In
an environment where change and transformation is taking place rapidly with
globalization, the companies must make great efforts to maitain their
activities and to protect their place in the market. Therefore, it requires the
companies to determine their long term and short term strategic objectives and
combine them with their flexible and sustainable competitive skills. This is only
possible with the awareness of the competitive advantages. The aim of this
study is to examine whether short and long term objectives of SMEs and their competitive
strategies differ in terms of the sector where they operate and operating
period. For this purpose, SMEs operating different sectors were selected and the data is collected by using
questionnaire method. The question set was formed through PhD study scale of
Altuntuğ (2007) in this study. The
population of the research is composed of SMEs actively operating in the
Organized Industrial Zone in the city center of Burdur and in the district of
Bucak. The data obtained from these SMEs were analyzed with an appropriate
statistical program. According to findings of this research,
correlation between the operating periods and short and long-term objectives of
SMEs was not found statistically significant. Furthermore, correlation between the
sectors which companies operate and core competitive strategies was not found
statistically significant. In the research, it is found that there is a
significant difference between the sectors which companies operate and criteria
of business administation.
Competitive Strategies Long-Term Objectives Short-Term Objectives SMEs
Küreselleşmeyle
birlikte değişim ve dönüşümün hızla gerçekleştiği ortamda işletmelerin
faaliyetlerini sürdürebilmesi ve varlıklarını pazarda korumaları için büyük
çaba sarf etmeleri gerekmektedir. Bunun için de işletmelerin kısa ve uzun
dönemde stratejik amaçlarını belirlemesi ve bunu esnek, sürdürülebilir beceri
ve yeteneklerle birleştirmesi gerektirmektedir. Bu da ancak sürdürülebilir
rekabet üstünlüklerinin farkındalığı ile mümkündür. Bu araştırmanın amacı;
KOBİ’lerin kısa ve uzun dönemli amaçları ile izledikleri rekabet
stratejilerinin faaliyette bulundukları sektör ve faaliyet sürelerine göre
farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Bunun için farklı sektörlerde
faaliyet gösteren KOBİ’ler seçilmiş ve anket tekniği kullanılarak veriler
toplanmıştır. Araştırmada soru seti oluşturulurken Altuntuğ’un (2007) doktora
çalışmasında kullandığı ölçekten faydalanılmıştır. Araştırmanın evrenini Burdur
il merkezi ve Bucak İlçesinde yer alan Organize Sanayi Bölgesi’nde aktif olarak
faaliyet gösteren KOBİ’ler oluşturmaktadır. Söz konusu KOBİ’lerden elde edilen
veriler uygun olan bir istatistik programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın
bulgularına göre; işletmelerin faaliyet süresi ile işletmelerin uzun dönemli ve
kısa dönemli amaçları arasında istatistiki açıdan anlamlı bir farklılık
bulunamamıştır. Ayrıca, işletmelerin faaliyet gösterdiği sektörle temel rekabet
stratejileri arasında istatistiki açıdan anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
Araştırmada, işletmelerin faaliyet gösterdiği sektörle işletmecilik kriterleri
arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Rekabet Stratejileri Uzun Dönemli Amaçlar Kısa Dönemli Amaçlar KOBİ
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 9 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |