Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Çalışma Yönteminin Kadın Akademisyenler Üzerine Etkisi: Iğdır Örneği

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 65 - 83, 30.04.2024
https://doi.org/10.47103/bilturk.1435297

Öz

Covid-19 Pandemisi ile birlikte alınan önlemler hayatımızda birçok değişikliği de beraberinde getirmiştir. Bu önlemlerden biri olan sosyal mesafe uygulaması ile birlikte evden çalışılabilir işler ve çalışılamayan işler ayrımı ortaya çıkmıştır. Yöneticiler, profesyonel meslek grupları, büro hizmetlerinde çalışanlar uzaktan çalışan meslekler içinde ilk sıraları almaktadır. Bu bağlamda eğitim, bilimsel ve teknik faaliyetler içinde yer alan akademisyenlerde işlerinin çoğunu uzaktan yapabilen meslekler kategorisinde yer almaktadır. Evden çalışmaya olanak sağlayan mesleklerden biri olan Akademisyenlik, Iğdır Üniversitesi’nde görev yapmakta olan kadın akademisyenler özelinde evden çalışma yönteminin nasıl uygulandığı, sonuçlarının ne olduğu ve akademisyenlerin yaşadıkları süreçler araştırılmış olup, çalışmada mülakat tekniği kullanılmıştır. Katılımcıların verdiği cevaplar “MAXQDA 18” programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, katılımcılar evden çalışmanın avantajlarının ve dezavantajlarının olduğunu ifade etmişlerdir. Buna göre, çalışmanın ana temaları evden çalışmanın avantajları ve evden çalışmanın dezavantajları olarak belirlenmiştir. Evden çalışmanın avantaj ana temasında, zaman tasarrufu, derslerin online olması, mesainin olmaması, mekan kolaylığı, yoldan tasarruf (ekonomik açıdan) alt temaları yer alırken, dezavantaj ana temasında ise; çalışma disiplinin olmaması, çalışma verimliliğinin düşüklüğü, öğrenci ile aktif bir eğitimin olmaması, iş-yaşam dengesinin bozulması, çocuk bakımı için harcanan sürenin artması alt temaları yer almıştır.

Kaynakça

  • Airtasker (2020) 31 Mart 2020, The Benefits of Working From Home - Airtasker Blog Erişim Tarihi : 18.05.2021.
  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji, Nitel Araştırma Yöntemleri, (Editörler: Baş, T. ve Akturan, U.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Dış İlişkiler Müdürlüğü (2020),Dış İlişkiler e- bülteni sayı:32
  • Alon, T.,Doepke M.,Rumsey J.,ve Tertilt, M (2020) “This Time It’s Dıfferent : The Role of Women’s Employment In A Pandemıc Recession” NBER August.
  • Atay, E.S ve Gerçek, M (2021) “İş-yaşam çatışmasının Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sürecinde yeniden değerlendirilmesi : Kadın akademisyenler açısından nitel bir araştırma” BAUNSOBED,24 (45), 2021,203-241.
  • Aytun, U ve Özgüzel, C. (2020) “Covid-19 Sonucunda Evden Çalışabilirlik ve Eşitsizliğe Etkileri” İstanbul Politik Araştırmalar Enstitüsü. Temmuz 2020-013 Politika Raporu.
  • Baltacı, A. (2018). “Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 1, ss: 231-274.
  • Brown (2020) 18 Mayıs 2020, “Home Office are expensive : Study says most people didnt have one before coronavirus” Remote work: Most people didn't have a home office before coronavirus (usatoday.com), Erişim Tarihi : 18.05.2021.
  • BCNUEJ (2020) “Academia In The Tıme of Covid-19 : Our Change To Develop An Ethıcs of Care” March 31. http://www.bcnuej.org/2020/03/31/academia-in-the-time-of-covid-19-our-chance-to-develop-an-ethics-of-care/ Erişim Tarihi: 05.09.2020.
  • Bozkurt, V (2020) “Pandemi Döneminde Çalışma: Ekonomik Kaygılar, Dijitalleşme ve Verimlilik” Covıd-19 Pandemisinin Ekonomik, Toplumsal ve Siyasal Etkileri. İstanbul Üniversitesi Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Chatham House (2020) “Coronavirüs is setting back equality for women”, https://www.chathamhouse.org/publications/twt/coronavirus-setting-back-equality-women#, Erişim Tarihi: 04.09.2020.
  • Clark, C. (2000) “Work/Family Border Theory” A New Theory of Work/Life Balance, Human Relations, 53(6), 747-770.
  • Demirel,N. ve Kırıcı Tekeli,E. (2020), Ordu-Çambaşı Kayak Merkezinin Gelişimine İlişkin Paydaşların Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1),315-332.
  • Dingel,I.J ve Neiman, B. (2020) ”How Many Jobs Can be Done at Home” University of Chicago, Booth School of Business, NBER, and CEPR. June 19.
  • Ercil,Ş ve Şahiner,D.D.(2014) “Uzaktan Eğitimde İletişimsel Engeller” Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Cilt 6, No 1, ISSN : 1309-8012.
  • Flaherty,C.(2020)“No Room of One’s Own “ Erişim Tarihi : 04.09.2020. https://www.insidehighered.com/news/2020/04/21/early-journal-submission-data-suggest-covid-19-tanking-womens-research-productivity
  • Global Workplace Analytics “The Busıness Case For Remote Work” for employers, employees, The Envıronment , And Socıety.
  • Gottlieb, C.; Grobovsek ,J. ve Poschke,M.(2020) ” Working from home across Countries” Issue 8, April 2020,CEPR
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. (Felsefe-Yöntem-Analiz), Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara.
  • Hatayama,Maho;Viollaz, Mariana;Winkler, Hernan. (2020) Job’s Amenability to Working from Home: Evidence from Skills Surveys for 53 Countries. Policy Research Working Paper No.9241.Washington DC:World Bank.
  • Have Her Back (2020) “Will the Covid-19 Crısıs Change Workforce Culture Forever?” Workplace Culture During the Covid-19 Quarantine.
  • Işıl,P., ve Koçoğlu, M (2014) “İşkoliklik ile İş Yaşam Dengesi Arasındaki İlişkide Kişilik Özelliklerinin Aracılık Rolü Üzerine Bir Araştırma” AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1),309-337.
  • İslamoğlu, A. H. ve Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (SPSS Uygulamalı), Beta Basım A.Ş., 4. Baskı, İstanbul.
  • İçişleri Bakanlığı (2020) “Korona Virüs Ek Tedbirleri Genelgesi” Koronavirüs Ek Tedbirleri Genelgesi (icisleri.gov.tr) Erişim Tarihi : 22.12.2022.
  • Kablay (2023) “Akademide Tele Çalışma Deneyimleri : Niteliksel Bir Çalışma” Memleket Siyaset Yönetim (MSY), Cilt 18, Sayı 39, Haziran 2023, 1-37.
  • Kitchener, C. (2020) “Women academics seem to be submitting fewer papers during coronavirüs.’Never seen anything like it’say one editör.
  • https://www.thelily.com/women-academics-seem-to-be-submitting-fewer-papers-during-coronavirus-never-seen-anything-like-it-says-one-editor/ Erişim Tarihi : 04.09.2020.
  • Madansky,M.(2020) “How Make Working Moms Jobs Been Impacted by Covid-19?” Beyond The Elephant In The Valley, April 25 https://medium.com/beyond-the-elephant-in-the-valley/how-have-working-moms-jobs-been-impacted-by-covid-19-dfa61100f3b2 Erişim Tarihi : 04.09.2020.
  • Mongey,S.,Pilossoph,L ve Weinberg,A. (2020) “Which workers bear the burden of social distancing policies?” 26 April. CEPR, Issue 12.
  • UN (2020) “Covid-19: How Business Can Support Women in Times of Crisis” Global Compact Academy. https://unglobalcompact.org/academy/how-business-can-support-women-in-times-of-crisis Erişim Tarihi :04.09.2020.
  • UN (2020) “Unpaid Care and Domestic Work”, https://interactive.unwomen.org/multimedia/explainer/covid19/en/index.html?gclid=Cj0KCQjwy8f6BRC7ARIsAPIXOjjlVxBt3mQMnK7jxFP6x1Gcr3OXUvmOANtlooUhbkFlefZ2QqBNRJMaAr-OEALw_wcB Erişim Tarihi : 04.09.2020.
  • Uysal,N ve Yılmaz,Ç.M.(2020) “Akademisyenlerde İş Yaşam Dengesi ve Uzaktan Çalışmaya İlişkin Görüşlerin Belirlenmesi” Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, ISSN NO : 2602-4748.
  • Yılmaz, K. ve Şahin, T. (2016). “Eğitim Fakültelerindeki Araştırma Görevlilerinin Mesleki Deneyimlerinin İncelenmesi: Araştırma Görevlisi Olmanın Anlamına İlişkin Fenomenolojik Bir Çalışma”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt-Sayı: 44, ss: 143-168, DOI: 10.15285/maruaebd.286491. https://blogs.imf.org/2021/04/30/covid-19-the-moms-emergency/ “Covid-19: The Mom’s Emergency” Erişim Tarihi: 11.05.2021

