In this study it was aimed to enhance gifted students’ atom images on the basis of modern atomic
theory via science and art integration enrichment. The study was conducted with nine gifted
students educating at a gifted school in Ankara province. The students ages were differed from
14 to 17. The study was conducted by two researchers, one working on the field of science, the
other working on the field of art. The study’s design was case study. The worksheets making
gifted students draw hydrogen and helium atom images according to modern atomic theory and
then making them explain their drawings, were used as data collecting devices. In the application
process, the gifted students drew nebulas and they integrated the nebulas’ atoms submicroscopic
images on the basis of modern atomic theory to their drawings. Also, argumentation processes
were companied to application process. The gifted students’ drawings were evaluated on the basis
of art qualification. Before and after the application process, the gifted students’ atom images
were taken via worksheets. And the gathered data was analysed by content analysis. As the results
of the research, it was found that the gifted students’ atom images were enhanced according to
modern atomic theory through a multidisciplinary science and ar t application process.
The education of gifted Science and art integration Chemistry education Modern atomic theory
Bu araştırmada özel yetenekli öğrencilerin öğretim ortamlarının zenginleştirilmesinde bilim
ve sanat entegresi ile onların modern atom teorisi temelinde atom kavram imajlarını, zihinsel
algılarını geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırma, Ankara ilinde özel yetenekli öğrencilere
öğretim veren bir kurumda dokuz özel yetenekli öğrenci ile yürütülmüştür. Özel yetenekli
öğrenciler 14-17 yaş aralığındadır. Araştırma biri bilim biri sanat branşlarından olmak üzere iki
araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırmanın deseni durum çalışmasıdır. Özel yetenekli
öğrencilerin modern atom teorisi temelinde hidrojen ve helyum atomuna dair zihinsel algılarını
yani imajlarını resmettikleri ve çizimlerini açıkladıkları çalışma yaprakları, araştırmanın veri
toplama aracıdır. Uygulama sürecinde özel yetenekli öğrenciler seçtikleri bir bulutsunun makro
görüntüsüne bulutsusu atomlarının modern atom teorisi temelinde submikroskobik görüntüsünü
harmanlayarak resmetmişlerdir. Uygulama süreci bilimsel tartışma ile desteklenmiştir. Öğrencilerin
yapılandırdıkları resimlerin kompozisyonları, sanatsal yeterlik açısından değerlendirilmiştir.
Uygulama öncesi ve sonrası öğrencilerin atom imajları çalışma yapraklarıyla toplanıp içerik analizi
ile çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda özel yetenekli öğrencilerin atom imajlarının modern atom
teorisi temelinde bilim ve sanat entegreli bir multidisipliner uygulama sürecinde iyileştirildiği
bulunmuştur.
Özel yetenekli öğrencilerin eğitimi Bilim-sanat entegresi Kimya eğitimi Modern atom teorisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |