Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Delphi Tekniği ile BİLSEM Öğretmenlerinin Gözünden Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımlarının Olumlu ve Olumsuz Yönlerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 3 - 7, 30.06.2019

Öz

Modern dünyamızın en etkin gücü olan internetin eğitim, eğlence, kültür ve sanat gibi hemen hemen her alanda vazgeçilmez bir unsur olduğu kesindir. Öyle ki internet sosyal hayatı şekillendiren en büyük güç kabul edilebilir. Teknolojiyi en hızlı benimseyip hayata geçiren gençler interneti de en yaygın kullanan kitledir. Türkiye İstatistik Kurumu’nun Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması sonuçlarına göre 16-24 yaş arası bireyler bilgisayar ve internet kullanımında öndedir. Buna ek olarak %80,9’luk oran göz önüne alındığında yine sosyal medya için internet kullanıldığı net olarak söylenebilir. Sosyal medyanın günlük hayata büyük etkisi vardır. Hatta sosyal medya günlük hayatı şekillendirmektedir. Özellikle genç yaştaki bireyler üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi, olumlu ve olumsuzlukların belirlenmesi sosyal medya ve internet kullanımının geleceği için oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı; ülkemizdeki özel yetenekli öğrencilerin sosyal medya kullanımlarını incelemek, öğretmenlerin sosyal medyanın olumlu ve olumsuz yönlerini hakkında tutumlarını belirlemektir. Çalışmada yöntem olarak Delphi Tekniği kullanılmıştır. Delphi tekniği benzer durumlara ilişkin görüş farklılıklarının olduğu ortamlarda uzlaşma (consensus) sağlama aracı olarak kullanılır. Delphi tekniği kullanılarak bir problem durumuna farklı açılardan bakan bireylerin ve grupların yüz yüze gelmeden uzlaşmaları amaçlanmaktadır. Yapılan veri analizleri sonucu elde edilen bulgulara göre BİLSEM öğretmenleri, öğrencilerinin sosyal medyayı verimli bir şekilde kullandığını düşünmemektedir. Bunun dışında BİLSEM öğretmenleri sosyal medyanın; öğrencilerin organize olmalarına, etkinlik ve duyuruların kolayca yapılmasına katkı sağladığını belirtmişlerdir. Elde edilen sonuçlar, alanda daha önce yapılmış çalışmalar ile benzerlik gösterirken, gelecekte konuyla ilgili yapılacak çalışmalara da ışık tutacaktır.

Kaynakça

  • Atalay, R. (2014). “Lise Öğrencilerinin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumları İle Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişki (Bahçelievler İlçesi Örneği)”. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul-Türkiye.
  • Erol, G., Hassan, A. (2014). “Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı ve Sosyal Medya Kullanımının Tatil Tercihlerine Etkisi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31): 804-812.
  • Hazar, M. (2011). “Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması”. İletişim ve Kuram Dergisi, 32: 151-176.
  • Kırık, A. M. (2012). “Sosyal Medyada Gençlerin Dil Kullanımı ve Yozlaşma Problemi”. Sözel Bildiri, Uluslararası Dil ve İletişim Sempozyumu: 10-13.
  • Lenhart, A. (2013). Young Adults, Mobile Phones And Social Media: Technology And The Transition To Adulthood, Health, Safety&Well-Being of Young Adults Symposium, May 7. http://pewinternet.org/Presentations/2013/May/Young-Adults-Mobile-Phones-and-Social-Media.aspx. Son Erişim Tarihi: 16.12.2018.
  • Sağbaş, E. A., Balli, S. (2016). “Sosyal Medya ve Gençler Üzerindeki Etkileri”. Sözel Bildiri, Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi, 27-31 Mayıs 2016. Muğla-Türkiye.
  • Şahin, A. E. (2001). “Eğitim Araştırmalarında Delphi Tekniği ve Kullanımı”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (20): 215-220.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK] (2013). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. http://tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=13569. Son Erişim Tarihi: 26.02.2018.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK] (2015). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660. Son Erişim Tarihi: 26.02.2018.
  • Yavuzer, H. (2005). Gençleri Anlamak Ana-Babaların En Çok Sorduğu Sorular ve Cevaplarıyla: Remzi Kitabevi. Antalya-Türkiye.

Investigation of the Positive and Negative Aspects of Social Media Usage of Students in the Eyes of BILSEM Teachers with Delphi Technique

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 3 - 7, 30.06.2019

Öz

It is certain that the internet, which is the most effective power of our modern world, is an indispensable element in almost every field such as education, entertainment, culture and art. So, the Internet can be regarded as the greatest force that shapes social life. Young people who adopt and implement technology in the fastest way are the most common users of the Internet. According to Turkey Statistical Institute’s Household Use of Information Technology survey results individuals aged 16 to 24 are ahead in the computer and Internet use. In addition, considering the 80,9% rate, it can be clearly stated that the Internet is used for social media. Social media has a great impact on daily life. Even social media shapes daily life. Especially the evaluation of the impact on young people, the determination of the positive and negative effects is very important for the future of social media and Internet use. The aim of this study is to examine the social media usage of special talented students in our country and to determine the attitudes of teachers about the positive and negative aspects of social media. Delphi technique was used as the method in the study. Delphi technique is used as a consensus tool in situations where there are differences of opinion about similar situations. By using Delphi technique, it is aimed to reconcile individuals and groups who look at a problem situation from different perspectives without coming face to face. According to the findings obtained from the result of data analysis, BILSEM teachers do not think that their students use social media efficiently. In addition, BİLSEM teachers stated that social media contributes to the organization of students and making activities and announcements easily. While the results obtained are similar to previous studies in the field, they will also shed light on future studies.

