Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Din Dersi Öğretmenlerinin Bir Öğretim Materyali Olarak Filmleri Kullanma Durumları

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 33, 35 - 66, 29.05.2017
https://doi.org/10.28949/bilimname.345561

Öz

Gelişen teknolojik imkanlarla birlikte din öğretimi
sürecinde yararlanılacak materyallerin sayısı da artmıştır. Söz konusu
materyallerden birisi de filmlerdir. Filmler dersleri daha eğlenceli ve
öğretici hale getirebilir. Öğrencilere zengin öğrenme yaşantısı sunabilir.
Bunun için öğretmenlerin bu materyalden etkili bir şekilde yararlanmaları din
öğretiminde yaşanan ilgisizlik, isteksizlik, bıkkınlık gibi sorunların
azalmasında katkı sağlayabilir.



Bu araştırmanın temel amacı, Din dersi
öğretmenlerinin bir öğretim materyali olarak film/videoları kullanma
durumlarını ortaya koymaktır. Araştırma, var olan durumu betimleyen tarama
modelinde bir çalışmadır. Kayseri örnekleminde yapılan bu araştırmanın
sonuçlarına göre; araştırmaya katılan Din dersi öğretmenlerinin yarısı
derslerinde filmlerden yararlanmaktadır. Din dersi öğretmenlerinin en çok
kullandıklarını söyledikleri film türü “kısa filmler/videolar”dır. Araştırmaya
katılan öğretmenlerin filmlerden en çok yararlandıkları ders türü “Din Kültürü
ve Ahlak Bilgisi”dir. En az film kullanılan öğretim alanı İmam Hatip Lisesi
Meslek dersleri olmuştur. Dolayısıyla, derslerinde film kullanan öğretmenler
daha çok ortaokul DKAB öğretmenleridir. Bayan öğretmenler erkeklere nazaran bu
materyalden daha çok yararlanmaktadır. Öğretmenler bu materyali daha çok
“işlenen konuyu zenginleştirmek, geliştirmek” için kullanmaktadırlar. Söz
konusu öğretmenler filmleri daha çok meslektaşlarından ve internet sitelerinden
temin etmektedirler. Araştırmaya katılan öğretmenler din öğretiminde film
seçerken, en çok seçilen filmin “konuya uygunluğuna” dikkat ettiklerini
söylemişlerdir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin film kullanma konusunda en
çok yaşadıkları sorun, bazı okullardaki internet ve bilgisayar yetersizliğidir.

Kaynakça

  • DOĞAN R.; TOSUN, C., (2003) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, PegemA yay. Ankara.
  • AKYÜREK, S. (2010) Din Eğitiminin Alt Bilim Dallarına İlişkin Bir Analiz” Kuram ve Eylem Yönüyle Din Eğitiminin Teolojik ve Felsefi Temelleri Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Konya İlahiyat Derneği, (95-113)
  • AKYÜREK, S., (2003). Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi derslerinde kavram haritalarının kullanımı. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (3), 65-85.
  • AKYÜREK, S., (2012). İmam-Hatip Lisesi Meslek Dersi ile Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersi Öğretmenlerinin Eğitim-Öğretim Yeterliklerine İlişkin Algıları, DED, S.23, C.10, 7 – 47.
  • AYDIN, M. Şevki. (1996). Din Dersi Öğretmenlerinin Pedagojik Formasyonları, Kayseri: Erciyes Ü. Yay.
  • BİLGİN, B.& SELÇUK, M. (2000). Din Öğretimi Özel Öğretim Yöntemleri, Ankara Gün Yay.
  • DOĞAN, R. & TOSUN, C.(2002). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi (İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar İçin), Ankara: PegemA Yay.
  • ERDEN, M.&AKMAN Y. (1998). Gelişim-Öğrenme-Öğretme, Eğitim Psikolojisi, Ankara: Arkadaş Yay.
  • ERDEN, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, İstanbul: Alkım Yay.
  • GÜNGÖR, A. (2001). İlköğretim Okulları II. Kademe DKAB Dersi Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirme Sorunları, Yayınlanmış Y. Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri
  • KOÇ A. (2009), İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma, C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, XIII/2 - 2009, 131-174
  • KORKMAZ, G. (2007) İlköğretim DKAB Öğretmenlerinin Çalışma Yapraklarını Kullanma Durumları, Erciyes Ün. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Y. Lisans tezi.
  • KORKMAZ, M. (2014) Din Öğretimi Teknolojisi ve Materyal Geliştirme, Kayseri, Tezmer yay.
  • KOŞAR, E. & DİĞERLERİ (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: PegemA Yay.
  • ÖZDEMİR, Ş. (1998). Orta Öğretimde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Öğretmenlerin Yardımcı Ders Araç ve Gereçleri Kullanma Durumu Orta Dereceli Okullarda Yürütülen Din Eğitim Öğretiminin Problemleri Sempozyumu içinde (s.166-188). Kayseri: İBAV Yay.
  • ÖZDEMİR, Ş. (2004). Malatya Özel İlköğretim Okulları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Yardımcı Araç Gereç Kullanım Düzeyi. Z.Ş. Arslan (Ed.), Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Çalışma Toplantısı-I içinde (52-73). İstanbul: Dem Yay.
  • UÇAR, R. (1998). Lise Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programının Uygulamasındaki Problemler, Yayınlanmamış Y. Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • YAKAR, H.G. (2013), “Sinema Filmlerinin Eğitim Amaçlı Kullanımı: Tarihsel Bir Değerlendirme” Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 19 (2013-1) 21-36.
  • YALIN, H. İ. (2000). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Nobel Yay.
  • YORULMAZ, B. (2015), Sinema ve Din Eğitimi, Dem Yay. İstanbul.
  • YORULMAZ, B., (2013). “Din Eğitimine Yardımcı Bir Araç Olarak “Tebliğ Filmleri”: “Horton Hears A Who” Örneği, M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi 44 (2013/1), 247-262.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Korkmaz

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Korkmaz, M. (2017). Din Dersi Öğretmenlerinin Bir Öğretim Materyali Olarak Filmleri Kullanma Durumları. Bilimname, 2017(33), 35-66. https://doi.org/10.28949/bilimname.345561

Cited By














Değer Eğitiminde Kısa Filmlerden Yararlanma: Örnek Bir Uygulama
Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Elif Aladağ
https://doi.org/10.30803/adusobed.404748



YAYGIN DİN EĞİTİM KURUMLARINDA TEKNOLOJİNİN ÖNEMİ VE KULLANIMI
e-Şarkiyat İlmi Araştırmaları Dergisi/Journal of Oriental Scientific Research (JOSR)
İlyas Erpay
https://doi.org/10.26791/sarkiat.629520