The distance contract concluded between the seller or supplier and the consumer within a system established for the distant marketing without the simultaneous physical presence of the parties may be made through an intermediary service provider. In Turkish law, the definition of the concept of intermediary service provider is stated in Article 48 of the Law on Consumer Protection No. 6502, Article 2/I-d of the Law on the Regulation of Electronic Commerce and Article 4/I-i of the Distance Contracts Regulation. In the European Union law, the definition of this concept is regulated in Article 2/I-(18) of Directive 2011/83/EU. According to these articles, an intermediary service provider can be defined as a natural person or legal entity who enables and intermediates the conclusion of a distance contract between the seller or supplier and the consumer through a distant communication system. The elements of the concept of intermediary service provider are as follows: acting as an intermediary between the seller or supplier and the consumer, using a distant communication system, enabling the conclusion of a distance contract and being a natural person or legal entity. In order to avoid the confusion in doctrine and practice about the scope of this concept, the elements in these definitions should be explained.
Intermediary Service Provider Distance Contract Consumer Law Internet Online Marketplace
Satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlıkları olmaksızın bir sistem çerçevesinde uzaktan iletişim araçları vasıtasıyla kurdukları mesafeli sözleşmenin aracı hizmet sağlayıcı aracılığıyla yapılması mümkündür. Aracı hizmet sağlayıcı kavramının tanımı, Türk hukukunda 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 48. maddesinde, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’un 2/I-d hükmünde ve Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği’nin 4/I-i hükmünde; Avrupa Birliği mevzuatında ise 2011/83/AB sayılı Direktif m. 2/I-(18) hükmünde yer almaktadır. Bu düzenlemeler çerçevesinde aracı hizmet sağlayıcı, satıcı veya sağlayıcı ile tüketici arasında uzaktan iletişim sistemi vasıtasıyla mesafeli sözleşme yapılmasına imkân sağlayan ve aracılık eden gerçek veya tüzel kişi olarak tanımlanabilir. Buna göre aracı hizmet sağlayıcı kavramının unsurları: satıcı veya sağlayıcı ile tüketici arasında aracılık yapma, uzaktan iletişim sistemi kullanma, mesafeli sözleşme yapılmasına imkân sağlama ve gerçek veya tüzel kişi olmadır. Bu kavramın kapsamına ilişkin olarak doktrindeki ve uygulamadaki tereddütlerin giderilmesi için bu unsurların detaylı olarak açıklanması ve tartışmalı bazı hususlar üzerinde durulması gerekmektedir.
Aracı Hizmet Sağlayıcı Mesafeli Sözleşme Tüketici Hukuku İnternet Çevrim İçi Pazar Yeri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilişim ve Teknoloji Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Bilişim Hukuku Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.