Finansal Erişim, başta dünya bankası olmak üzere birçok araştırmaya konu olmuş finansal sistemin önemli parçalarından biridir. Finansal sisteme dahil olma, gelişmekte olan ve az gelişmiş ülkelerde gelişmiş ülkelere göre daha azdır. Bunun pek çok nedeni olsa da önemli nedenlerinden biri finansal okuryazarlık düzeyinin düşük olmasıdır. Finansal okuryazarlık kavramı, doğru tasarrufları yapmak ve bu tasarrufları doğru yatırımlara yönlendirmek, sermaye ve para piyasaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri doğru yorumlamak olarak düşünülebilir. Ayrıca, İslami Finansal Okuryazarlık, İslami finansal sistem hakkında bilgi gerektiren ve finansal erişime olumlu katkı sağlayabilen bir kavramdır. Hayatında İslami kuralları benimsemiş bireyler, faiz duyarlılığının yanı sıra İslami finansal araçlar ve kurumlar hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkça birikimlerini finansal sisteme dahil edemezler. Bu nedenle, insanların İslami finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi, İslami finansal araçlar ve kurumlar hakkındaki bilgi düzeyinin yükseltilmesi hem tasarrufların ekonomiye dahil edilmesi hem de faiz sorununun giderilmesi açısından fayda sağlayacaktır. Literatürde finansal okuryazarlık, cinsiyet, yaş, eğitim, tasarruf davranışı girişimcilik gibi çeşitli değişkenlerle ilişkilendirilmiştir. Bunların arasında en can alıcı değişkenlerden biri, günümüzde üretime ve istihdama olan katkısı düşünüldüğünde makroekonomik sistemler açısından büyük önem taşıyan girişimciliktir. Hiç şüphesiz girişimcilerin ve girişimci adayları olan üniversite öğrencilerinin finansal bilgi ve okuryazarlık düzeyleri gelecekte katkıda bulunacakları işletmeler açısından çok önem arz eden faktörlerden biridir. Finansal okuryazarlıktan belli açılardan ayrılan bu kavram üzerine çeşitli araştırmalar yapılmıştır. Yapılan bu araştırmanın birkaç amacı vardır. İlk olarak, araştırmanın temel amacı olarak Türkiye'de bir üniversitenin çeşitli fakültelerinde okuyan öğrencilerin İslami finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İkinci olarak, İslami finansal okuryazarlık düzeyi ile finansal tutum ve davranış arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Üçüncüsü, İslami finans okuryazarlığının girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisinin tahmin edilmesi amaçlanmıştır. Son olarak, İslami finans okuryazarlığı düzeyinin çeşitli demografik faktörlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını, özellikle fakülte değişkeni ve finans ya da İslami finans dersi alıp almamaya göre farklılığın belirlenmesi çalışmanın alt amaçları arasındadır. Araştırmanın evreni, Düzce Üniversitesi İşletme, Mühendislik ve İlahiyat fakültelerinin üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Bu üç fakültenin örnek olarak seçilmesinin nedeni, İslami Finans ile yüksek ilişkisi olabilecek İşletme ve İlahiyat Fakültesi ile İslami Finans ile daha az ilişkisi olabilecek bir fakülte öğrencilerinin karşılaştırılması fikridir. Ayrıca öğrencilerin üçüncü ve dördüncü sınıflarının seçilmesinin sebebi, finans, İslami finans ve girişimcilik derslerinin genellikle üçüncü ve dördüncü sınıflarda açılması ve öğrencilerin bu derslerden en az birine bu sınıflara kadar devam etmiş olmalarıdır. Araştırmada örnekleme yapılmış ve kartopu örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen 512 anket verisi SPSS 25 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada araştırmanın amacına ulaşmak için nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Analizlerde çalışmanın amaçlarını gerçekleştirmek için frekans, yüzde hesaplama, ortalama ve standart sapma, Cronbach's Alpha, ANOVA, T-testi ve Kİ-Kare analizleri kullanılmıştır. Öncelikle, finansal tutum, finansal davranış genel İslami finansal bilgi düzeyi ve İslami finansal okuryazarlığın güvenilirlik analizleri yapılmış ve Cronbach's Alpha değeri sırasıyla 0.879, 0.832, 0.907 ve 0.896 olarak bulunmuştur. Ayrıca diğer İslami finansal bilgi düzeylerinin (temel ve ileri düzey) güvenilirlik analizleri hesaplanarak sırasıyla 0.772, 0.888 olarak sonuçlanmıştır. Literatürde güvenirlik katsayısının 0.7 düzeyinin üzerinde olması gerektiği belirtildiğinden bu bağlamda araştırmadan elde edilen verilerin güvenilir olarak kabul edilebileceği söylenebilir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin İslami finansal okuryazarlık düzeyi, finansal tutum, finansal davranış ve İslami finansal bilgi düzeyleri anket sorularına verilen cevaplar kullanılarak ölçülmüştür. Elde edilen ölçümler, öğrencilerin İslami Finansal Bilgi ve Okuryazarlık düzeylerinin oldukça düşük olduğunu göstermektedir. Yine de araştırma sonuçları, İslami finans dersleri alan öğrencilerin İslami finans okuryazarlığının yüksek olduğunu göstermiştir. Ayrıca, İslami Finansal Bilgi Düzeyi ile İslami Finans Okuryazarlığı düzeyinin fakülte, cinsiyet ve ailenin gelir düzeyine göre önemli ölçüde farklılaştığı sonucuna varılmıştır.
Islamic Financial Literacy Islamic Financial Knowledge Enterpreneurship Financial Inclusion
Financial Inclusion is one of the important parts of the financial system that has been the subject of many researches, especially the world bank. Inclusion in the financial system is less in developing and less developed countries than in developed countries. Although there are many reasons for this, one of the important reasons is the low level of financial literacy. Islamic Financial Literacy is a concept that requires knowledge about the Islamic financial system and can contribute positively to financial inclusion. Various researches have been conducted on this concept, which differs from financial literacy in certain aspects. This research has several goals. First, in Turkey it aimed to determine students' reading of Islamic financial literacy levels in various university faculties. Secondly, it is aimed to investigate the relationship between Islamic financial literacy level and financial attitude and behavior. Third, the impact of Islamic financial literacy on the entrepreneurial trend has been predicted. Finally, determining whether the level of Islamic financial literacy differs according to various demographic factors, especially the faculty variable, whether it is taking finance, or Islamic finance courses, is among the sub-objectives of the study. The universe of the research consists of students studying in the third and fourth grades of the faculties of business, engineering and theology at Düzce University. Sampling was done in the research and snowball sampling method was preferred. 513 questionnaire data obtained within the scope of the research were analyzed with SPSS 25 package program. As a result of the research, Islamic Financial Knowledge levels and Islamic Financial literacy were gauged. It was determined that the Islamic Financial Knowledge levels and Literacy were quiet low among students. Accordingly, the results of the study indicated that students taking Islamic finance courses had high Islamic finance literacy. In addition, it was concluded that the Islamic Financial Knowledge Level and the Islamic Financial Literacy Level varied significantly according to the faculty, gender and family income level. Lastly, looking attractiveness did not put a difference on Islamic financial knowledge, it provided a statistically significant relationship between those looking attractive to entrepreneurship and those not looking attractive to entrepreneur with respect to Islamic financial literacy level.
Islamic Economy Islamic Financial Literacy Islamic Financial Knowledge Entrepreneurship Intention Entrepreneurship Tendency Statistical Measurement
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2020 |
Kabul Tarihi | 2 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2020 Sayı: 42 |