Ekonomik kalkınmada, beşeri sermayenin geliştirilmesinde ve yoksulluğun önlenmesinde eğitim kritik bir rol oynar. Okul öncesi dönem eğitimin ilk aşamasıdır ve bu sürecin paydaşlarından birisi de, insan kaynağı olan öğretmenlerdir. Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler, insan kaynağında aranan niteliklerde değişimler yaratmıştır. Bu durum, hem sosyo-demografik kriterlere hem de kişisel yetkinliklere yansımıştır. Bu çalışmanın konusu “okul öncesi öğretmenlerinin seçme ve yerleştirme süreçleri” olarak belirlenmiştir. Amaç 21. yüzyılda okul öncesi öğretmenliği mesleğinin ölçütlerini açıklamak ve öğretmenlerde aranan nitelikleri ortaya koymaktır. İş arama ve bulma sitelerinden 2021 yılında Türkiye’de yayımlanan 68 okul öncesi öğretmeni iş ilanı içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. İş ilanlarında öğretmen adaylarında aranan sosyo-demografik özelliklere ve kişisel yetkinliklere odaklanılmıştır. Ardından 17 özel kurum müdürü ile okul öncesi öğretmenlerinin seçme ve yerleştirme süreçlerine ilişkin mülakatlar yapılmıştır. Katılımcılar maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenmiş ve farklı kurumlarda görev yapan (özel okul, özel bağımsız anaokulu, özel gündüz bakımevi) müdürlerin görüşleri alınmıştır. İrdelenen ilanlar sonucunda kadın adayların erkek adaylara göre daha çok vurgulandığı, iletişim yeteneği, hayat boyu öğrenme, takım çalışması gibi kişisel yetkinliklerin aranıldığı anlaşılmıştır. Katılımcılarla yapılan görüşmelerden deneyimin önemli bir ölçüt olduğu, referansın işe alımda etkili olduğu ve mülakat sürecinin okul müdürleri tarafından uygulandığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
İş İlanları Öğretmenlerin İstihdamı Personel Seçme ve Yerleştirme Okul Öncesi Öğretmeni Okul Öncesi Eğitim
Education plays a critical role in economic development, improving human capital and preventing poverty. Preschool period is also the first stage of education and one of the stakeholders of this process is teachers, who are human resources. The development of knowledge and communication technologies has created changes in the qualifications sought in human resources. This change was reflected in both socio-demographic criteria and personal competencies. The subject of this study was determined as "preschool teachers' selection and placement processes". The aim is to explain the criteria of the pre-school teaching profession in the 21st century and to reveal the qualifications sought in teachers. For this reason, 68 pre-school teacher job postings published in Turkey in 2021 on job search and finding websites were analyzed by content analysis method. Job advertisements focused on socio-demographic characteristics and personal competencies sought in teacher candidates. Then, interviews were conducted with 17 private institution principals regarding the selection and placement processes of preschool teachers. Participants were determined by maximum diversity sampling and the opinions of the principals working in different institutions (private school, private independent kindergarten, private day care center) were taken. As a result of the job postings examined, it was understood that female candidates were emphasized more than male candidates, and personal competencies such as communication skills, lifelong learning and teamwork were sought. From the interviews with the participants, it was concluded that experience is an important criterion, reference is effective in recruitment, and the interview process is applied by school principals.
Job Postings Employment of Teachers Personnel Selection and Placement Pre-School Teacher Pre-School Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2022 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 1 |
Twitter Google Akademik Academia.edu
@DergisiBilgi Bilgi Dergisi Google Akademik Hesabı Bilgi Dergisi Academia.edu Hesabı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.