oranla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Çocukların annelerinin sportif etkinliklere katılmasına izin verme durumları sosyal uyum üzerinde bir etki yaratmazken babaları izin veren çocukların sosyal uyum düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ailesi sportif etkinliklere yönlendiren çocukların sosyal uyum düzeylerinin daha yüksek olduğu da tespit edilmiştir. Sonuç: Sonuç olarak, katılımcıların sosyal uyum düzeylerine cinsiyetin, Türkiye’de yaşam yılının ve annelerin sportif etkinliklere izin verme durumunun etkisinin olmadığı, sportif etkinliklerin, aile yönlendirmesinin ve babanın sportif etkinliklere izin verme durumunun ise olumlu etkisinin olduğu belirlenmiştir.
Etik Beyan
Veri toplama aşamasından önce etik komisyon onayı için Gazi Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’na başvurulmuştur. Araştırma için gereken etik komisyon onayı (Sayı No: E-77082166-604.01-919611) alınmıştır.
Kaynakça
- Aşkın, U. (2022). Geçmişten günümüze uluslararası göç. E. Yüksel Oktay, E. Kavi & Y. Çölgeçen (Ed.), Türkiye’de yaşayan Suriyeli göçmen çocuklar bağlamında göç ve eğitim içinde (s. 323-378). Filiz Kitabevi.
- Ataş, Ö. (2021). Suriyeli göçmenlerin sosyal uyum düzeyi “Gaziantep örneği”. Yüksek Lisans Tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
- Aydoğan, M. (2019). Koruma altında bulunan çocukların spora yönelik tutumlarının özgüven ve sosyal uyum düzeylerine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yozgat.
- Aydoğdu, F. ve Gürsoy,F. (2020). Sosyal uyum ölçeği: ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi ,14(31), 1-20. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.234.1
- Çankaya, S. ve Tozlu, B. (2021). Zorunlu göçmen grupların toplumsal ve spor aktivitelerinde sosyal uyum ve çok kültürlülük algısı: Samsun ili örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 12(3), 264-283. https://doi.org/10.17155/omuspd.903041
- Doğan, O. (2015). Spor psikolojisi. Detay Yayıncılık.
- Dinçer, O. B., Federici, V., Ferris, E., Karaca, S., Kirişçi, K. ve Özmenek Çarmıklı, E. (2013). Suriyeli mülteciler krizi ve Türkiye sonu gelmeyen misafirlik. USAK ve Brookings Enstitüsü.
- Ergün, Ö. R. ve Özsöz, C. (2022). Geçici koruma statüsündeki suriyeli çocukların eğitim sürecindeki toplumsal uyum sorunları: Burdur örneği. Sosyolojik Düşün, 7 (2), 204-225. https://doi.org/10.37991/sosdus.1193548
- George, D., & Mallery, P. (2020). IBM SPSS Statistics 26: Step by step. Routledge.
- Kanics, J., Hernandez, D. S. & Touzenis, K. (2010). Migrating alone: unaccompanied and separated children’s migration to Europe. UNESCO Publishing.
- Karaboğa, M. T. (2018). Üniversite öğrencilerinin bir sosyalleşme alanı olarak sosyal medya hakkındaki görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 912-936. https://doi.org/10.17860/mersinefd.475515
- Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
- Karasu, M. A. ve Koçal, A.V. (2021). Göç ve etkileri; güvenlik, toplum, kadın, çocuk, ekonomi, dış politika. M. Karakaş & D. Çak (Ed.), Göçmenlerin uyum sorunu üzerinde kavramsal bir çerçeve içinde (s.4-17). Pegem.
- Küçük, V. ve Koç, H. (2004). Psiko-sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 131-141.
- Mumcu, H. E. (2018). Engelli spor politikaları (Avrupa birliği ülkeleri ile Türkiye karşılaştırması). Akademisyen Kitabevi. https://doi.org/10.37609/akya.308
- Mülteciler Derneği. (2024, Ocak 2). Türkiye’deki Suriyeli sayısı. https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/#:~:text=T%C3%BCrkiye'de%20kay%C4%B1t%20alt%C4%B1na%20al%C4%B1nm%C4%B1%C5%9F,y%C4%B1l%C4%B1n%20en%20d%C3%BC%C5%9F%C3%BCk%20seviyesine%20geriledi.
- Ok, G. ve Gülerce, H. (2021). Göç ve etkileri; güvenlik, toplum, kadın, çocuk, ekonomi, dış politika. M. Karakaş & D. Çak (Ed.), Türkiye’de göç ve uyum çalışmaları: sosyal girişimcilik yoluyla sosyal dahil etme projesi örneği içinde (s.22-33). Pegem.
- Osmanoğlu, H., ve Uzun, M. (2022). Sosyal Bütünleşme ve Spor: Suriyeli Mülteci Çocuklar Örneği, International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 13(47), 135-151. http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.3091
- Sağın, A. E., Yücekaya, M. A., Uğraş, S. & Temel, C. (2022). The role of sports in school belonging of Syrian refugee students in Turkey. E-International Journal of Educational Research, 13(2), 1-17. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1024983
- Saklan, E. (2018). Türkiye’deki Suriyeli eğitim çağı çocuklarının eğitim süreçleri üzerine bir çözümleme. Yayımlanmış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Yetim, A. (2000). Sporun sosyal görünümü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 63-72.
- Yılgın, A., Alpullu, A. ve Demirci, C. (2022). Dezavantajlı çocukların spor eğitimi projesi ile sosyal uyumlarının incelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 7(2), 90-99. https://doi.org/10.29228/ERISS.23