The Effect of Remote Working Method on Female Academics: Iğdır Case

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 65 - 83, 30.04.2024
https://doi.org/10.47103/bilturk.1435297

Öz

The measures taken with the The Covid-19 Pandemic have brought many changes in our lives. One of these measures, social distancing, has led to the emergence of a distinction between work from home jobs and non work from home jobs. Managers, professional occupational groups, office services employees are in the first place among remote working occupations. In this context, academicians in education, scientific and technical activities are in the category of occupations that can do most of their work remotely. Academicianship, which is one of the professions that allows working from home, how the working from home method applied, what the results are and the processes experienced by academics have been investigated in the case of female academics working at Iğdır University, and the interview technique was used in the study.The answers given by the participants were analyzed using the “MAXQDA 18” program. According to the results, participants stated that working from home has advantages and disadvantages. Accordingly, the main themes of the study were identified as the advantages of working from home and the disadvantages of working from home. The main advantages of working from home included the sub-themes of time saving, online courses, no overtime, convenience of space, saving money (economically), while the main disadvantages included the sub-themes of lack of work discipline, low work efficiency, lack of active education with the student, disruption of work-life balance, and increased time spent on childcare.

Kaynakça

  • Airtasker (2020) 31 Mart 2020, The Benefits of Working From Home - Airtasker Blog Erişim Tarihi : 18.05.2021.
  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji, Nitel Araştırma Yöntemleri, (Editörler: Baş, T. ve Akturan, U.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Dış İlişkiler Müdürlüğü (2020),Dış İlişkiler e- bülteni sayı:32
  • Alon, T.,Doepke M.,Rumsey J.,ve Tertilt, M (2020) “This Time It’s Dıfferent : The Role of Women’s Employment In A Pandemıc Recession” NBER August.
  • Atay, E.S ve Gerçek, M (2021) “İş-yaşam çatışmasının Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sürecinde yeniden değerlendirilmesi : Kadın akademisyenler açısından nitel bir araştırma” BAUNSOBED,24 (45), 2021,203-241.
  • Aytun, U ve Özgüzel, C. (2020) “Covid-19 Sonucunda Evden Çalışabilirlik ve Eşitsizliğe Etkileri” İstanbul Politik Araştırmalar Enstitüsü. Temmuz 2020-013 Politika Raporu.
  • Baltacı, A. (2018). “Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 1, ss: 231-274.
  • Brown (2020) 18 Mayıs 2020, “Home Office are expensive : Study says most people didnt have one before coronavirus” Remote work: Most people didn't have a home office before coronavirus (usatoday.com), Erişim Tarihi : 18.05.2021.
  • BCNUEJ (2020) “Academia In The Tıme of Covid-19 : Our Change To Develop An Ethıcs of Care” March 31. http://www.bcnuej.org/2020/03/31/academia-in-the-time-of-covid-19-our-chance-to-develop-an-ethics-of-care/ Erişim Tarihi: 05.09.2020.
  • Bozkurt, V (2020) “Pandemi Döneminde Çalışma: Ekonomik Kaygılar, Dijitalleşme ve Verimlilik” Covıd-19 Pandemisinin Ekonomik, Toplumsal ve Siyasal Etkileri. İstanbul Üniversitesi Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Chatham House (2020) “Coronavirüs is setting back equality for women”, https://www.chathamhouse.org/publications/twt/coronavirus-setting-back-equality-women#, Erişim Tarihi: 04.09.2020.
  • Clark, C. (2000) “Work/Family Border Theory” A New Theory of Work/Life Balance, Human Relations, 53(6), 747-770.
  • Demirel,N. ve Kırıcı Tekeli,E. (2020), Ordu-Çambaşı Kayak Merkezinin Gelişimine İlişkin Paydaşların Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1),315-332.
