Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BOLU KIBRIS HAREKÂTI GAZiLERiNiN HATIRALARI VE DEĞERLER EĞiTiMi

Yıl 2023, , 30 - 40, 18.01.2024
https://doi.org/10.37215/bilar.1269133

Öz

1974 yılında gerçekleştirilen Kıbrıs Barış Harekâtı cumhuriyet tarihimizin en önemli gelişmelerinden biridir. Kıbrıs Adası jeopolitik konum itibari ile her daim önemini korumaktadır. Araştırmanın amacı Bolu’da yaşayan Kıbrıs Gazilerinin hatıralarını derleyerek, Kıbrıs Barış Harekâtı’na katılan gazilerimiz aracılığıyla Kıbrıs Barış Harekâtı hakkında sözlü tarih çalışması yürütmek ve harekât hakkında birinci elden kaynakları alana kazandırmak. Araştırma sırasında Bolu’da yaşayan 14 Kıbrıs gazisi ve Kıbrıs Barış Harekâtı’nda üst teğmen olarak görev yapan Emekli Kıdemli Piyade Binbaşı Ahmet Şerafettin Yamaner ile görüşme yapılarak Kıbrıs Barış Harekâtı hakkında sorular yöneltilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile incelemiş ve tablolar halinde veriler sunulmuştur. Araştırma sonucunda gazilerimizin harekât sırasında
birçok kez ölümle burun buruna geldiği, açlık, susuzluk gibi sıkıntılar çektiği ama buna rağmen ölümden hiç korkmadığı, Kıbrıs’taki Türk kardeşlerimizi korumaktan ve vatana hizmet etmekten büyük gurur duydukları, gaziliği büyük bir şeref olarak taşıdıkları ve gençlerden tek beklentilerinin ise saygı, sevgi ve vatanımızı korumaları olduğu bilgileri elde edilmiştir. Emekli Kıdemli Piyade Binbaşı Ahmet Şerafettin Yamaner ile yapılan görüşmeler ayrıca değerlendirilmiştir. Kendisinin sorularımıza verdiği cevaplardan Kıbrıs Barış Harekâtı’nın Ada’daki Türk varlığını korumak ve Kıbrıs’ın Yunanistan’a bağlanmasını önlemek amacıyla yapıldığı anlaşılmaktadır. Görüşmeden harekât esnasında büyük sıkıntılar çektiği, ancak ölümden hiç korkmadığı, gaziliği büyük bir gururla taşıdığı ve gençlere Kıbrıs meselesinin öneminin çok iyi anlatılması
gerektiğine inandığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

Teşekkür

BENİ TÜM ÇALIŞMALARIMDA DESTEKLEYEN EŞİM KEMAL TÜMEN'E SONSUZ TEŞEKKÜRLER

Kaynakça

  • Apuhan, F. (2016). “Kıbrıs Meselesi ve Bingöllü Kıbrıs Gazileri’nin Nazarıyla 1974 Kıbrıs Barış Harekâtı –I”. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 3(1): 35-66.
  • Bakan, M. (2015). “Kıbrıs Gazilerinden Anılar”. Doratlı, N. (Ed.). 9. Uluslararası Kıbrıs Araştırmaları Kongresi Bildiriler: Doğu Akdeniz Üniversitesi Yayınları Antalya-Türkiye,233-238.
  • Bedevi, V.(1965).” Kıbrıs Tarihi”: Kıbrıs Türk Tarih Kurumu, Lefkoşa.
  • Çağrıcı, M. (2012).”Vatan maddesi”. İslam Ansiklopedisi, 42: 563-564
  • Elban, M. (2015). “Tarih Eğitimi ve Vatanseverlik Üzerine Bazı Düşünceler”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, (4/3 ): 1302-1319. Türkiye.
  • Erim, N. (1975). Bildiğim ve Gördüğüm Ölçüler İçinde Kıbrıs: Ajans-Türk Matbaacılık Sanayii. Ankara-Türkiye.
  • Kısak, M. (2016). “Kıbrıs Barış Harekâtı’na Katılan Urfalı Gâzîler”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi. Şanlıurfa-Türkiye.
  • Kocatürk, U. (1999). “Atatürk’ün Fikir ve Düşünceleri”. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi: Semih Ofset. Ankara- Türkiye.
  • Kömür, E. (2013). “Türk Eğitimin Temel Esasları Satı Bey”. UHED Turkish History Education Journal 2(2), 212-227, (Orijinal yayın tarihi,1910). Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/164015
  • Mütercimler, E. (2007). Kıbrıs Barış Harekâtının Bilinmeyen Yönleri Satılık Ada Kıbrıs: Alfa Yayınları. İstanbul-Türkiye.
  • Özcan, S. (2019). “Amasyalı Gazilerin Kıbrıs Barış Harekâtı Hakkındaki Görüşleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 1353-1366. https://doi.org/10.33206/mjss.460805.
  • Turan, O. (1980). Orta Çağlarda Türkiye Kıbrıs Münasebetleri, Selçuklular ve İslâmiyet: Ötüken Neşriyat. İstanbul- Türkiye.
  • Türk, İ. C. (2013). Osmanlı Devleti’nde Tarih Eğitimi (1839-1922): Arı Sanat Yayınları. İstanbul-Türkiye.
  • Vatansever, M. (2010).”Kıbrıs Sorununun Tarihi Gelişimi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 12, 1487-1530.
  • Yamaner, A.Ş. (2019). 1974 Öncesi ve Sonrası Kıbrıs: Pelin Ofset. Ankara- Türkiye.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri: Seçkin Yayıncılık. Ankara-Türkiye.

Memories of Bolu Cyprus Operation Veterans and Values Education

Yıl 2023, , 30 - 40, 18.01.2024
https://doi.org/10.37215/bilar.1269133

Öz

The Cyprus Peace Operation, carried out in 1974, is one of the most important developments in the history of our republic. The Island of Cyprus always maintains its importance in terms of its geopolitical location. The aim of the research is to compile the memories of Cyprus Veterans living in Bolu, to conduct an oral history study about the Cyprus Peace Operation through our veterans who participated in the Cyprus Peace Operation, and to provide first-hand sources about the operation to the field. During the research, 14 Cyprus veterans living in Bolu and Retired Senior Infantry Major Ahmet Şerafettin Yamaner, who served as a lieutenant in the Cyprus Peace Operation, were interviewed and questions were asked about the Cyprus Peace Operation. The obtained data were examined with the descriptive analysis technique and
the data were presented in tables. As a result of the research, our veterans came face to face with death many times during the operation, suffered from hunger and thirst, but despite this, they were never afraid of death, they were very proud of protecting our Turkish brothers in Cyprus and serving the country, they considered being a veteran a great honor, and their only expectation from young people was Information has been obtained that they show respect, love and protection of our country. Interviews with Retired Senior Infantry Major Ahmet Şerafettin Yamaner were also evaluated. From his answers to our questions, it is understood that the Cyprus Peace Operation was carried out to protect the Turkish presence on the island and to prevent Cyprus from being annexed to Greece. From the interview, it was concluded that he suffered great difficulties during the operation, but he was not afraid of death at all, he carried his veteran status with great pride, and he believed that the importance of the Cyprus issue should be explained to young people very well.

Kaynakça

  • Apuhan, F. (2016). “Kıbrıs Meselesi ve Bingöllü Kıbrıs Gazileri’nin Nazarıyla 1974 Kıbrıs Barış Harekâtı –I”. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 3(1): 35-66.
  • Bakan, M. (2015). “Kıbrıs Gazilerinden Anılar”. Doratlı, N. (Ed.). 9. Uluslararası Kıbrıs Araştırmaları Kongresi Bildiriler: Doğu Akdeniz Üniversitesi Yayınları Antalya-Türkiye,233-238.
  • Bedevi, V.(1965).” Kıbrıs Tarihi”: Kıbrıs Türk Tarih Kurumu, Lefkoşa.
  • Çağrıcı, M. (2012).”Vatan maddesi”. İslam Ansiklopedisi, 42: 563-564
  • Elban, M. (2015). “Tarih Eğitimi ve Vatanseverlik Üzerine Bazı Düşünceler”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, (4/3 ): 1302-1319. Türkiye.
  • Erim, N. (1975). Bildiğim ve Gördüğüm Ölçüler İçinde Kıbrıs: Ajans-Türk Matbaacılık Sanayii. Ankara-Türkiye.
  • Kısak, M. (2016). “Kıbrıs Barış Harekâtı’na Katılan Urfalı Gâzîler”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi. Şanlıurfa-Türkiye.
  • Kocatürk, U. (1999). “Atatürk’ün Fikir ve Düşünceleri”. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi: Semih Ofset. Ankara- Türkiye.
  • Kömür, E. (2013). “Türk Eğitimin Temel Esasları Satı Bey”. UHED Turkish History Education Journal 2(2), 212-227, (Orijinal yayın tarihi,1910). Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/164015
  • Mütercimler, E. (2007). Kıbrıs Barış Harekâtının Bilinmeyen Yönleri Satılık Ada Kıbrıs: Alfa Yayınları. İstanbul-Türkiye.
  • Özcan, S. (2019). “Amasyalı Gazilerin Kıbrıs Barış Harekâtı Hakkındaki Görüşleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 1353-1366. https://doi.org/10.33206/mjss.460805.
  • Turan, O. (1980). Orta Çağlarda Türkiye Kıbrıs Münasebetleri, Selçuklular ve İslâmiyet: Ötüken Neşriyat. İstanbul- Türkiye.
  • Türk, İ. C. (2013). Osmanlı Devleti’nde Tarih Eğitimi (1839-1922): Arı Sanat Yayınları. İstanbul-Türkiye.
  • Vatansever, M. (2010).”Kıbrıs Sorununun Tarihi Gelişimi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 12, 1487-1530.
  • Yamaner, A.Ş. (2019). 1974 Öncesi ve Sonrası Kıbrıs: Pelin Ofset. Ankara- Türkiye.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri: Seçkin Yayıncılık. Ankara-Türkiye.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevinç Demir Tümen 0009-0006-3023-8142

Yayımlanma Tarihi 18 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Demir Tümen, S. (2024). BOLU KIBRIS HAREKÂTI GAZiLERiNiN HATIRALARI VE DEĞERLER EĞiTiMi. Bilim Armonisi, 6(2), 30-40. https://doi.org/10.37215/bilar.1269133
AMA Demir Tümen S. BOLU KIBRIS HAREKÂTI GAZiLERiNiN HATIRALARI VE DEĞERLER EĞiTiMi. bilar. Ocak 2024;6(2):30-40. doi:10.37215/bilar.1269133
Chicago Demir Tümen, Sevinç. “BOLU KIBRIS HAREKÂTI GAZiLERiNiN HATIRALARI VE DEĞERLER EĞiTiMi”. Bilim Armonisi 6, sy. 2 (Ocak 2024): 30-40. https://doi.org/10.37215/bilar.1269133.
EndNote Demir Tümen S (01 Ocak 2024) BOLU KIBRIS HAREKÂTI GAZiLERiNiN HATIRALARI VE DEĞERLER EĞiTiMi. Bilim Armonisi 6 2 30–40.
IEEE S. Demir Tümen, “BOLU KIBRIS HAREKÂTI GAZiLERiNiN HATIRALARI VE DEĞERLER EĞiTiMi”, bilar, c. 6, sy. 2, ss. 30–40, 2024, doi: 10.37215/bilar.1269133.
ISNAD Demir Tümen, Sevinç. “BOLU KIBRIS HAREKÂTI GAZiLERiNiN HATIRALARI VE DEĞERLER EĞiTiMi”. Bilim Armonisi 6/2 (Ocak 2024), 30-40. https://doi.org/10.37215/bilar.1269133.
JAMA Demir Tümen S. BOLU KIBRIS HAREKÂTI GAZiLERiNiN HATIRALARI VE DEĞERLER EĞiTiMi. bilar. 2024;6:30–40.
MLA Demir Tümen, Sevinç. “BOLU KIBRIS HAREKÂTI GAZiLERiNiN HATIRALARI VE DEĞERLER EĞiTiMi”. Bilim Armonisi, c. 6, sy. 2, 2024, ss. 30-40, doi:10.37215/bilar.1269133.
Vancouver Demir Tümen S. BOLU KIBRIS HAREKÂTI GAZiLERiNiN HATIRALARI VE DEĞERLER EĞiTiMi. bilar. 2024;6(2):30-4.