Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Alışveriş Davranışlarına İlişkin Mikro Alan Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 176 - 191, 31.10.2020
https://doi.org/10.38057/bifd.754611

Öz

İnternetin dünya çapında hızla yayılması ticarette yeni fırsatlar yaratmıştır. Elektronik ticaret, tüketicilere zamandan ve konumdan bağımsız, çevrimiçi olarak birçok ürüne erişim sağlayan geleneksel ticaretten farklıdır. Bununla birlikte, bazı tüketiciler elektronik ticareti tercih etmemekte ve geleneksel ticareti tercih etmeye devam etmektedirler. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin çevrimiçi alışveriş eğilimlerini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, öncelikle konuyla ilgili yerli ve yabancı literatür araştırılarak kavramsal bir çerçeve oluşturulmuştur. Araştırma grubu Babaeski Meslek Yüksekokulu'nda öğrenim gören 403 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin toplanması için araştırmacılar tarafından geliştirilen 21 maddelik anket formu kullanılmış ve yerinde anket yöntemi uygulanmıştır. Anketten elde edilen veriler istatistiksel analize tabi tutulmuş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Verilerin analizi sonucunda; öğrencilerin elektronik ticareti özellikle ekonomik olduğu için tercih ettikleri görülmüştür. Öğrencilerin elektronik ticarette çoğunlukla tekstil sektörünü tercih ettikleri ve genellikle bilinen bir elektronik ticaret sitesi kullandıkları görülmüştür. Öğrencilerin çevrimiçi alışveriş davranışları ile demografik faktörler arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur.

Kaynakça

  • Acilar, A. (2016), “E-Ticarette Türkiye Ne Durumda?”, Global Business Research Congress ’16, Isik University, Istanbul, 26-27 May, p. 925-945.
  • Acilar, A. & A. H. Turan (2016), “Üniversite Öğrencileri ve Mobil Ticaret: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Örneği”, Global Business Research Congress ’16, Isik University, Istanbul, 26-27 May, p. 515-523.
  • Akci, Y. & S. Annac-Gov (2015), “Tüketicilerin E-ticaret Algılarının İncelenmesi (Gaziantep ve Adıyaman Örneği)”, Mehmet Akif Ersoy University Journal of the Institute of Social Sciences, 7(13), p.413-433.
  • Aksogan, M. & Calis-Duman, M. (2019). “Tüketici Davranışlarında Sosyal Medyanın Rolü; Malatya Turgut Özal Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Zeugma II. International Multidisciplinary Studies Congress. 18-20 January 2019, (1), p. 615-527.
  • Aksu-Armagan E. & Turan, A. (2014), “İnternet Üzerinden Alışveriş: Demografik Faktörlerin Bireysel İhtiyaçların Etkisi Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme”, Atatürk University Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 28(3), p. 1-22.
  • Altug, N. & Ozhan, S. (2012). “Trakya Bölgesi’ndeki Üniversitelerde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Online Alışverişten Algıladıkları Risk ve Fayda Üzerine Bir Araştırma”, Journal of Marmara University, 10(38), p. 1-10.
  • Archer, N. & Yuan, Y. (2000). “Managing Business to Business Relationship Throughout the E-commerce Procurement Life Cycle,” Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 10(5), p. 385-395.
  • Aydın, S. ve E. Derer (2015), “E-Ticarette Güven Unsurunun Müşterilerin Satın Alma Davranışlarına Olan Etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Suleyman Demirel University Journal of the Institute of Social Sciences, (21), p. 127-150.
  • Cakirer, M. A. (2013). “Elektronik Ticaret”, 1. Baskı, Ekin Yayınevi, Bursa.
  • Coskun, N. (2004). “Elektronik Ticaretin Gelişiminde Temel Dinamikler ve Gelişimi Önündeki Engeller”, Cukurova University Journal of the Institute of Social Sciences, 13(2), p. 243- 257.
  • Demirel, H. (2010), “Üniversite Öğrencilerinin Elektronik Alışveriş Hakkındaki Görüşleri”, Gazi University Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 12(3), p. 119-134.
  • Gupta, S. and Chattarje, R. (1997), Consumer and Corparation Adaptation of the World Wide Web as a Commercial Medium, Electronic Marketting and The Consumer, ed:Robert A. Peterson, SAGE Publication Com., London, p. 123-138.
  • Izgi, B. B. & Sahin, I. (2013). “Elektronik Perakende Sektörü ve İnternet Alışverişi Tüketici Davranışı: Türkiye Örneği”, Journal of Economics and Management Research, 2(1), p.143-152.
  • Kalakota, R. & Whinston, B. A. (1997). “Electronic Commerce”, Massachusetts, Addison Wesley.
  • Ozdamar, K. (2011). “Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1”, 8. Baskı, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Ozguven, N. (2011). “Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumları İle Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Analizi”, KMÜ Journal of Social and Economic Research, 13(21), p. 47-54.
  • Ozhan S. ve N. Altug (2015). “Tüketicilerin Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışları Üzerine Etkileri”, Ege Academic Review, 15(4), p. 481-493.
  • Turan, A. H. (2008). “İnternet Alışverişi Tüketici Davranışlarını Belirleyen Etkenler; Geliştirilmiş Teknoloji Kabul Modeli (E-TAM) ile Bir Model Önerisi”, Academic Informatics Congress’08, Canakkale 18 Mart University, Canakkale, 30 January - 1 February, p. 723-731.
  • Uzel E. & Aydogdu, F. C. (2010). “Çalışanların Elektronik Alışverişe Bakış Açıları Hakkında Kalitatif Çalışma”, Journal of Organization and Management Sciences, 2(1), p. 19-25.
  • Vijayasarathy, L. R. (2003). “Predicting Consumer Intentions to Use Online Shopping: The Case for an Augmented Technology Acceptance Model”, Information & Management, 41(6), p. 747-762.
  • Aliveya, B. (2017). Elektronik ticaret: Dünyadaki gelişmeler ve Azerbaycan açısından bir değerlendirme. The Journal of International Scientific Researches, 2(4), 31-42.
  • Hallikainen, H. & Laukkanen, T. (2018). National culture and consumer trust in E commerce. International Journal of Information Management, 38(1). 97-106.
  • Hong, I. B. & Cho, H. (2011). The impact of consumer trust on attitudinal loyalty and purchase intentions in B2C E-marketplaces: Intermediary trust vs. seller trust. International Journal of Information Management, 31(5), 469–479.
  • Liu, C., Marchewka, J. T., Lu, J. & Yu, C. S. (2004). Beyond concern: A privacy–trust behavioral intention model of electronic commerce. Information and Management, 42(1), 127-142.
  • Omarli, S. (2016). Elektronik pazarlamanın tüketicilerin satın alma davranışları üzerine etkisi: Türkiye’de üniversite öğrencileri arasında uygulama. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(3), 91-109.
  • Roman, S. (2010). Relational consequences of roles of rerceived deception in online shopping: The moderating type of product, consumer’s attitude toward the internet and consumer’s demographics. Journal of Business Ethics, 95(3), 373-391.
  • Wu, K.-W., Huang, S. Y., Yen, D. C. & Popova, I. (2012). The effect of online privacy policy on consumer privacy concern and trust. Computers in Human Behavior, 28(3), 889–897.

