Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of Preschool Teachers and 4-6 Year Old Quran Course Teachers in terms of Classroom Management

Yıl 2024, , 307 - 337, 31.10.2024
https://doi.org/10.28949/bilimname.1477043

Öz

In this study, it is aimed to compare the pre-school teachers working in the field of pre-school education for the same age groups from different perspectives by two different institutions, the Ministry of National Education and the Presidency of Religious Affairs, in terms of classroom management. For this purpose, the opinions of teachers and trainers were examined and compared in terms of the dimensions of classroom management. This research is a case study suitable for the qualitative research model. In this study, a holistic multi-case design was used. The study group of the research consists of 10 pre-school teachers working in primary schools in the 2022-2023 academic year and 10 instructors working in Quran courses for the 4-6 age group. The data were analyzed by descriptive analysis. The themes created are presented in the findings section. These are: planning the daily flow of education, physical variables affecting the classroom, behavior management, management of undesirable behaviors, strategies and methods used in classroom communication, and ways of communicating with the family. The findings were presented together with comparative tables in order to solve the research problem more clearly, and direct comparisons were made with direct quotations of the participants related to the same theme. According to the findings of the research, it has been determined that preschool teachers act with a holistic perspective in accordance with the opportunities of the classroom and the developmental stages of the children, while the teachers who teach in Qur'an courses are limited in terms of classroom management, and they do not have sufficient knowledge and skills about the variables that affect classroom management as much as teachers.

Etik Beyan

Ethics Committee Approval for this study was obtained with the decision of Akdeniz University Social and Human Sciences Ethics Committee dated 9.08.2022 and numbered 288.

Destekleyen Kurum

This work has not received any funding or support.

Kaynakça

  • AKDAĞ, F. (2022). 4-6 yaş grubu Kur’an kursları üzerine bir araştırma (Denizli ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • AKTAŞ ARNAS, Y. (2018). Fiziksel ortamların planlanması. Y. Aktaş Arnas ve F. Sadık (Ed.), Okul öncesinde sınıf yönetimi içinde (ss. 47-62). Ankara: Pegem Akademi.
  • ALBAYAK, A. (2023). İlkokul bünyesindeki anasınıflarında çalışan öğretmenler ile 4-6 yaş Kur'an kurslarında çalışan öğreticilerin sınıf yönetimi açısından karşılaştırılması [Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • AYDIN, D. (2017). Okulöncesi̇ öğretmenlerinin sınıf yönetimi̇ becerilerinin öğretmenlik stilleri̇ üzerindeki̇ etkisi̇ [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • BACI, B. (2019). Kur’an kursları öğretim programı (4-6 yaş grubu) ile okul öncesi eğitimi programının karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • BAYRAKTAR, V., GÜVEN, G. ve TEMEL, Z. F. (2016). A study into the attitudes of teachers working at preschool education institutions regarding family involvement activities. Kastamonu Education Journal, 24(2), 755-770.
  • ÇAKMAK GÜLEÇ, H. ve GENÇ, S. Z. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki okul aile iş birliği hakkında öğretmenler ve ailelerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(155), 158-171.
  • ÇELİK TÜTEN, A. (2021). Diyanet İşleri̇ Başkanlığı 4-6 yaş Kur’an kursu Başkanlığı sınıf yönetimi becerilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • DERETARLA Gül, E. (2008). Meşrutiyet’ten günümüze okul öncesi eğitim. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 269-278.
  • DİB. (2022). 4-6 yaş grubu Kur’an kursları öğretim programı. Ankara.
  • DOĞAN, Z. (2019). 4-6 yaş grubu Kur’an kursu öğreticilerinin eğitim-öğretim yeterlik algıları (Kayseri örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • DÜZGÜN, Ü. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı ve 2012 değişikliklerinin uygulanmasına ilişkin görüşleri (Kayseri ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • GANGAL, M. (2020). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin sınıfta istenmeyen davranışlarla başa çıkmaya yönelik uygulamaları ve sınıf yönetimi stratejileri̇ hakkındaki inançlarının incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • GREENWOOD, G. E. ve HICKMAN, C. W. (1991). Research and Practice in Parent Involvement: Implications for Teacher Education. The Elementary School Journal, 91(3), 279-288. doi:10.1086/461655
  • GÜLTEKİN AKDUMAN, G. (2016). Okul öncesi eğitimin tanımı ve önemi. G. Uyanık Balat (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • GÜNEŞ, A. M. (2021). Özel ve resmi̇ okullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri̇ ve sınıf yönetim becerileri̇ arasındaki̇ ilişki̇. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 290-311.
  • KAF, Ö. (2018). Öğretimin yönetimi. Y. Aktaş Arnas ve F. Sadık (Ed.), Okul öncesinde sınıf yönetimi içinde (ss. 87-101). Ankara: Pegem Akademi.
  • KANG, J., HORN, E. M. ve PALMER, S. (2017). Influences of Family Involvement in Kindergarten Transition Activities on Children’s Early School Adjustment. Early Childhood Education Journal, 45(6), 789-800. doi:10.1007/s10643-016-0828-4
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. 29329 Resmî Gazete (2015). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=20694&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden erişildi.
  • ÖZDEMİR TÜRK, H. (2019). Çocuklarını Kur’an kursu veya anasınıfına gönderen ailelerin tercihlerine ilişkin bir çözümleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • SARI, B. (2019). Kur’an kursları öğretici kitabındaki uygulamaların incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • ŞAHİN, G. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin öğrenme merkezlerine ilişkin görüşleri ve sınıf içi uygulamaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • ŞENSOY, S. (2022). 4-6 yaş Kuran kursu öğreticilerinin öğretim yöntem ve teknikleri konusundaki görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hitit Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çorum.
  • TÜRKAN, M. (2015). Türkiye’de din eğitimi alanında yapılan lisansüstü çalışmaların içerik ve yöntem açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • UZUN, H. (2007). Malatya ilinde okulöncesi eğitim programının uygulanmasında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • YAĞCI, S. (2018). Öğreticilere göre diyanet işleri başkanlığı 4-6 yaş grubu Kur’an kursları (İzmir ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • YORULMAZ, B. (2016). Türkiye’de din eğitimi alanında yapılan lisansüstü çalışmalar hakkında genel bir değerlendirme. Öneri Dergisi, 12(46), 41. doi:10.14783/od.v12i46.1000010003.

Anasınıfı Öğretmenleri ile 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Sınıf Yönetimi Açısından Karşılaştırılması

Yıl 2024, , 307 - 337, 31.10.2024
https://doi.org/10.28949/bilimname.1477043

Öz

Bu araştırmada iki farklı kurum olan Millî Eğitim Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından, aynı yaş gruplarına yönelik, okul öncesi eğitim alanında, farklı açılardan eğitim veren; ilkokul bünyesindeki anasınıflarında çalışan okul öncesi öğretmenleri ile 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarında çalışan öğreticilerin sınıf yönetimi açısından karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin ve öğreticilerin görüşleri, sınıf yönetiminin boyutları açısından incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Bu araştırma, nitel araştırma modeline uygun bir durum çalışmasıdır. Bu araştırmada bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında ilkokullarda görev yapan 10 okul öncesi öğretmeni ile 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarında görev yapan 10 öğretici oluşturmaktadır. Veriler betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Oluşturulan temalar bulgular kısmında maddeler halinde sunulmuştur. Bunlar: günlük eğitim akışını planlama, sınıfı etkileyen fiziksel değişkenler, davranış yönetimi, istenmeyen davranışların yönetimi, sınıf içi iletişimde kullanılan stratejiler ve yöntemler ve aile ile iletişim kurma yollarıdır. Elde edilen bulgular araştırma probleminin daha net çözümlenebilmesi adına karşılaştırmalı tablolar ile birlikte sunulmuş, katılımcıların aynı tema ile ilişkili doğrudan alıntılarla doğrudan karşılaştırılması yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre okul öncesi öğretmenlerinin sınıfın imkanlarına ve çocukların gelişim basamaklarına uygun bütünsel bir bakış açısıyla hareket ettikleri, Kur’an kurslarında eğitim veren öğreticilerin ise sınıf yönetimi açısından sınırlı kaldıkları, öğretmenler kadar sınıf yönetimine etki eden değişkenler ile ilgili yeterli bilgi ve beceriye sahip olmadıkları tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışma için etik kurul izni, Akdeniz Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu'nun 08.09.2022 tarihli ve 288 numaralı kararı ile alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Bu çalışma herhangi bir finansman ya da destek almamıştır.

Kaynakça

  • AKDAĞ, F. (2022). 4-6 yaş grubu Kur’an kursları üzerine bir araştırma (Denizli ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • AKTAŞ ARNAS, Y. (2018). Fiziksel ortamların planlanması. Y. Aktaş Arnas ve F. Sadık (Ed.), Okul öncesinde sınıf yönetimi içinde (ss. 47-62). Ankara: Pegem Akademi.
  • ALBAYAK, A. (2023). İlkokul bünyesindeki anasınıflarında çalışan öğretmenler ile 4-6 yaş Kur'an kurslarında çalışan öğreticilerin sınıf yönetimi açısından karşılaştırılması [Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • AYDIN, D. (2017). Okulöncesi̇ öğretmenlerinin sınıf yönetimi̇ becerilerinin öğretmenlik stilleri̇ üzerindeki̇ etkisi̇ [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • BACI, B. (2019). Kur’an kursları öğretim programı (4-6 yaş grubu) ile okul öncesi eğitimi programının karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • BAYRAKTAR, V., GÜVEN, G. ve TEMEL, Z. F. (2016). A study into the attitudes of teachers working at preschool education institutions regarding family involvement activities. Kastamonu Education Journal, 24(2), 755-770.
  • ÇAKMAK GÜLEÇ, H. ve GENÇ, S. Z. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki okul aile iş birliği hakkında öğretmenler ve ailelerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(155), 158-171.
  • ÇELİK TÜTEN, A. (2021). Diyanet İşleri̇ Başkanlığı 4-6 yaş Kur’an kursu Başkanlığı sınıf yönetimi becerilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • DERETARLA Gül, E. (2008). Meşrutiyet’ten günümüze okul öncesi eğitim. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 269-278.
  • DİB. (2022). 4-6 yaş grubu Kur’an kursları öğretim programı. Ankara.
  • DOĞAN, Z. (2019). 4-6 yaş grubu Kur’an kursu öğreticilerinin eğitim-öğretim yeterlik algıları (Kayseri örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • DÜZGÜN, Ü. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı ve 2012 değişikliklerinin uygulanmasına ilişkin görüşleri (Kayseri ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • GANGAL, M. (2020). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin sınıfta istenmeyen davranışlarla başa çıkmaya yönelik uygulamaları ve sınıf yönetimi stratejileri̇ hakkındaki inançlarının incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • GREENWOOD, G. E. ve HICKMAN, C. W. (1991). Research and Practice in Parent Involvement: Implications for Teacher Education. The Elementary School Journal, 91(3), 279-288. doi:10.1086/461655
  • GÜLTEKİN AKDUMAN, G. (2016). Okul öncesi eğitimin tanımı ve önemi. G. Uyanık Balat (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • GÜNEŞ, A. M. (2021). Özel ve resmi̇ okullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri̇ ve sınıf yönetim becerileri̇ arasındaki̇ ilişki̇. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 290-311.
  • KAF, Ö. (2018). Öğretimin yönetimi. Y. Aktaş Arnas ve F. Sadık (Ed.), Okul öncesinde sınıf yönetimi içinde (ss. 87-101). Ankara: Pegem Akademi.
  • KANG, J., HORN, E. M. ve PALMER, S. (2017). Influences of Family Involvement in Kindergarten Transition Activities on Children’s Early School Adjustment. Early Childhood Education Journal, 45(6), 789-800. doi:10.1007/s10643-016-0828-4
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. 29329 Resmî Gazete (2015). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=20694&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden erişildi.
  • ÖZDEMİR TÜRK, H. (2019). Çocuklarını Kur’an kursu veya anasınıfına gönderen ailelerin tercihlerine ilişkin bir çözümleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • SARI, B. (2019). Kur’an kursları öğretici kitabındaki uygulamaların incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • ŞAHİN, G. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin öğrenme merkezlerine ilişkin görüşleri ve sınıf içi uygulamaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • ŞENSOY, S. (2022). 4-6 yaş Kuran kursu öğreticilerinin öğretim yöntem ve teknikleri konusundaki görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hitit Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çorum.
  • TÜRKAN, M. (2015). Türkiye’de din eğitimi alanında yapılan lisansüstü çalışmaların içerik ve yöntem açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • UZUN, H. (2007). Malatya ilinde okulöncesi eğitim programının uygulanmasında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • YAĞCI, S. (2018). Öğreticilere göre diyanet işleri başkanlığı 4-6 yaş grubu Kur’an kursları (İzmir ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • YORULMAZ, B. (2016). Türkiye’de din eğitimi alanında yapılan lisansüstü çalışmalar hakkında genel bir değerlendirme. Öneri Dergisi, 12(46), 41. doi:10.14783/od.v12i46.1000010003.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Albayrak 0009-0004-8979-7323

Çiğdem Apaydın 0000-0002-4457-3199

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 2 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 10 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Albayrak, A., & Apaydın, Ç. (2024). Anasınıfı Öğretmenleri ile 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Sınıf Yönetimi Açısından Karşılaştırılması. Bilimname(52), 307-337. https://doi.org/10.28949/bilimname.1477043