  • Dingel,I.J ve Neiman, B. (2020) ”How Many Jobs Can be Done at Home” University of Chicago, Booth School of Business, NBER, and CEPR. June 19.
  • Ercil,Ş ve Şahiner,D.D.(2014) “Uzaktan Eğitimde İletişimsel Engeller” Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Cilt 6, No 1, ISSN : 1309-8012.
  • Flaherty,C.(2020)“No Room of One’s Own “ Erişim Tarihi : 04.09.2020. https://www.insidehighered.com/news/2020/04/21/early-journal-submission-data-suggest-covid-19-tanking-womens-research-productivity
  • Global Workplace Analytics “The Busıness Case For Remote Work” for employers, employees, The Envıronment , And Socıety.
  • Gottlieb, C.; Grobovsek ,J. ve Poschke,M.(2020) ” Working from home across Countries” Issue 8, April 2020,CEPR
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. (Felsefe-Yöntem-Analiz), Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara.
  • Hatayama,Maho;Viollaz, Mariana;Winkler, Hernan. (2020) Job’s Amenability to Working from Home: Evidence from Skills Surveys for 53 Countries. Policy Research Working Paper No.9241.Washington DC:World Bank.
  • Have Her Back (2020) “Will the Covid-19 Crısıs Change Workforce Culture Forever?” Workplace Culture During the Covid-19 Quarantine.
  • Işıl,P., ve Koçoğlu, M (2014) “İşkoliklik ile İş Yaşam Dengesi Arasındaki İlişkide Kişilik Özelliklerinin Aracılık Rolü Üzerine Bir Araştırma” AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1),309-337.
  • İslamoğlu, A. H. ve Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (SPSS Uygulamalı), Beta Basım A.Ş., 4. Baskı, İstanbul.
  • İçişleri Bakanlığı (2020) “Korona Virüs Ek Tedbirleri Genelgesi” Koronavirüs Ek Tedbirleri Genelgesi (icisleri.gov.tr) Erişim Tarihi : 22.12.2022.
  • Kablay (2023) “Akademide Tele Çalışma Deneyimleri : Niteliksel Bir Çalışma” Memleket Siyaset Yönetim (MSY), Cilt 18, Sayı 39, Haziran 2023, 1-37.
  • Kitchener, C. (2020) “Women academics seem to be submitting fewer papers during coronavirüs.’Never seen anything like it’say one editör.
  • https://www.thelily.com/women-academics-seem-to-be-submitting-fewer-papers-during-coronavirus-never-seen-anything-like-it-says-one-editor/ Erişim Tarihi : 04.09.2020.
  • Madansky,M.(2020) “How Make Working Moms Jobs Been Impacted by Covid-19?” Beyond The Elephant In The Valley, April 25 https://medium.com/beyond-the-elephant-in-the-valley/how-have-working-moms-jobs-been-impacted-by-covid-19-dfa61100f3b2 Erişim Tarihi : 04.09.2020.
  • Mongey,S.,Pilossoph,L ve Weinberg,A. (2020) “Which workers bear the burden of social distancing policies?” 26 April. CEPR, Issue 12.
  • UN (2020) “Covid-19: How Business Can Support Women in Times of Crisis” Global Compact Academy. https://unglobalcompact.org/academy/how-business-can-support-women-in-times-of-crisis Erişim Tarihi :04.09.2020.
  • UN (2020) “Unpaid Care and Domestic Work”, https://interactive.unwomen.org/multimedia/explainer/covid19/en/index.html?gclid=Cj0KCQjwy8f6BRC7ARIsAPIXOjjlVxBt3mQMnK7jxFP6x1Gcr3OXUvmOANtlooUhbkFlefZ2QqBNRJMaAr-OEALw_wcB Erişim Tarihi : 04.09.2020.
  • Uysal,N ve Yılmaz,Ç.M.(2020) “Akademisyenlerde İş Yaşam Dengesi ve Uzaktan Çalışmaya İlişkin Görüşlerin Belirlenmesi” Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, ISSN NO : 2602-4748.
  • Yılmaz, K. ve Şahin, T. (2016). “Eğitim Fakültelerindeki Araştırma Görevlilerinin Mesleki Deneyimlerinin İncelenmesi: Araştırma Görevlisi Olmanın Anlamına İlişkin Fenomenolojik Bir Çalışma”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt-Sayı: 44, ss: 143-168, DOI: 10.15285/maruaebd.286491. https://blogs.imf.org/2021/04/30/covid-19-the-moms-emergency/ “Covid-19: The Mom’s Emergency” Erişim Tarihi: 11.05.2021
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çalışma Ekonomisi
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Çiğdem Güneş 0000-0001-9787-2400