Micro Field Study Regarding University Students’ Online Shopping Behaviours

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 176 - 191, 31.10.2020
https://doi.org/10.38057/bifd.754611

Öz

The rapid spread of the Internet worldwide has created new opportunities in trade. Electronic commerce is different from the traditional trade which provides consumers access to many products as online and irrespective of time and location. However, some consumers don’t prefer electronic commerce and persist to prefer tradional trade. This study has been conducted with the aim of searching online shopping tendencies of college students. For this purpose, a conceptual framework has been created by firstly searching the domestic and foreign literature related to the subject. The study group of research consist of 403 students who studiying in Babaeski Vocational School. To collect the data, a 21-item questionnaire form developed by the researchers was used and an on-site survey method was applied. The data obtained after the questionnaire were subjected to statistical analysis and the results were interpreted. As a result of the analysis of the data; It has been observed that students prefer electronic commerce especially because it is economical. It has been seen that students mostly prefer the textile industry in electronic commerce and generally use a well-known e-commerce site. There were significant differences between the online shopping behaviours of students and the demographic factors.

Kaynakça

  • Acilar, A. (2016), “E-Ticarette Türkiye Ne Durumda?”, Global Business Research Congress ’16, Isik University, Istanbul, 26-27 May, p. 925-945.
  • Acilar, A. & A. H. Turan (2016), “Üniversite Öğrencileri ve Mobil Ticaret: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Örneği”, Global Business Research Congress ’16, Isik University, Istanbul, 26-27 May, p. 515-523.
  • Akci, Y. & S. Annac-Gov (2015), “Tüketicilerin E-ticaret Algılarının İncelenmesi (Gaziantep ve Adıyaman Örneği)”, Mehmet Akif Ersoy University Journal of the Institute of Social Sciences, 7(13), p.413-433.
  • Aksogan, M. & Calis-Duman, M. (2019). “Tüketici Davranışlarında Sosyal Medyanın Rolü; Malatya Turgut Özal Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Zeugma II. International Multidisciplinary Studies Congress. 18-20 January 2019, (1), p. 615-527.
  • Aksu-Armagan E. & Turan, A. (2014), “İnternet Üzerinden Alışveriş: Demografik Faktörlerin Bireysel İhtiyaçların Etkisi Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme”, Atatürk University Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 28(3), p. 1-22.
  • Altug, N. & Ozhan, S. (2012). “Trakya Bölgesi’ndeki Üniversitelerde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Online Alışverişten Algıladıkları Risk ve Fayda Üzerine Bir Araştırma”, Journal of Marmara University, 10(38), p. 1-10.
  • Archer, N. & Yuan, Y. (2000). “Managing Business to Business Relationship Throughout the E-commerce Procurement Life Cycle,” Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 10(5), p. 385-395.
  • Aydın, S. ve E. Derer (2015), “E-Ticarette Güven Unsurunun Müşterilerin Satın Alma Davranışlarına Olan Etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Suleyman Demirel University Journal of the Institute of Social Sciences, (21), p. 127-150.
  • Cakirer, M. A. (2013). “Elektronik Ticaret”, 1. Baskı, Ekin Yayınevi, Bursa.
  • Coskun, N. (2004). “Elektronik Ticaretin Gelişiminde Temel Dinamikler ve Gelişimi Önündeki Engeller”, Cukurova University Journal of the Institute of Social Sciences, 13(2), p. 243- 257.
  • Demirel, H. (2010), “Üniversite Öğrencilerinin Elektronik Alışveriş Hakkındaki Görüşleri”, Gazi University Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 12(3), p. 119-134.
  • Gupta, S. and Chattarje, R. (1997), Consumer and Corparation Adaptation of the World Wide Web as a Commercial Medium, Electronic Marketting and The Consumer, ed:Robert A. Peterson, SAGE Publication Com., London, p. 123-138.
  • Izgi, B. B. & Sahin, I. (2013). “Elektronik Perakende Sektörü ve İnternet Alışverişi Tüketici Davranışı: Türkiye Örneği”, Journal of Economics and Management Research, 2(1), p.143-152.
  • Kalakota, R. & Whinston, B. A. (1997). “Electronic Commerce”, Massachusetts, Addison Wesley.
  • Ozdamar, K. (2011). “Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1”, 8. Baskı, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Ozguven, N. (2011). “Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumları İle Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Analizi”, KMÜ Journal of Social and Economic Research, 13(21), p. 47-54.
  • Ozhan S. ve N. Altug (2015). “Tüketicilerin Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışları Üzerine Etkileri”, Ege Academic Review, 15(4), p. 481-493.
  • Turan, A. H. (2008). “İnternet Alışverişi Tüketici Davranışlarını Belirleyen Etkenler; Geliştirilmiş Teknoloji Kabul Modeli (E-TAM) ile Bir Model Önerisi”, Academic Informatics Congress’08, Canakkale 18 Mart University, Canakkale, 30 January - 1 February, p. 723-731.
  • Uzel E. & Aydogdu, F. C. (2010). “Çalışanların Elektronik Alışverişe Bakış Açıları Hakkında Kalitatif Çalışma”, Journal of Organization and Management Sciences, 2(1), p. 19-25.
  • Vijayasarathy, L. R. (2003). “Predicting Consumer Intentions to Use Online Shopping: The Case for an Augmented Technology Acceptance Model”, Information & Management, 41(6), p. 747-762.
  • Aliveya, B. (2017). Elektronik ticaret: Dünyadaki gelişmeler ve Azerbaycan açısından bir değerlendirme. The Journal of International Scientific Researches, 2(4), 31-42.
  • Hallikainen, H. & Laukkanen, T. (2018). National culture and consumer trust in E commerce. International Journal of Information Management, 38(1). 97-106.
  • Hong, I. B. & Cho, H. (2011). The impact of consumer trust on attitudinal loyalty and purchase intentions in B2C E-marketplaces: Intermediary trust vs. seller trust. International Journal of Information Management, 31(5), 469–479.
  • Liu, C., Marchewka, J. T., Lu, J. & Yu, C. S. (2004). Beyond concern: A privacy–trust behavioral intention model of electronic commerce. Information and Management, 42(1), 127-142.
  • Omarli, S. (2016). Elektronik pazarlamanın tüketicilerin satın alma davranışları üzerine etkisi: Türkiye’de üniversite öğrencileri arasında uygulama. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(3), 91-109.
  • Roman, S. (2010). Relational consequences of roles of rerceived deception in online shopping: The moderating type of product, consumer’s attitude toward the internet and consumer’s demographics. Journal of Business Ethics, 95(3), 373-391.
  • Wu, K.-W., Huang, S. Y., Yen, D. C. & Popova, I. (2012). The effect of online privacy policy on consumer privacy concern and trust. Computers in Human Behavior, 28(3), 889–897.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Harun Bayer 0000-0002-8649-4026

Mustafa Aksoğan 0000-0002-6826-3902

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2020
Kabul Tarihi 31 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bayer, H., & Aksoğan, M. (2020). Micro Field Study Regarding University Students’ Online Shopping Behaviours. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 3(2), 176-191. https://doi.org/10.38057/bifd.754611