The aim of this study is to examine the motivational persistence and subjective vitality levels of the students of the Department of Physical Education and Sports Teaching and the Department of Sports Management at the School of Physical Education and Sports (SPES) in Ordu University in terms of gender, age, department, class, parental educational status. The universe of the research consists of the students studying in Physical Education and Sports Teaching Department and Sports Management Department (Normal and Secondary Education). 410 (n=162 female and n=248 male) students participated in the study. In this study, personal information form, “Turkish Form of Motivational Persistence Scale” and “Turkish Form of Subjective Vitality Scale” were used in the study. Descriptive statistics, Pearson Correlation Coefficient, independent t Test for paired comparisons, one-way variance analysis (ANOVA) for comparisons between multiplex groups were used in the analysis of the data. As a result, it was observed that there was a statistically positive and moderately significant relationship between the motivational stability and subjective vitality levels of SPES students. While there is no difference in motivational stability (following long-term goals, following existing goals) and subjective vitality levels in terms of gender variable, there is a difference in unattainable goals repetation sub-dimension. Males ’ scores were found to be statistically higher and more meaningful than females’ scores. It was found that the average of motivational stability (sub-dimensions) and subjective vitality scores did not differ according to the age, department, class and parental education variables.
Motivational Motivational Persistence Subjective Vitality Physical Education and Sports Teaching Sport Management
Bu araştırmanın amacı, Ordu Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Spor Bölümü öğrencileri ile Spor Yöneticiliği Bölümü öğrencilerinin motivasyonel kararlılıkları ve öznel zindelik düzeylerini cinsiyet, yaş, bölüm, sınıf, anne ve baba eğitim durumu açısından incelemektir. Araştırmanın evrenini Beden Eğitimi ve Spor Bölümü ile Spor Yöneticiliği Bölümünde (Normal ve İkinci Öğretim) öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya 410 (n=162 kadın ve n=248 erkek) öğrenci katılmıştır. Araştırmada kişisel bilgi formu, “Motivasyonel Kararlılık Ölçeğinin Türkçe Formu” ile “Öznel Zindelik Ölçeğinin Türkçe Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson Korelasyon Katsayısı, ikili karşılaştırmalar için bağımsız örneklem t Testi, çoklu gruplar arasındaki karşılaştırmalar için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Sonuç olarak BESYO öğrencilerinin motivasyonel kararlılıkları ile öznel zindelik düzeyleri arasında istatistiksel olarak pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki vardır. Cinsiyet değişkeni bakımından motivasyonel kararlılık (uzun vadeli hedefleri takip, mevcut hedefleri takip) ve öznel zindelik düzeylerinde anlamlı fark yoktur. Ulaşılamayan hedefleri yineleme alt boyutunda anlamlı fark vardır. Erkek deneklerin aldıkları puanlar kadın deneklere göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Motivasyonel kararlılık (alt boyutları) ve öznel zindelik puanları ortalamalarının, yaş, bölüm, sınıf ve ebeveyn eğitimi değişkenlerine göre farklılık göstermediği bulunmuştur.
Motivasyon Motivasyonel Kararlılık Öznel Zindelik Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Spor Yöneticiliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Özgün Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 13 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |