Günümüzde insanlığın karşı karşıya bulunduğu başlıca sorunlarından biri de şiddettir. Bu sorunun
çözülmesi için bireylerin toplumsal ve bireysel özelliklerinin detaylı bir şekilde incelenmesi ve şiddete
yönelme sebeplerinin ortaya çıkarılması gerekmektedir. Ergenlik, şiddet davranışının sıklıkla görüldüğü
bir gelişim dönemidir. Bu araştırmanın amacı, ergenlerin şiddete yönelik tutumlarının, cinsiyet, yaş, okul
türü ve anne-babanın eğitim durumu değişkenlerine göre incelenmesidir. Araştırmanın örneklem grubu,
Eskişehir İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ve il merkezinde bulunan Anadolu Lisesi, İmam- Hatip Lisesi,
Sosyal Bilimler Lisesi, Fen Lisesi, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi olmak üzere rastgele seçilen beş farklı
okul türünde, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında eğitim gören, 140’ı kız, 173’ü erkek olmak üzere toplam
313 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma tarama modelli ve betimsel bir çalışmadır. Veri toplama
aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde
“t-Testi” ve “Tek Yönlü Varyans Analizi” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ergenlerin şiddete yönelik
tutumlarında cinsiyet ve okul türü faktöründe anlamlı farklılık olduğu saptanırken, yaş ve ebeveynlerin
eğitim düzeyi değişkenleri açısından anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Çalışma sonucunda, katılımcıların
%41.9`u “Gerektiğinde kaba kuvvet kullanırım” ifadesine katıldığını belirtmiştir. Öğrencilerin okuldaki
şiddeti daha çok fiziksel şiddet olarak gördüğü ortaya çıkmaktadır. Elde edilen bulgular doğrultusunda;
anne babaların konuyla ilgili bilinçlendirilmelerine yönelik çalışmaların artırılması, ergenlere şiddete
yönelmeden etkili problem çözme yöntemlerinin kazandırılmasına yönelik çalışmalar yapılması, eğitim
müfredatında bütünleşmeyi sağlayan sevgi, saygı, güven, yardımseverlik gibi ortak sosyal değerlerin
kazandırılmasına yönelik etkinliklere daha çok yer verilmesi ve okullarda şiddeti önleme ve izleme
çalışmalarının artırılması önerilmektedir .
Violence is one of the main problems that the public encounter today. In order this problem to be solved,
the social and personal features of the individuals must be examined and the reasons of their tendency
to violence must be detected. The adolescence is a developmental period in which acts of violence are
encountered more often. The aim of the present study was to investigate adolescents’ attitudes toward
violence in terms of their gender, age, type of school and parents’ educational level. The sample group
of the study consisted of 313 high school students (140 females and 173 males), studying in five different
types of state high schools in the center of Eskişehir city in 2019- 2020 academic year. The descriptive
survey model was used in the study. As data collection tools, “Personal Information Form” and “The
Attitudes toward Violence Scale” were used. In the analysis of the data, “t-test” and “one-way analysis of
variance” were used. As a result of the study, that there is a significant level of difference between the high
school students’ attitude toward violence and gender and type of school, whereas, there is not a significant
level of difference in terms of age and parents’ educational level has been found out. In the conlusion, the
41.9 % of the sample group agreed with the expression “I commit violence when it is needed.” It has been
found out that violence is often seen as a physical thing by the students in the schools. In accordance
with the findings, it is suggested to increase awareness-raising activities for parents about the issue, to
organize trainings to help adolescents to make use of effective problem-solving methods without using
violence, to include more facilities in the curriculum to make social values like compassion, respect, trust,
helpfulness be acquired; and also it is suggested to extend facilities of violence prevention and monitoring
in the schools.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |