Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de İlahiyat Fakülteleri Felsefe ve Din Bilimleri Bölümlerinde Lisansüstü Tez Çalışmaları ve Bazı Yöntembilimsel Sorunlar

Yıl 2018, Cilt: 2018 Sayı: 35, 305 - 320, 30.04.2018
https://doi.org/10.28949/bilimname.397561

Öz

Türkiye’de ilahiyat fakülteleri felsefe ve din
bilimleri bölümlerinde okutulan din sosyolojisi, din psikolojisi, dinler tarihi,
din eğitimi vb. dersler, ilgili bilim dallarının bir alt dalı olarak
konumlanmaktadır. Örneğin din sosyolojisi, hem genel sosyoloji ve metodolojiye
(nesnellik) hem de ilahiyat alanına (normatiflik) bağlı bir disiplindir. Bu
ikili durum birtakım sorunlara yol açmaktadır. Birincisi, bu öğrencilerin
lisans düzeyinde ana disiplinlerin kuramsal ve metodolojik eğitimini yeterli
düzeyde alamayışıdır. İkinci sorun ise öğrenci ya da araştırmacı rolünde ortaya
çıkmaktadır. Lisansüstü eğitim, bu rolün kazanıldığı ve pratik edildiği süreçle
ilişkilidir. Bu süreçte temel ilgi alanı da yöntem bilgisidir. Sosyal
bilimlerde yöntem tartışmalarının doğası gereği, doğa bilimlerine bağımlılıktan
kaynaklanan ikircikli bir yapısı vardır. Genelde bu, iki epistemolojiye dayanır:
Pozitivist paradigma ve uzantısı nicel yöntem ile anlayıcı/yorumcu kuram ve
buna dayalı nitel yöntem. Bu çalışmanın temel problemi, ana hatlarıyla ele
alınan sosyal bilimlerde yöntembilimsel uygulamaların ilahiyat fakülteleri
öğrencilerinin sosyal bilimler enstitüleri bünyesinde yaptıkları lisansüstü
eğitim çalışmalarında nasıl bir karşılık bulduğu ve burada yapılan tezlerde
karşılaşılan bazı yöntemsel sorunların ne olduğu ile ilgilidir. Bu çalışmada,
Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi mezunu öğrencilerinin Sosyal Bilimler Enstitüsü
bünyesinde din sosyoloji alanında yapmış olduğu tezlerden hareketle,
nicel-nitel araştırma modellerinin uygulanması ve objektif-normatif bakış
açılarının uzlaştırılmasına/aşılmasına yönelik bulguların tartışılması
amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Akyüz, N. (2004), “Türk Din Sosyolojisinde Nitel ve Nicel Yaklaşımların Dengeli Kullanım Sorunu”, Türk Din Sosyolojisinin Temel Sorunları Sempozyumu, Çorum: Gazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayını.
  • Amman, T. & İ. Hira (2017), İslami İlimler Dergisi-Türkiye’de Din sosyolojisi Özel Sayısı-, Sayı 1, Bahar 2017, Ankara: Çorum Çağrı Eğitim Vakfı Yayını, ss. 139-162.
  • Arslantürk, Z. (2001), Sosyal Bilimciler İçin Araştırma Metod ve Teknikleri, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Aydın, Muhammed Şevki (2017), Din Eğitimi Bilimi, Kayseri: Kimlik Yayınları.
  • Batson, C.D, P. Schoenrade & W.L. Ventis (2017), Din ve Birey: Sosyal Psikolojik Bir Yaklaşım, Çev. A.Kuşat & A.Taştan, Kayseri: Kimlik Yayınları.
  • Bird, J. (2015), Din Sosyolojisi Nedir, Çev. A.Taştan, M. Dereli, Ankara: Lotus.
  • Bulut, Meryem B. (2017), Benlik Saygısı, Dini Dünya Görüşleri ve Hayatın Amacının Ölüm Kaygısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı.
  • Cole, S. (1999), Sosyolojik Düşünme Yöntemi: Sosyoloji Bilimine Giriş, Çev. Bekir Demirkol, Vadi Yayınları, Ankara.
  • Çapcıoğlu, İ. (2004), Türkiye’deki İlahiyat Fakültelerinde Din Sosyolojisi Alanında Tamamlanmış Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Araştırma, AÜİFD XLV (2004), sayı 1, s. 203-224.
  • Çelebi, N. (2001), Sosyoloji ve Metodoloji Yazıları, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Çiftçi, A. (2003), Nasıl Bir Sosyal Bilim, Ankara: Kitabiyat.
  • Day R. (2000), Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, Çev. G. A. Altay, Ankara:Tübitak.
  • Dikeçligil, B. (2002), “Sosyolojide Metodolojik Farklılaşma ve Metotlar Arası İşbirliği”, Yeni Sosyolojik Arayışlar: Dünyada ve Türkiye’de Farklılaşma, Çatışma, Bütünleşme-II, Ankara: Sosyoloji Derneği Yayını, ss.97-126.
  • Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tez Yazım Kılavuzu, Kayseri
  • Erdiç, Ş. (2017), “Türk Din Sosyolojisinin Temel Sorunları: Lisansüstü Tezler Bağlamında Eleştirel Bir Yaklaşım –Cumhuriyet Üniversitesi Örneği-”, İslami İlimler Dergisi-Türkiye’de Din sosyolojisi Özel Sayısı-, Sayı 1, Bahar 2017, Ankara: Çorum Çağrı Eğitim Vakfı Yayını, ss.183-203.
  • Günay, Ü, A. Taştan & C. Çelik (2004), “Türk Din Sosyolojisinde Yöntem Sorunu”, Türk Din Sosyolojisinin Temel Sorunları Sempozyumu, Çorum: Gazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayını.
  • Lewins, F. (2011), Sosyal Bilim Metodolojisi: Eleştirel Bir Giriş, çev. A. Taştan, Ankara: Lotus
  • Okutan, Birsen, B. (2017), “Din Sosyolojisi Metot Arıyor: Mümtaz Turhan ve Göstergebilimsel Analiz”, İslami İlimler Dergisi-Türkiye’de Din sosyolojisi Özel Sayısı-, Sayı 1, Bahar 2017, Ankara: Çorum Çağrı Eğitim Vakfı Yayını, ss.117-137.
  • Sardoğan, E. M, T.F.Karahan & C. Kaygusuz (2016), “Üniversite Öğrencilerinin Kullandıkları Kararsızlık Stratejilerinin Problem Çözme, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi ve Fakülte Türüne Göre İncelenmesi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, ss. 79-89.
  • Taş, K. (2011), Sosyal Bilim Paradigmaları Açısından Sosyolojik Metodoloji, Isparta: Hondu.
  • Williams, M. (1999), Science and Social Science, London and New York.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulvahap Taştan 0000-0002-1227-1735

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 22 Şubat 2018
Kabul Tarihi 9 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2018 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Taştan, A. (2018). Türkiye’de İlahiyat Fakülteleri Felsefe ve Din Bilimleri Bölümlerinde Lisansüstü Tez Çalışmaları ve Bazı Yöntembilimsel Sorunlar. Bilimname, 2018(35), 305-320. https://doi.org/10.28949/bilimname.397561