Özlem Sökmen Gürçam 0000-0002-2372-7355

Erken Görünüm Tarihi 30 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 11 Şubat 2024
Kabul Tarihi 4 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güneş, Ç., & Sökmen Gürçam, Ö. (2024). Uzaktan Çalışma Yönteminin Kadın Akademisyenler Üzerine Etkisi: Iğdır Örneği. BİLTÜRK Journal of Economics and Related Studies, 6(2), 65-83. https://doi.org/10.47103/bilturk.1435297
AMA Güneş Ç, Sökmen Gürçam Ö. Uzaktan Çalışma Yönteminin Kadın Akademisyenler Üzerine Etkisi: Iğdır Örneği. BILTURK. Nisan 2024;6(2):65-83. doi:10.47103/bilturk.1435297
Chicago Güneş, Çiğdem, ve Özlem Sökmen Gürçam. “Uzaktan Çalışma Yönteminin Kadın Akademisyenler Üzerine Etkisi: Iğdır Örneği”. BİLTÜRK Journal of Economics and Related Studies 6, sy. 2 (Nisan 2024): 65-83. https://doi.org/10.47103/bilturk.1435297.
EndNote Güneş Ç, Sökmen Gürçam Ö (01 Nisan 2024) Uzaktan Çalışma Yönteminin Kadın Akademisyenler Üzerine Etkisi: Iğdır Örneği. BİLTÜRK Journal of Economics and Related Studies 6 2 65–83.
IEEE Ç. Güneş ve Ö. Sökmen Gürçam, “Uzaktan Çalışma Yönteminin Kadın Akademisyenler Üzerine Etkisi: Iğdır Örneği”, BILTURK, c. 6, sy. 2, ss. 65–83, 2024, doi: 10.47103/bilturk.1435297.
ISNAD Güneş, Çiğdem - Sökmen Gürçam, Özlem. “Uzaktan Çalışma Yönteminin Kadın Akademisyenler Üzerine Etkisi: Iğdır Örneği”. BİLTÜRK Journal of Economics and Related Studies 6/2 (Nisan 2024), 65-83. https://doi.org/10.47103/bilturk.1435297.
JAMA Güneş Ç, Sökmen Gürçam Ö. Uzaktan Çalışma Yönteminin Kadın Akademisyenler Üzerine Etkisi: Iğdır Örneği. BILTURK. 2024;6:65–83.
MLA Güneş, Çiğdem ve Özlem Sökmen Gürçam. “Uzaktan Çalışma Yönteminin Kadın Akademisyenler Üzerine Etkisi: Iğdır Örneği”. BİLTÜRK Journal of Economics and Related Studies, c. 6, sy. 2, 2024, ss. 65-83, doi:10.47103/bilturk.1435297.
Vancouver Güneş Ç, Sökmen Gürçam Ö. Uzaktan Çalışma Yönteminin Kadın Akademisyenler Üzerine Etkisi: Iğdır Örneği. BILTURK. 2024;6(2):65-83.

  13294       13362     13366       13368         13372        13374      13376       13378    


 13379     13380      13382        13383       13384   14686     

88x31.png BILTÜRK Journal of Economics and Related Studies Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) altında çalışmaktadır.