Kaynakça

  • Atalay, R. (2014). “Lise Öğrencilerinin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumları İle Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişki (Bahçelievler İlçesi Örneği)”. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul-Türkiye.
  • Erol, G., Hassan, A. (2014). “Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı ve Sosyal Medya Kullanımının Tatil Tercihlerine Etkisi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31): 804-812.
  • Hazar, M. (2011). “Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması”. İletişim ve Kuram Dergisi, 32: 151-176.
  • Kırık, A. M. (2012). “Sosyal Medyada Gençlerin Dil Kullanımı ve Yozlaşma Problemi”. Sözel Bildiri, Uluslararası Dil ve İletişim Sempozyumu: 10-13.
  • Lenhart, A. (2013). Young Adults, Mobile Phones And Social Media: Technology And The Transition To Adulthood, Health, Safety&Well-Being of Young Adults Symposium, May 7. http://pewinternet.org/Presentations/2013/May/Young-Adults-Mobile-Phones-and-Social-Media.aspx. Son Erişim Tarihi: 16.12.2018.
  • Sağbaş, E. A., Balli, S. (2016). “Sosyal Medya ve Gençler Üzerindeki Etkileri”. Sözel Bildiri, Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi, 27-31 Mayıs 2016. Muğla-Türkiye.
  • Şahin, A. E. (2001). “Eğitim Araştırmalarında Delphi Tekniği ve Kullanımı”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (20): 215-220.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK] (2013). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. http://tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=13569. Son Erişim Tarihi: 26.02.2018.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK] (2015). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660. Son Erişim Tarihi: 26.02.2018.
  • Yavuzer, H. (2005). Gençleri Anlamak Ana-Babaların En Çok Sorduğu Sorular ve Cevaplarıyla: Remzi Kitabevi. Antalya-Türkiye.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Ağaoğlu 0000-0001-8718-3804

Ayşe Dilara Körpeoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ağaoğlu, O., & Körpeoğlu, A. D. (2019). Delphi Tekniği ile BİLSEM Öğretmenlerinin Gözünden Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımlarının Olumlu ve Olumsuz Yönlerinin İncelenmesi. Bilim Armonisi, 2(1), 3-7.
AMA Ağaoğlu O, Körpeoğlu AD. Delphi Tekniği ile BİLSEM Öğretmenlerinin Gözünden Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımlarının Olumlu ve Olumsuz Yönlerinin İncelenmesi. bilar. Haziran 2019;2(1):3-7.
Chicago Ağaoğlu, Onur, ve Ayşe Dilara Körpeoğlu. “Delphi Tekniği Ile BİLSEM Öğretmenlerinin Gözünden Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımlarının Olumlu Ve Olumsuz Yönlerinin İncelenmesi”. Bilim Armonisi 2, sy. 1 (Haziran 2019): 3-7.
EndNote Ağaoğlu O, Körpeoğlu AD (01 Haziran 2019) Delphi Tekniği ile BİLSEM Öğretmenlerinin Gözünden Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımlarının Olumlu ve Olumsuz Yönlerinin İncelenmesi. Bilim Armonisi 2 1 3–7.
IEEE O. Ağaoğlu ve A. D. Körpeoğlu, “Delphi Tekniği ile BİLSEM Öğretmenlerinin Gözünden Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımlarının Olumlu ve Olumsuz Yönlerinin İncelenmesi”, bilar, c. 2, sy. 1, ss. 3–7, 2019.
ISNAD Ağaoğlu, Onur - Körpeoğlu, Ayşe Dilara. “Delphi Tekniği Ile BİLSEM Öğretmenlerinin Gözünden Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımlarının Olumlu Ve Olumsuz Yönlerinin İncelenmesi”. Bilim Armonisi 2/1 (Haziran 2019), 3-7.
JAMA Ağaoğlu O, Körpeoğlu AD. Delphi Tekniği ile BİLSEM Öğretmenlerinin Gözünden Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımlarının Olumlu ve Olumsuz Yönlerinin İncelenmesi. bilar. 2019;2:3–7.
MLA Ağaoğlu, Onur ve Ayşe Dilara Körpeoğlu. “Delphi Tekniği Ile BİLSEM Öğretmenlerinin Gözünden Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımlarının Olumlu Ve Olumsuz Yönlerinin İncelenmesi”. Bilim Armonisi, c. 2, sy. 1, 2019, ss. 3-7.
Vancouver Ağaoğlu O, Körpeoğlu AD. Delphi Tekniği ile BİLSEM Öğretmenlerinin Gözünden Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımlarının Olumlu ve Olumsuz Yönlerinin İncelenmesi. bilar. 2019;2(1):3-7.